نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری گفت : بر اساس آمارهای موجود در سازمان میراث فرهنگی، این شهر به عنوان یکی از شهرهای غنی از لحاظ آثار تاریخی و پیشینه فرهنگی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رصدمراغا  ؛ امام جمعه مراغه در همایش گرامیداشت روز مراغه گفت : تاریخ کهن مراغه به حدی گسترده است که در چند جلد کتاب قابل گنجایش نیست.
حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی پور محمدی افزود:  مراغه از شهرهای انگشت شمار است که طبق اعلام سازمان میراث فرهنگی جزو ۱۰ شهر برخوردار از آثار تاریخی و باستانی است.
وی با اشاره به اینکه حفظ آثار تاریخی و باستانی به عنوان هویت و شناسنامه یک شهر باید حفظ شود خاطرنشان کرد : متاسفانه یک تحقیق و پژوهش عمیق و گسترده در خصوص تاریخ مراغه در ابعاد مختلف موجود نیست.
وی اضافه کرد : شهر مراغه هم در دوره های قبل از خواجه نصیر و هم بعد از وی یک شهر علمی قوی بود و در برهه ای از تاریخ  ۲۴ مدرسه علمیه در این شهر وجود داشته است .

وی با تاکید بر لزوم معرفی شخصیت ها و آثار فرهنگی و تاریخی به نسل های آینده اضافه کرد: نسل جوان باید با بزرگان و مفاخر این شهر آشنا شده و زندگی آنان را الگوی خود قرار دهند.
امام جمعه مراغه خاطرنشان کرد : علمای بزرگی چون قطب الدین شیرازی پای درس خواجه نصیرالدین طوسی در مراغه نشسته اند و این شهر از علم این علما استفاده کرده است.
وی تصریح کرد : در حال حاضر نیز مراغه از  مفاخر بزرگی چون استاد حیدر عباسی و استاد کریمی مراغه که هر کدام چندین هزار بیت شعر سروده اند برخوردار است .
عضو خبرگان رهبری یادآور شد : میر فتاح حسینی مراغه ای صاحب کتاب العناوین از علمای بزرگ معاصر است که قبل از شیخ انصاری فقیه بزرگ نجف بوده است و در خصوص ولایت فقیه نیز نظرات قابل توجهی دارد.

وی ادامه داد: مراغه بر اساس بیانات علامه بزرگ آیت الله حسن زاده آملی که از این شهر دیدن کرده و درباره آن مطالعه ها داشته، بهترین مکان در دنیا برای رصد ستارگان بوده که با تدابیر خواجه نصیر طوسی، رصدخانه ای بزرگ در آن ایجاد شده است.