رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه نیز به سابقه دیرینه مرثیه‌سرایی و عزاداری در مراغه اشاره و بیان کرد: اولین دیوان ترکی که واقعه عاشورا را توصیف کرد، «قیامت‌نامه» نام داشت و طی دوره زندیه توسط «میرعبدالفتاح موسوی» در این شهرستان نوشته شد.

به گزارش رصدمراغا به نقل از ایرنا ؛ حجت‌الاسلام بهروز جعفری با اشاره به اینکه مرثیه‌های ترکی قبل از آن در حد دیوان نبود، افزود: مرحوم ملاحسین دخیل مراغه‌ای نیز حدود ۱۰۰ سال پس از میرعبدالفتاح مرثیه‌سرایی را آغاز کرد و «طوطی مراغه‌ای» و «شکوهی مراغه‌ای» نیز از دیگر شاعران مرثیه‌سرای تاریخ مراغه هستند.

وی با تاکید که بر اینکه حسینی بودن در مراغه اصالت دارد، اضافه کرد: در زمان حاضر هم عزاداری امام حسین (ع) به شکل خاص در این شهرستان برگزار می‌شود که از جمله همین عزاداری‌ها می‌توان به «علم‌بندی»، «الله‌الله حسین وینه» و «وای عباس» اشاره کرد.

حجت‌الاسلام جعفری افزود: مردم مراغه در ماه محرم به صورت شبانه‌روزی عزاداری می‌کنند و تنوع عزاداری‌ها از ویژگی‌های خاص فرهنگی این شهرستان است.

وی با بیان اینکه هزار و ۴۰۰ شهید گلگون‌کفن مراغه با حضور در همین عزاداری‌ها از مکتب عاشورا درس گرفته بودند، اضافه کرد: آنان می‌دانستند برای دفاع از دین و اسلام باید جانفشانی کنند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه پیشنهاد داد تا تابلو «مراغه، علمدار حسینیان ایران» در ورودی و خروجی شهر نصب شود

وی مراغه را «علمدار حسینیان ایران» خواند و ادامه داد: در معرفی مراغه نمی‌توان از ۲ ویژگی حسینی بودن و شهیدپرور بودن این شهرستان چشم‌پوشی کرد و این ویژگی‌های فرهنگی برجسته باید در سطح ملی معرفی شود.

  • منبع خبر : ایرنا