برای مصاحبه بعدی به منزل روحانی نام آشنای مراغه ای ها آیت الله ارومیان رفتیم تا با فرزند خلفشان مهندس هادی سبحانی نیا (ارومیان) گفت و گویی داشته باشیم. با اینکه آقای سبحانی نیا (ارومیان) پذیرای مهمانان پدر بودند ما را نیز به گرمی استقبال کردند.   طبق روال از ایشان نیز خواستیم خودشان را […]

۳۲۳۲

برای مصاحبه بعدی به منزل روحانی نام آشنای مراغه ای ها آیت الله ارومیان رفتیم تا با فرزند خلفشان مهندس هادی سبحانی نیا (ارومیان) گفت و گویی داشته باشیم. با اینکه آقای سبحانی نیا (ارومیان) پذیرای مهمانان پدر بودند ما را نیز به گرمی استقبال کردند.

 

طبق روال از ایشان نیز خواستیم خودشان را برای مخاطبان پیگیر رصدمراغا معرفی کنند.

بنده هادی سبحانی نیا (ارومیان) متولد ۱۳۵۵ مراغه محله پیر روشنایی متأهل دارای سه فرزند یک پسر و دو دختر هستم. سوابق تحصیلی‌ام دیپلم ریاضی فیزیک، لیسانس مهندسی کامپیوتر، فوق‌لیسانس مدیریت کارآفرینی و فوق‌لیسانس الهیات.

به دلیل اینکه پدر بنده در هفت‌سالگی نماینده مجلس شده بودند به تهران رفته و بعدها که از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان امام‌جمعه میانه منصوب شدند به میانه آمدیم و دوباره به تهران رفتیم. اما مرتب به مراغه رفت‌وآمد داشته‌ام. چراکه مراغه را به‌عنوان وطن اصلی‌ام دوست دارم. حتی دو برادر شهیدم و همچنین والده مرحوم نیز در مراغه دفن شده‌اند.

 

چه شد مردم مراغه مهندس هادی سبحانی نیا (ارومیان) فرزند اولین نماینده شهرستان را در عرصه رقابت انتخابات دیدند؟

با توجه به اینکه اولین معلم هر فردی خانواده و بخصوص پدر خانواده است، از وقتی چشمم را باز کردم شاهد مراجعات مردم برای حل مشکلشان به پدر بودم، از همان کودکی در فضای سیاسی بزرگ شدم و همیشه دغدغه حل مشکلات مردم را داشته‌ام.

اما اخیراً چند سالی است که ریزبه‌ریز جریانات و مشکلات مراغه را رصد می‌کنم و با توجه به اینکه به دلیل سوابق اجرایی‌ام نزدیک به هزار پروژه عمرانی کشوری را نظارت کرده‌ام و به شهرهای بسیاری سفرکرده‌ام، احساس کردم که می‌توانم از تجربه‌ام برای عمران و آبادانی شهرستان مراغه و عجب‌شیر استفاده کنم و مثمر ثمر باشم.

 

مهندس هادی سبحانی نیا (ارومیان) مهم‌ترین ویژگی یک نماینده خوب را چه می‌داند؟

مردمی بودن و قابل‌دسترس بودن مهم‌ترین ویژگی یک نماینده مردمی است. یک نماینده خوب باید کوچک‌ترین مشکلات و درد مردم را بداند و درک کند. وکیل باید به دنبال موکل که همان مردم هستند باشد، نه موکل به دنبال وکیل. ازآنجایی‌که از کودکی شاهد مراجعات مردم برای گفتن دردشان بوده‌ام احساس می‌کنم از این قضیه درک بهتری دارم.

نفوذ کلام، ارتباط مؤثر و شناخت مهره‌های تأثیرگذار از دیگر ویژگی‌های یک نماینده خوب است.

 

آیا برای منطقه و شهرستان برنامه خاصی هم دارید؟

بله صد درصد. بدون برنامه که نمی‌شود وارد عرصه شد. با توجه به اینکه عرض کردم در پروژه‌های مهم کشوری بوده‌ام و به بیش از سیصد شهر سفرکرده‌ام. از نزدیک دیده‌ام برخی شهرهای کوچک که حتی منابع آن‌چنانی هم ندارند به برکت وجود نمایندگان زبده و کار بلد، صاحب نفوذ و از همه این‌ها مهم‌تر دلسوز باعث جذب سرمایه‌ها و پیشرفت شهرشان شده است.

حالا شما فرض کنید شهرستان مراغه که دارای پتانسیل‌های غنی در تمامی زمینه‌ها بخصوص کشاورزی است. باوجود یک نماینده دلسوز و کار بلد تبدیل به یک‌قطب کشاورزی می‌شود.

عمده برنامه بنده نیز در این زمینه‌ها است، با بهره‌گیری از پتانسیل‌های منطقه می‌توان درصد زیادی از مشکلات بخصوص اشتغال را به‌طور چشم‌گیری پایین آورد.

مدیریت کارآفرینی را فقط به خاطر همین خوانده‌ام برای اینکه چگونه می‌شود باوجود چنین گنجینه‌های غنی اشتغال ایجاد کرد.

مورد دیگری که باید به آن توجه داشت الویت بندی حل مشکلات است، حل مشکلات بزرگ‌تر می‌تواند مشکلات جزئی و کوچک را در ذیل آن به‌خودی‌خود رفع نماید. اگر مشکل بیکاری حل شود بسیاری از مشکلات فرهنگی که ناشی از بیکاری جوانان است به‌خودی‌خود حل خواهد شد.

 

عمده‌ترین مشکل منطقه را در چه موردی ارزیابی می‌کنید؟

عدم مدیریت بخش کشاورزی و بخصوص فروش محصولات کشاورزی مشکل اساسی برای کشاورزی منطقه به شمار می‌آید.

بسیاری از محصولات مراغه چون سیب و گردو و عسل و حتی صابون مراغه درست حسابی به بازارهای کشور و حتی بالاتر از آن به بازارهای جهانی معرفی نشده است.

برای بهبود چنین وضعیتی باید با جذب سرمایه‌گذاران حتی با استفاده از سرمایه‌های کوچک و تعاونی‌ها رونق اقتصادی را به بخش کشاورزی آورد و معضل بیکاری را در منطقه به حداقل رساند.

همان‌طور که مستحضر هستید الآن در فضاهای مجازی و بعضاً در نشست‌های جمعی مصطلح هست که آیا فلان کس اصلاح‌طلب هست یا اصولگرا. چقدر به این تقسیم‌بندی معتقد هستید؟ خودتان را جزء کدام طیف می‌دانید؟

به نظر بنده وجود چنین تقسیم‌بندی‌ها و افکاری باعث نشاط سیاسی جامعه می‌شود، البته در چهارچوب قانونی؛ تک سلیقگی محکوم‌به فناست اگر این تفکرات در چهارچوب اصول کلی نظام باشند خیلی هم خوب است.. باعث رقابت می‌شود.

اصول کلی باید حفظ شود و خط قرمز باشد، برای به دست آوردن این اصول خون‌ها داده‌شده و خون‌دل‌ها خورده شده است که به نظر من خون‌دل خوردن به‌مراتب سخت‌تر از خون دادن است.

شخص بنده نیز به تبعیت از پدرم که به‌عنوان پدر معنوی منطقه به شمار می‌آید نمی‌تواند به یک طیف گرایش داشته باشد و طیف دیگر را رد کند اما تفکرات و نگرشم بیشتر به سمت اصول‌گرایی گرایش دارد

آقای سبحانی نیا به‌عنوان کاندیدای دوره دهم انتخابات مجلس، عملکرد مجلس نهم را چگونه ارزیابی می‌کنند؟

البته قبل از اینکه به سؤالتان جواب دهم این مطلب را هم بگویم که نام خانوادگی بنده در شناسنامه سبحانی نیا و در کارت ملی ارومیان هست.

و اما عملکرد مجلس نهم. مجلس نهم در بعضی جاها عملکرد خوبی داشته است ولی در برخی موارد هم اصلاً عملکرد قابل قبولی نداشته است. مخصوصاً در بحث رأی اعتماد به برخی وزرا و همچنین استیضاح‌ها خوب عمل نکرد و در کل آن مجلس که انتظار می‌رفت باشد نبود.

 

عملکرد دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عملکرد مردمی دولت نهم و دهم خیلی خوب و چشمگیر بود، دولت قبل به خاطر دوندگی‌های بسیار توانسته بود با برخی طرح‌ها قشر ضعیف جامعه را به‌نوعی تکریم کند دولت بعدی باید ده برابر دولت قبل دوندگی داشته باشد تا مردم راضی باشند.

طرح‌هایی چون مسکن مهر و یا یارانه‌ها طرح‌های خوبی بودند. بله اشکالاتی هم داشتند، از دولت بعدی انتظار می‌رفت تا اشکالات را برطرف کند نه اینکه آن‌ها را طرح‌های مزخرف بنامد. با همین طرح‌ها بود که برخی افراد بعد از سال‌ها یک سقف بالای سرشان احساس می‌کردند، متأسفانه دولت فعلی با این‌چنین طرح‌هایی سیاسی برخورد کرد. همه‌چیز را نمی‌توان به تحریم‌ها گره زد و ایستاد. خوب الآن که تحریم‌ها قرار است برداشته شود باید شاهد تولید و رشد اقتصادی باشیم نه مصرف‌کننده. اگر این‌چنین باشد مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

 

از برداشته شدن تحریم‌ها گفتید. با توجه به اینکه حدود ۲ سال از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری می‌گذرد و با توجه به گفته‌ها که تحریم‌ها برداشته می‌شود آیا اقتصاد مقاومتی باید تعطیل شود؟

خیر. قطعاً چنین چیزی نیست و نباید باشد. اقتصاد مقاومتی مقوله‌ای جداست چه تحریم باشد و چه نباشد باید اقتصاد ما مقاومتی باشد.

اگر ارتباط با دنیا باعث شود که بتوانیم تعامل داشته باشیم و صادرات و واردات را به‌راحتی انجام دهم خوب و پسندیده است ولی اگر صرفاً برای مصرف گری و واردات باشد خیر بیشتر مشکل‌آفرین است

این دوره [پسابرجام] نیز اگر مدیریت نشود، اگر مدهوش لبخندهای غرب نباشیم فرصت خوبی است که می‌توانیم از آن بهره ببریم.

اگر هم قرار است محصولی وارد شود باید دقت شود نسبت به الویت های کشور عمل شود.

و آخرین سؤال اینکه آیا مهندس هادی سبحانی نیا (ارومیان) تا آخرین لحظه رقابت درصحنه باقی خواهد ماند ؟

از سؤالی که مطرح کردید تشکر می‌کنم ؛ متأسفانه شایعاتی به‌صورت گسترده پخش‌شده است که بنده می‌خواهم کنار بکشم ، از تریبون رصدمراغا استفاده می‌کنم و این مطلب را عرض می‌کنم : تنها عاملی که می‌تواند بنده را از صحنه خارج کند فقط مرگ است ؛ به‌هیچ‌وجه به نفع کسی کنار نخواهم کشید .

باخدا و شهدا عهد بسته‌ام که تا آخرین لحظه درصحنه رقابت حضورداشته باشم .