دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت:الان تنها دریاچه ارومیه نیست که از بین می رود بلکه کل سرزمین ایران از بین می رود

DSCF8790به گزارش رصد مراغه، همایش احیای دریاچه ارومیه با حضور دکتر کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه،دکتر تجریشی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف،نمایندگان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد( (FAO و مسئولین استان های آذربایجان شرقی و غربی در شهرستان مراغه برگزار شد.

عیسی کلانتری با تاکید بر حق مردم آینده به منابع آبی گفت: آب حق مردم آینده است ما حق نداریم به خاطر راحتی خودمان منابع آبی را نابود کنیم. در کشور ما نباید بیش از ۴۰ درصد منابع آبی استفاده شود.ولی با خوشبینانه ترین حالت ۸۵ درصد از این آب ها استفاده می شود.

وی افزود: ما هرگز منتظر دستگاههای اجرایی نخواهیم بود تا بیایند بگویند میتوانیم یا نمیتوانیم. ما خودمان دست به کار می شویم.الان تنها دریاچه ارومیه نیست که از بین می رود بلکه کل سرزمین ایران از بین می رود، و در این مورد هم مشکل اصلی سیاست گذاری های اشتباه و غلط ما مسئولان بوده است.

کلانتری گفت: اگر مردم به ما کمک نکنند ، اعتبار ۱۰ برابر هم شود هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم.

نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود آب و تهدید آن بر کشور گفت: ابرهای موجود در کشور از مسیر دریای مدیترانه ناشی می شوند. در حالی که کشور ترکیه بهتر از ایران از این ابرها و منابع آبی که از این ابرها تشکیل می شوند استفاده می کنند.بنده چند بار هم با آقای چیت چیان وزیر نیرو در این باره صحبت کرده ام ولی آقای چیت چیان اهتمام جدی برای باروری ابرها نمی بینم.

وی افزود: توانایی لازم در شهر مراغه برای احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد ولی توانایی برای ساماندهی ایحیای دریاچه وجود دارد.

دواتگری گفت: بیش از ۷۰۰ کیلومتر انهار سنتی داریم که دو سوم آن وارد زمین می شود و چاره ای جز پوشش انهار نداریم.با تخصیص بودجه مجزا به شهرستان مراغه می توانیم با تصفیه فاضلاب شهر به نحو درست ، این آب تصفیه شده را به راحتی در دریاچه ارومیه بریزیم.

در این مراسم ظفر محمدی فرماندار ویژه شهرستان مراغه با خیر مقدم گویی به میهمانان حاضر در همایش و تبریک ایام الله دهه فجر با تاکید بر حفظ منابع آبی گفت: آب به عنوان یک منبع تامین کننده نیازهای انسانی مهم تلقی می شود.همه تمدن ها از کنار این آب ها تشکیل شده است و هر جامعه به لطف وجود منابع آبی آباد می شود.

وی افزود: حجم جریانات مهار شده در کشور ۵ میلیارد متر مکعب است که مراغه ۳۷۰ میلیون متر مکعب یعنی ۶ درصد از این آب ها را تشکیل می دهد.

محمدی گفت: کم شدن آب دریاچه ارومیه هشداری جدی برای مسئولان است. آبیاری های سنتی و هدر رفتن حجم زیادی از آب ها در منطقه ما یک مشکل جدی و اساسی است که در هیچ جای دنیا اینطور نیست.ما میگوییم همه تقصیر ها بر عهده مردم است ولی ما خودمان هم از مردم هستیم.

دکتر تجریشی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به تحقیقات انجام شده از دریاچه ارومیه گفت: با تحقیقی که متخصصان ما در ایران و خارج از کشور انجام داده اند، ۲۰۰ هزار سال است که این دریاچه خشک نشده است. پس نمی توان گفت که خشک شدن دریاچه تقصیر طبیعت و تغییر اقلیم است. بلکه باعث خشک شدن دریاچه ما انسان ها هستیم.

تجریشی در ادامه به آمارها و تحقیقاتی که انجام شده پرداخت و درباره آن ها توضیحاتی ارائه داد.