استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به بحران خشک شدن دریاچه ارومیه و واقع شدن شهرستان بناب در معرض آسیب‌های این بحران، بر تغییر الگوی کشت و استفاده از روش‌های مدرن آبیاری در این شهرستان تاکید کرد.   به گزارش رصدمراغا به نقل از تبریز بیدار ؛ کشاورزان بدانند که برداشت غیرمجاز آب در نوبت […]

 

tabrizebidar139410131101571451806317ir7_300x210

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به بحران خشک شدن دریاچه ارومیه و واقع شدن شهرستان بناب در معرض آسیب‌های این بحران، بر تغییر الگوی کشت و استفاده از روش‌های مدرن آبیاری در این شهرستان تاکید کرد.

 
به گزارش رصدمراغا به نقل از تبریز بیدار ؛ کشاورزان بدانند که برداشت غیرمجاز آب در نوبت اول به ضرر خود آنهاست / پروژه میدان معلم بناب از تصمیمات کارشناسی نشده دولت قبل بود

به گزارش تبریز بیدار،  اسماعیل جبارزاده در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان بناب، خاطرنشان کرد: اگر برای وضعیت دریاچه ارومیه تدبیری نشود و نتوانیم این دریاچه را به وضعیت اکولوژیکی سابق برگردانیم شهرستان بناب از اولین مناطقی خواهد بود که از این بحران آسیب می‌بیند.

وی افزود: بر این اساس کشاورزان و مردم منطقه باید برای حفظ آینده خود و فرزندان‌شان، در روش‌های قدیمی در بخش کشاورزی تجدید نظر کنند و در این زمینه با مسوولان امر نهایت همکاری را داشته باشند.

جبارزاده با اشاره به وجود ۴۷۰۰ حلقه چاه در محدوده شهرستان بناب، اظهار داشت: کشاورزان باید بدانند که برداشت غیرمجاز آب در نوبت اول به ضرر خود آنهاست؛ هیچ مسوولی از مسدود کردن چاه‌های کشاورزی خوشحال نمی‌شود اما امروز تکلیف ما این است که برای این معضل چاره‌ای بیندیشیم.

وی از کمک ۷۵ درصدی دولت برای تغییر الگوی آبیاری خبر داد و گفت: دولت هیچ محدودیتی در این زمینه قائل نیست و مردم باید از این فرصت استفاده کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت این بحث، فرماندار بناب را مکلف کرد با تشکیل کمیته ویژه‌ای متشکل از مسوولان ادارات مرتبط، در خصوص انسداد چاه‌های غیرمجاز، تغییر الگوی کشت و روش‌های آبیاری و جلب همراهی مردم در این زمینه برنامه‌ریزی کند.

وی همچنین فراهم نبودن مقدمات و ملزومات را علت اصلی راه‌اندازی نشدن شهرک گلخانه‌ای بناب ذکر کرد و گفت: با توجه به این که بازارهای خوبی برای محصولات کشاورزی در داخل و خارج از کشور وجود دارد انتظار داریم که الزامات این شهرک هرچه زودتر فراهم شود.

جبارزاده از اهالی و کشاورزان شهرستان بناب نیز خواست با رویکرد صادرات نسبت به توسعه کشت گلخانه‌ای اهتمام کنند و این بحث در اولویت بخش کشاورزی این شهرستان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: مسوولان استان با تمام توان و امکانات در خدمت مردم بناب برای توسعه کشت گلخانه‌ای و کمک به صادرات محصولات کشاورزی هستند.

استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از عملکرد مسوولان ادارات بناب در اجرای سند تدبیر توسعه این شهرستان، این سند را معیار و ملاک توسعه شهرستان اعلام کرد و گفت: سند تدبیر توسعه یک سند چهار ساله است و پیشرفت نزدیک به ۵۰ درصدی اجرای این سند در بناب در مدت ۹ ماه گذشته پیشرفت بسیار چشمگیری است.

وی خاطرنشان کرد: بناب جزو شهرستان‌های پیشرو در اجرای سند تدبیر توسعه است و انتظار داریم پیگیری این سند همچنان جزو اولویت‌های مسوولان ادارات شهرستان باشد.

دکتر جبارزاده اظهار داشت: ما بناب را شهرستانی پیشرفته و توسعه‌یافته در عرصه‌های کشاورزی، گردشگری و صنعت می‌خواهیم، لذا مدیران استان باید در این سه محور به مسوولان شهرستان کمک کنند.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از تصمیمات کارشناسی نشده در دولت قبل، پل میدان معلم بناب را یکی از نتایج این امر دانست و گفت: این پل یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام و مشکل‌دار بود که اخیرا مشکل آن حل شده و بدون توقف اجرا خواهد شد.

وی از تصویب ۱۲ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ برای این پروژه خبر داد و از معاونت عمرانی استانداری و اداره کل راه و شهرسازی خواست نسبت به تخصیص این اعتبار پیگیری کنند.

دکتر جبارزاده در خصوص احداث نیروگاه جدید در بناب نیز گفت: نباید عده‌ای از طرف مردم صحبت کنند و بگویند که مردم نیروگاه نمی‌خواهند، احداث نیروگاه حق مردم است و قطعا این نیروگاه با تکنولوژی مدرن ساخته خواهد شد.

وی افزود: با توجه به این که در گذشته تولید گاز افزایش نیافته بود لذا نیروگاه‌ها مجبور بودند در مقاطعی از سوخت مازوت استفاده کنند و اگرچه امروز گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها تامین می‌شود اما باز هم در روزهای سرد استفاده از مازوت طبیعی است.

دکتر جبارزاده همچنین از عملکرد شهرداری و شورای شهر بناب قدردانی کرد و گفت: بناب شهری تمیز و متفاوت از گذشته است و باید تلاش کنیم این شهر به یکی از شهرهای پیشرفته شمال غرب کشور تبدیل شود.

تحویل شهرک ولی‌عصر به شهرداری بناب، پیگیری اتمام عملیات اجرایی بیمارستان ۲۰۰ تخت‌خوابی بناب، پیگیری مراحل قانونی ارتقای روستاهای قره‌چپق و خوشه‌مهر به شهر، آسفالت راه همه روستاهای شهرستان و تحویل منطقه گردشگری قره‌قشون به شهرداری بناب از مصوبات این نشست بود.

فرماندار بناب نیز در این نشست گزارشی از عملکرد سند تدبیر توسعه شهرستان و همچنین وضعیت شاخص‌های اقتصادی و فرهنگی این شهرستان ارایه کرد.

مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان نیز در خصوص مطالب مطرح شده و مسایل و مشکلات شهرستان بناب توضیحات لازم را ارایه کردند.