به مناسبت سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح روز وحدت حوزه و دانشگاه خبرنگار رصد مراغا با حجت‌الاسلام علی داوری مدرس حوزه و دانشگاه و مسئول هیئت جوانان منتظر شهرستان مراغه به گفتگو نشسته است .       حجت‌الاسلام داوری در گفتگو با خبرنگار رصد مراغا گفت : در بینش الهی تقسیمی بندی […]

 

به مناسبت سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح روز وحدت حوزه و دانشگاه خبرنگار رصد مراغا با حجت‌الاسلام علی داوری مدرس حوزه و دانشگاه و مسئول هیئت جوانان منتظر شهرستان مراغه به گفتگو نشسته است .

 

 

DSCF2894

 

حجت‌الاسلام داوری در گفتگو با خبرنگار رصد مراغا گفت : در بینش الهی تقسیمی بندی با عنوان علوم الهی و غیر الهی که در عصر حاضر به این مدل تقسیم‌شده است وجود ندارد ، ریشه تقسیم‌بندی علوم به الهی و غیر الهی یا حوزوی و دانشگاهی نشأت‌گرفته از تقسیمات غربی است که متأسفانه در سیستم آموزشی ما نیز نفوذ کرده است.

مدرس دانشگاه در خصوص علوم دینی ، غریبه یا متافیزیک افزود : در اندیشه‌های غربی علوم دینی یا متافیزیک جایگاه چندانی ندارند و اگر احیاناً برای کسی هم اهمیت داشته باشد حق اجتماعی کردن آن را ندارد ، به تعبیری سکولاره کردن جهان غرب نشئت گرفته از چنین اندیشه‌هایی است ؛ نتیجه چنین اندیشه‌ای است که برفرض در کشور ترکیه زنان مسلمان حق پوشیدن چادر یا روسری را در جامعه و مکان‌های عمومی ندارند.

وی اضافه کرد : نتیجه چنین تفکراتی در سیستم آموزشی کشور ما نیز رسوخ کرده است که حوزه را به جایگاهی برای کسب علوم اخروی و دانشگاه را جایگاهی برای علوم دنیایی تبدیل کرده است ؛ که با نگاه به گذشته می‌بینیم چنین تقسیم‌بندی‌هایی در علم کشور ما دیده نمی‌شد ، طلبه‌ای که به فراگیری علوم دینی مشغول بود همزمان طب و فیزیک و ریاضیات و … را نیز فرامی‌گرفت ؛ کتاب‌های شخصیتی چون ابوعلی سینا در زمینه طب در دانشگاه‌های غرب چندین مرتبه تجدید چاپ‌شده بودند درصورتی‌که ابوعلی سینا هم فقیه بود هم فیلسوف و هم طبیب .

مدرس حوزه تصریح کرد : هیچ علمی وجود ندارد که فقط دنیای باشد و به درد آخرت نخورد ، نگه تک‌بعدی و کاریکاتوری به علومی ازجمله اقتصاد ، روانشناسی ، ریاضیات ، فیزیک و… همان نگاه اومانیستی غربی به علم است ، درصورتی‌که اسلام برای تک‌تک این علوم هم برای دنیا و هم برای آخرت قاعده و قانون‌های خاص و ویژه‌ای دارد ، برای مثال در باب اقتصاد اسلام ربا را حرام می‌داند چراکه ربا هم برای اجتماع مضر است و هم اخلاقاً کار ناشایستی است .

حجت‌الاسلام داوری متذکر شد : حوزه‌ها در بسیاری از زمینه‌ها بخصوص در بعد اقتصاد به تفکرات غربی گرایش دارد که فعلاً بعد از ۳۰ سال هنوز سیستم بانکی ما اصلاح‌نشده است و ربا در بتن زندگی مردم وجود دارد و به‌تبع تأثیرگذار بوده است .بنابراین ریشه این تفکر از غرب وارد اجتماع ما شده است به‌طوری‌که بعد از قرون‌وسطی پاپ‌ها در گوشه کلیساها ساکن شدند و به کارهای عبادی مشغول شدند و گالیله‌ها در جامعه به علوم روز پرداختند و تفکراتی چون سکولاریسم را مطرح کردند .

وی افزود : دلیل عدم وحدت حوزه و دانشگاه در جامعه ما همین مطلب است که علوم دینی و علوم دنیایی از هم جدا هستند و برای هرکدام از این‌ها افرادی با تفکرات خاصی وجود دارد ، درصورتی‌که علوم الهی و غیر الهی وجود ندارد ، حتی نسبیتی که انیشتین کشف می‌کند و یا قوانین دیگری که توسط دانشمندان کشف می‌شود علوم الهی هستند ، خداوند متعال تمامی این قانون‌ها را در طبیعت قرار داده است و دانشمندان مختلف نسبت به رشته خود آن را کشف می‌کنند .

مسئول هیئت جوانان منتظر خاطرنشان کرد : همین نکته می‌تواند عامل وحدت حوزه و دانشگاه باشد که علمی جز علم الهی وجود ندارد ، طلبه حوزه علمیه در یک‌گوشه علوم الهی فعالیت دارد و دانشجوی دانشگاه نیز در یک‌گوشه دیگر ؛ دانشجویی که در رشته تغذیه دنبال کسب علم است چیزی جز علم الهی را پیگیری نمی‌کند که در این زمینه متون دینی نیز فراوان است .

وی ادامه داد : علومی که ریشه در اومانیسم و انسان‌محوری دارد همان انحرافاتی است که بشر دچار آن شده است که نشئت گرفته از اختیار انسان است ، ولی باز ریشه در طبیعت دارند و چیز تازه‌ای اضافه نمی‌کنند ، برای مثال انگور هم استعداد شیره شدن دارد هم استعداد مشروب شدن ، تفسیر انسان‌ها در مواردی دچار انحراف شده است والا اسلام اومانیست ترین دیدگاه را به انسان دارد تا جایی که خداوند نسبت به بشر خطاب می‌کند که اگر به جایگاه خودت که لایقش هستی برسی من نیز برای تو هستم .

هیئت جوانان منتظر شهرستان مراغه ۷ سال پیش در سال ۸۷ تأسیس‌شده است که تاکنون توانسته است سه هزار نفر از جوانان شهرستان را جذب هیئت نماید .

بنا به گفته حجت‌الاسلام علی داوری مسئول هیئت جوانان منتظر هدف از تشکیل هیئت همان‌گونه که دشمن روش‌های مبارزه‌اش را عوض کرده است برای مقابله با حربه‌های دشمن باید با روش‌های تازه و بروز متوسل شد ، هیئت جوانان منتظر در سه واحد برای بزرگ‌سالان ، نوجوانان و خواهران برنامه‌های متنوع و با نیازهای کاربردی جوانان ارائه می‌کند .

انتهای پیام/