اکبر میرزائی در مصاحبه ای اختصاصی با رصد مراغا ؛ ساخت بزرگترین کتابخانه مرکزی مراغه ، وعده ای که با گذشت ۵ سال از زمان مطالعه و واگذاری آن، هنوز محقق نشده است.         به گزارش رصد مراغا ، سالهاست زمین کتابخانه مرکزی مراغه در شهرک سهند این شهر […]

اکبر-میرزایی

 

 

 

اکبر میرزائی در مصاحبه ای اختصاصی با رصد مراغا ؛ ساخت بزرگترین کتابخانه مرکزی مراغه ، وعده ای که با گذشت ۵ سال از زمان مطالعه و واگذاری آن، هنوز محقق نشده است.

 

 

 

 

به گزارش رصد مراغا ، سالهاست زمین کتابخانه مرکزی مراغه در شهرک سهند این شهر به مورد بی مهری مسئولین شهر قرار گرفته است ، و پس از اقدام های بسیار ناچیز ، هیچ پیشرفتی در آن حاصل نشد.

این کتابخانه که پشتیبانی از کتابخانه های شهرستانهای تابعه و نقش مرکزیت توسعه علمی و فرهنگی، اجتماعی جنوب استان را نیز بر عهده دارد، زیربنای آن متناسب با جمعیت شهرستان در افق ۱۴۰۴ پیش بینی شده است.

طبق سند چشم انداز ۱۴۰۴ تعداد کتابخانه های عمومی شهرستان مراغه ۱۷ باب و زیربنای آنها ۱۲ هزار و ۵۲۰ مترمربع ترسیم شده است که در این میان احداث و تکمیل کتابخانه مرکزی می تواند علاوه بر رفع خلاهای موجود در این حوزه پاسخگوی نیازهای مخاطبان و علاقه مندان این بخش نیز باشد.

رئیس اداره کتابخانه های شهرستان مراغه به کار مطالعاتی ساخت کتابخانه مرکزی این شهرستان از سال ۸۷ اشاره کرد و گفت: این پروژه فرهنگی طرحی ملی و استانی است که در زمینی به مساحت ۵ هزار مترمربع با زیربنای ۳ هزار و ۲۶۵مترمربع ، در سال ۸۹ جهت احداث کتابخانه مرکزی واگذار شد.

اکبر میرزائی ادامه داد: این پروژه به لحاظ زیربنا یکی از بزرگترین کتابخانه های استان به شمار می رود و اما درصد پیشرفت فیزیکی ندارد.

وی ابراز کرد: برای اجرای هرچه بهتر این پروژه در تهیه نقشه ساخت آن بازدیدهای مختلفی از کتابخانه های بزرگی مانند آیت الله مرعشی، ملی، آستان قدس و کتابخانه های مرکزی استان های دیگر الگو برداری شده است.

رئیس اداره کتابخانه های شهرستان مراغه ادامه داد: سالانه بیش از ۸۰ هزار عنوان تازه های کتاب در اختیار کتابخانه های مرکزی کشور قرار می گیرد که نبود کتابخانه مرکزی دسترسی به موقع محققان و علاقه مندان به تازه های کتاب را ناممکن می کند.

وی یادآور شد: بسیاری از محققان برای انجام پروژه های تحقیقاتی و مطالعاتی و دسترسی به منابع لازم، به تبریز یا سایر شهرستانهای استان مراجعه می کنند که این موضوع به نوبه خود یک خلا مهم فرهنگی در شهرستان است.

میرزائی بیان کرد: احداث کتابخانه مرکزی این شهرستان ضرورتی مهم و انکارناپذیر است که اکنون این پروژه بنا به دلایلی از قبیل نبود اعتبارات کافی وضعیت چندان مناسبی ندارد و به عبارتی راکد مانده است.

وی یادآورشد: با احداث این کتابخانه بزرگ نیازهای محققان، پژوهشگران و مولفان به منابع و کتابهای مرجع و کمیاب و مطبوعات برطرف خواهد شد.

اکبر میرزائی ساخت کتابخانه مرکزی در این شهرستان را امری مهم و ضروری عنوان کرد و گفت: وجود کتابخانه مرکزی در این شهرستان حق علاقه مندان به مطالعه کتاب و کتابخوانی و تحقق آن از ابعاد مختلف بسیار مفید و سودمند است.

اکبر میرزائی اضافه کرد: این پروژه عظیم فرهنگی به دلیل تخصیص نیافتن منابع لازم در سالهای گذشته بلاتکلیف مانده است.

وی ادامه داد: در دولت گذشته پروژه های متعدد و متنوعی در حوزه های گوناگون مصوب شد اما به دلیل نبود کار کارشناسی هدفمند و عدم توجه مسئولین شهر در پیگیری جدی این طرح رها شد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بیان کرد: این درحالی است که دولت گذشته از نظر منابع مالی وضعیت بهتری داشت اما پیش بینی نکردن منابع لازم و اولویت بندی نسنجیده طرح ها و نبود برنامه ای جامع و مشخص سبب شد بسیاری از این طرح ها به سرانجام نرسند.

میرزائی گفت: کمبود اعتبارات عمرانی امکان پیگیری و اتمام تمام پروژه ها را ناممکن کرده است و فقط منابع لازم به طرح هایی با پیشرفت بسیار بالا داده می شود.

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه مرکزی این شهرستان یک طرح ملی و استانی است و به همین منظور پیگیری های لازم برای تخصیص منابع هر چند محدود برای احداث این طرح انجام شود.

وی ابراز امیدواری کرد، سال آینده اعتبارات قابل توجهی به ساخت این پروژه فرهنگی تخصیص یابد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان به چگونگی تخصیص منابع و وضعیت ساخت کتابخانه مرکزی این شهرستان اشاره کرد و افزود: بر اساس تفاهم نامه انجام شده ۷۰ درصد منابع مورد نیاز این پروژه از طریق استانی و بقیه آن از محل اعتبارات ملی (نهاد کتابخانه های عمومی کشور ) تخصیص می یابد.

وی ادامه داد: نبود یک کتابخانه مرکزی در شهرستان مراغه موجب سرگردانی محققان، پژوهشگران و علاقه مندان این حوزه در شده است.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان افزود: پیگیری های مسئولان شهرستان نیز عاملی مهم در رفع مشکلات بوجود آمده و شتاب بخشی در احداث این پروژه است.

قرائت خانه عمومی، سالن های مطالعه مجزای خواهران و برادران و کودکان و نوجوانان، مرکز مرمت کتابهای خطی، بخشهای ویژه نابینایان، سمعی و بصری، محققان، اسناد ملی، اتاقهای انفرادی مطالعه، مخزن کتابهای کودک و خطی و چاپ سنگی، سالن همایش ، موزه کتاب، سالنهای ویژه کارگاه های نقد و تازه های کتاب، بخش مشاوره، کتابخوانی و اداری و… از جمله بخشهای مهم در نظر گرفته شده برای کتابخانه مرکزی شهرستان است.

این پروژه جز مصوبات دور سوم سفر ریاست جمهوری به شهرستان است.