اصغر تنومند در مصاحبه تفصیلی با خبرنگار رصد مراغا : مسئولین و مراکز ذیربط بستر خدمات عمومی را برای پذیرش دانشجوی بیشتر در شهرستان آماده کنند        خبرنگار رصد مراغا دقایقی را با دکتر اصغر تنومند معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم پزشکی مراغه به گفتگو نشست و مباحث مختلفی […]

رصد مراغه

 

 

 

اصغر تنومند در مصاحبه تفصیلی با خبرنگار رصد مراغا : مسئولین و مراکز ذیربط بستر خدمات عمومی را برای پذیرش دانشجوی بیشتر در شهرستان آماده کنند 

 

 

 

خبرنگار رصد مراغا دقایقی را با دکتر اصغر تنومند معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم پزشکی مراغه به گفتگو نشست و مباحث مختلفی از جمله ظرفیت ها و پتانسیل های دانشکده علوم پزشکی مراغه بررسی شد در زیر گوشه ای از این گفتگو را می آوریم.

 

رصد : دانشکده پرستاری در چه سالی تاسیس شد و اهداف و برنامه های آن برای شهرستان مراغه چیست ؟

 

تنومند : دانشکده پرستاری مراغه با پذیرش اولین دانشجویان خود در سال ۱۳۶۹ با داشتن رشت

ه های مختلف فعالیت خود را شروع کرده است که در سال های بعد رشته هایی فوریت های پزشکی نیز به آن اضافه شده است.

فعالیت های دانشکده تا سال ۱۳۹۱ در قالب دانشکده پرستاری و مامایی مراغه بوده است که از سال ۹۱ به بعد با تصویب شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی تبدیل شده است به دانشکده مستقل علوم پزشکی مراغه لذا تا سال ۹۱ زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تبریز فعالیت می کرده است ؛ ولی از سال ۹۱ به بعد مستقیما با وزارت بهداشت در ارتباط است که به عنوان یک واحد دانشگاهی مستقل شناخته می شود.

 

رصد: چه رشته هایی و در چه سطح هایی در دانشکده علوم پزشکی مراغه تدریس می شود؟

 

تنومد : رشته های مختلفی در دانشکده علوم پزشکی مراغه از جمله ۴ رشته کارشناسی پرستاری ، اتاق عمل ، بهداشت عمومی ، علوم آزمایشگاهی و ۵ رشته کاردانی بهداشت با گرایش مبارزه با بیماری ها ، بهداشت با گرایش خانواده ، سلامت دهان ، فوریت پزشکی و رشته هوش بری برای ۶۰۰ دانشجو زیر نظر ۱۷هیئت علمی و ۶۰ نفر کادر آموزشی تدریس می شود.

بخشی از آموزش ها در آزمایشگاه و بخشی دیگر در بیمارستان ارائه می شود ؛ این نوید را نیز به علاقمندان می دهیم که تا حدود یک سال آینده با توجه به مکاتباتی که انجام گرفته است ارشد رشته های میکروب شناسی ، پرستاری ، مامایی نیز به رشته های دانشکده علوم پزشکی مراغه اضافه خواهد شد.

رصد : چه فعالت های علمی و پژوهشی در دانشکده علوم پزشکی مراغه انجام شده است ؟

 

تنومند : فعالیت های علمی در بخش آموزش شامل اجرای کلاس های تخصصی در آزمایشگاه ها و بخش های بیمارستان را شامل می شود و در بخش پژوهش نیز اساتید هر سال موظف اند که مقاله ارائه و چاپ نمایند ؛ برای زیرساخت های پژوهش ، آزمایشگاه های مختلفی در زمینه های میکروب شناسی ، انگل شناسی ، بیوشیمی ، سلولی مولکولی و کشت سلولی طراحی و ساخته شده است .

دانشکده علوم پزشکی مراغه در سال ۹۴-۹۳ جهش قابل توجهی در زمینه پژوهش داشته است که از جمله شامل تعداد مقالات چاپ شده توسط اساتید می شود و دلیل آن سیاست های تشویقی دانشکده می باشد که تنها در یک سال گذشته بیش از ۴۰ مقاله به چاپ رسیده است.

رصد: آیا دانشکده در جشنواره ها و یا المپیادها رتبه ای هم کسب کرده است؟

 

تنومند : دانشجویان این دانشکده سال پیش برای اولین بار در المپیاد علمی رشته های علوم پزشکی شرکت کردند و رتبه هایی نیز کسب کردند ؛ تعدادی از دانشجویان جزء استعداد های درخشان بودند که به مقاطع بالاتر در دانشگاه های تهر

ان و تبریز راه یافتند و چندین نفر از دانشجویان هم در زمینه علوم پزشکی موفق به ثبت اختراع شده اند.

 

رصد : سوالی که شاید ذهن خیلی از کسانی را که می خواهند در رشته های پزشکی تحصیل کنند را به خود مشغول کرده است این مطلب است که آیا فارغ التحصیلان دانشکده علوم پزشکی مراغه دارای شغل در زمینه رشته تخصصی خود خواهند بود یا خیر ؟

 

تنومند : اشتغال فارغ التحصیلان به عهده دانشکده نمی باشد واحد های دیگری متولی این کاراند ولی اکثر فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی جذب شغل تخصصی خود می شوند بطور مثال برای رشته ای مثل فوریت های پزشکی نیروی چندانی وجود ندارد هر سال هم دانشجو جذب می شود و هر فارغ التحصیل نیز جذب می شود ولی باز نیرو کم است ، پرستاری نیز مثل آن است و یا بهداشت . برای اکثر رشته های علوم پزشکی مشکل آنچنانی برای پیدا کردن شغل مناسب فعلا وجود ندارد

رصد : انتظار یا توقع خاصی از مسئولین شهری در خصوص همکاری با دانشکده علوم پزشکی دارید ؟

 

تنومند : در حد پیشنهاد ، با توجه به اینکه شهر مراغه الان تبدیل شده است به یک شهر دانشگاهی و دانشجویان علوم پزشکی بخاطر ماهیت رشته شان با رشته های دیگر مقداری فرق میکنند برای مثال بخشی از آموزششان در بیمارستان است و عدم دسترسی آسان به سرویس ایاب ذهاب بین دانشکده و خوابگاه و بیمارستان باعث اذیت دانشجویان بخصوص در فصل سرما می شود.

و نکته بعدی هم این که مسئولین و مراکز زیربط بستر خدمات عمومی را برای پذیرش دانشجوی بیشتر در شهرستان آماده کنند تا بلکه از شهرستان و مردم شهیدپرور مراغه همواره خاطره ای خوش در ذهنشان داشته باشند.

مشکل بعدی که زیاد باید به آن توجه شود کمبود خوابگاه استاندارد در شهر می باشد ، بخش خصوصی و سایر ارگانها باید در این زمینه همت بیشتری را بکنند چرا که هم اشتغالزا میباشد و هم کمک برای مراکز آموزش عالی.

رصد : چه توصیه ای برای کسانی که می خواهند در آینده در رشته های علوم پزشکی تحصیل کنند دارید ؟

 

تنومند : سفارشم این است که دانشکده علوم پزشکی مراغه را به عنوان یک دانشکده مستقل نگاه کنند که رو به رشد است و از پتانسیل های مختلفی برخوردار است.

توصیه دیگرم به دانشجویان بومی و شهرهای اطراف است که فکر نکنند حتما اگر مسافت ها را طی کنند به بهترین دانشگاه ها دست خواهند یافت ، بهترین امکانات در این شهر جمع شده است ، که چه بهتر که دانشجویان بومی و یا اطراف مراغه از آن استفاده کنند و از مسائل رفاهی بهره مند شوند و از آسیب های اجتماعی به دور باشند.

رصد : در آخر اگر سوالی را ما فراموش کردیم که بهتر بود پرسیده شود و یا مطلب خواصی که بخواهید عنوان کنید را بیان بفرمایید.

 

تنومند : تشکر می کنم از شما و تمامی عزیزانی که در راستای پیشرفت علمی کشور تلاش می کنند.