بالا بردن هزینه قانون‌شکنی بدون دخالت نهادهای حاکمیتی و استفاده از ظرفیت‌های موجود و مردمی، رخداد قابل تقدیری است که به شکست‌خوردن پروژه عادی‌سازی حجاب کمک می‌کند.

هفته گذشته تصاویر کشف حجاب کارکنان طاقچه (سکوی دسترسی به نسخه دیجیتال و صوتی کتاب‌ها) در فضای مجازی منتشر شد. این بی‌قانونی توسط طاقچه خیلی زود با واکنش گسترده ناشران انقلابی روبه‌رو شد.
ساعاتی پس از انتشار این عکس هنجارشکنانه در فضای مجازی، انتشارات به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) به‌عنوان اولین ناشر، نامه‌ای مبنی بر قطع همکاری با طاقچه منتشر کرد.
این نامه اما آغازی بر تحریم گسترده سکوی طاقچه توسط دیگر ناشران کشور بود تا پیش از برخورد قانونی توسط دستگاه قضایی، اهالی فرهنگ به طور خودجوش با این هتک حرمت به قوانین اسلامی مقابله کنند.
انتشارات شهید کاظمی با انزجار از عمل فوق، نامه‌ای نوشته است که در آن به تعویق هفت‌ماهه تسویه‌حساب با ناشر نیز اشاره شده که مصداق روشن تخلف است: «باتوجه‌به تصویر منتشر شده در فضای مجازی از کارگزاران طاقچه که این عمل تخلف از قانون جمهوری اسلامی است، درحالی‌که این انتشارات پایبند به قوانین کشور است و بر اساس همین قوانین با شرکت طاقچه قرارداد منعقد کرده است، ضمن اینکه این عمل خلاف‌شرع و اسلام و عفت عمومی بوده آن هم در پلتفرمی که محتوای آن متعلق به ناشران و نویسندگان است، این انتشارات دیگر وجاهت قانونی و شرعی برای ادامه همکاری را نمی‌بیند و قرارداد فی‌مابین را فسخ می‌کند.»
همچنین ناشران دیگری چون «تمدن نوین»، «ستاره‌ها»، «راه‌یار»، «خط مقدم»، «شهید هادی»، «حماسه یاران»، «نشر ۲۷» و «نشر جمکران» از این رفتار طاقچه اعلام انزجار و قطع همکاری خود را اعلام کرده‌اند.
براساس پیگیری‌های خبرنگار فرهنگی رجانیوز تاکنون بیش از ۴۰ ناشر مهم و بزرگ از جمله امیرکبیر با طاقچه قطع همکاری کرده‌اند. البته تحریم این سکوی حوزه کتاب منحصر به ناشران نماند. بسیاری از کاربرای فضای مجازی نیز اعلام کرده‌اند که طاقچه را از برنامه‌های خود پاک کرده‌اند.
تابه‌حال شرکت خدمات هوشمند ایده طلایی هاتف معاصر (طاقچه) واکنشی نسبت به این عمل که بر خلاف اسلام و قانون جمهوری اسلامی است، نداشته است.
بالا بردن هزینه قانون‌شکنی بدون دخالت نهادهای حاکمیتی و استفاده از ظرفیت‌های موجود و مردمی، رخداد قابل تقدیری است که به شکست‌خوردن پروژه عادی‌سازی حجاب کمک می‌کند.
انتهای پیام/
  • منبع خبر : رجا نیوز