رصدمراغا | نامزدهای انتخابات از کلماتی مانند: عدالت، آزادی، برابری و…استفاده میکنند و وعده ی محقق کردن سخنانشان را میدهند. حال سوال این است که ما چگونه متوجه بشویم که سخنان یک نامزد فقط جنبه ی تبلیغاتی داشته و نمی شود بر روی سخنان وی حساب کرد؟!   اینجاست که به مفهوم “سواد انتخاباتی” میرسیم؛ […]

رصدمراغا | نامزدهای انتخابات از کلماتی مانند: عدالت، آزادی، برابری و…استفاده میکنند و وعده ی محقق کردن سخنانشان را میدهند.

حال سوال این است که ما چگونه متوجه بشویم که سخنان یک نامزد فقط جنبه ی تبلیغاتی داشته و نمی شود بر روی سخنان وی حساب کرد؟!

 

اینجاست که به مفهوم “سواد انتخاباتی” میرسیم؛
یعنی سوادی که کمک نماید در بحث انتخابات بازی نخوریم و راست و دروغ را از هم تشخیص بدهیم!

برای به دست آوردن این سواد، باید با مفاهیمی مثل”تفکر انتقادی” و “تکنیک های اقناع مخاطب” آشنا بشویم.

اگر این تکنیک ها را فرا بگیریم، وقتی نامزدی در مناظرات یا جلسات انتخاباتی صحبت میکند، میتوانیم تشخیص بدهیم که دارد از کدام تکنیک برای قانع کردن مخاطب استفاده میکند و با این رویکرد صحیح دیگر گول نخواهیم خورد.

مثلا وقتی نامزد محترمی میگوید “ما سایه ی جنگ را از سر کشور دور می کنیم”، این فرد از تکنیک اقناعی ترس استفاده میکند!
یعنی داره این مفهوم رو به مخاطب القا میکنه که اگه ما رای نیاریم، کشور درگیر جنگ خواهد شد!!
و به این شکل مخاطب را مجاب می کند که به آنها رای بدهند!

حال اگر مخاطب سواد انتخاباتی داشته باشد، فریب نمی خورد و مرتکب انتخاب اشتباه نمی شود

پس لازم است برای با سواد شدن تلاش کنیم و با انتخاب درست، آینده ی کشورمان را بسازیم

هاجر مرادی

انتهای پیام/