به گزارش رصدمراغا طبق ارسال تصویری از مرغ گرم فروخته شده به یکی از همشهریان بر آن شدیم که در رابطه با حوزه های مهم عملکردی دامپزشکی حوزه نظارت بر بهداشت عمومی گزارشی تهیه نمائیم و قصور صورت گرفته در این رابطه را مورد بررسی قرار دهیم . طبق گزارشات به دست آمده توسط رصدمراغا؛ […]

به گزارش رصدمراغا طبق ارسال تصویری از مرغ گرم فروخته شده به یکی از همشهریان بر آن شدیم که در رابطه با حوزه های مهم عملکردی دامپزشکی حوزه نظارت بر بهداشت عمومی گزارشی تهیه نمائیم و قصور صورت گرفته در این رابطه را مورد بررسی قرار دهیم .

طبق گزارشات به دست آمده توسط رصدمراغا؛ کارشناسان تمامی فرایندهای تولید، حمل و نقل و توزیع فراورده های خام دامی را از نظر بهداشت کنترل می کنند.

تولید تمام فراورده های خام دامی از مزرعه تا سفره‌ی مصرف کنندگان باید تحت کنترل بهداشتی و نظارت دامپزشکی قرار دارد.

این نظارت ها در سطوح مختلف از جمله کشتارگاه های دام و طیور توسط دامپزشکان ناظر انجام می شود تا از خروجی بهداشتی و کنترل شده محصول اطمینان حاصل شود.

پیام« نظارت دامپزشکی از مزرعه تا سفره » به عملکرد شاخص نشانه گذاری لاشه ها و لفاف گذاری مرغ است که این اقدام امکان تاریخ و بارکد گذاری و ردیابی محصول را فراهم کرده و باعث ارتقا کیفیت نظارت شده است .

 در همین راستا در کشتارگاه ها نظارت بهداشتی باید وجود داشته باشد و تحت همین نظارت ها است که لاشه و آلایش به دلایل مغایرت های بهداشتی از چرخه مصرف حذف می شود.

همچنین در حوزه توزیع ، نگهداری و عرضه فراورده های خام دامی بایستی تمام موارد مورد بازدید قرار گرفته و در صورت مشاهده موارد غیر بهداشتی در سطوح مختلف ضمن حذف مورد نسبت به تذکر و آموزش اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد.

در برخی از موارد فراورده خام برای قضاوت ضبط و پس از انجام نمونه برداری و انجام آزمایش ، در صورت تخلف موارد ضبط شده معدوم و پرونده تخلفات به مراجع قضایی ارجاع می شود. و در حوزه طیور نیز با انجام فرایند های نظارت بهداشتی قطعا بایستی تمام قطعه لاشه‌های غیر بهداشتی از چرخه مصرف خارج شوند .

اکنون سوال بوجود آمده در این شرایط کمبود گوشت مرغ در بازار این است که میزان سطح نظارت های بهداشتی در چرخه تولید چرا کاهش یافته؟ و مقصران این قصه پر غصه چگونه مجازات خواهند شد؟ و در نهایت آیا مسئولی پاسخگو خواهد بود؟ یا طبق یک برداشت عمومی حاکم و شکل گرفته در این دولت، با منطق “ماست مالیزاسیون” و “ماله کشی” در این خصوص نیز مواجه خواهیم شد؟

یادآور می شود هنگام تهیه این گزارش خبری؛ مطلبی در خروجی کانال اطلاع رسانی روابط عمومی فرمانداری قرار گرفت که خبر از بازدید سیدعلی موسوی فرماندار مراغه در شامگاه چهارشنبه از کشتارگاه های مراغه داشت

طبق همین خبر، براساس برنامه ریزی های منطقه ای و استانی و در راستای تامین مرغ، گوشت مرغ مورد نیاز ۶ شهرستان جنوب آذربایجان شرقی از طریق کشتارگاه های مراغه تامین می شود و در این راستا، مرغ زنده مورد نیاز شهرستان های مراغه، ملکان، عجبشیر، آذرشهر، چاراویماق و هشترود در ۲ کشتارگاه این شهرستان کشتار می شوند.

بر اساس اعلام فرماندار روزانه بیش از ۲۴ هزار قطعه مرغ در کشتارگاه های مراغه براساس اصول بهداشتی و با نظارت جهاد کشاورزی، دامپزشکی و صمت ذبح و در شهرستان های جنوب آذربایجان شرقی توزیع می شود. اکنون سوال این است که چرا با وجود تاکید این مقام عالی دولت در شهرستان در خصوص نظارت توسط نهادهای مسئول شاهد وقوع این گونه اتفاقات هستیم که موجب زیر سوال رفتن تمام اقدامات صورت گرفته می شود و برداشت مخاطب از این بازدیدهای سرزده در حد یک مانور خبری با رسانه‌ی دولتی کاهش یابد!

باتوجه به اعلام فرماندار مبنی بر اینکه با اجرای تمهیدات لازم و توزیع مرغ مورد نیاز منطقه، هم اکنون هیچ کمبودی از نظر تامین آن وجود نداشته و نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت اما طبق بررسی ها و مشاهدات میدانی رصدمراغا از وجود صف های طولانی برای خرید و تمام شدن زود هنگام مرغ در فروشگاهها و مراکز عرضه حکایت دارد و قطعا وجود دست های پنهان در امر توزیع در سطح خرده فروشی ها را نباید نادیده گرفت.

علی رغم اینکه موسوی، رفع مشکلات تامین گوشت مرغ مورد نیاز منطقه را اولویت دولت و دستگاه های اجرایی دانست و گفت روزانه و به صورت مستمر مرغ مورد نیاز برای کشتار و ذبح در اختیار کشتارگاه ها و به دنبال آن در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد!

اما بررسی میدانی رصدمراغا؛ این توزیع در سطح بازار را متناسب با میزان تقاضای فعلی کفایت نکرده و در شرایط حاد کرونا که در صورت عدم رعایت دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا در هرگونه تجمعات مخصوصا در صفوف طولانی تهیه مرغ دولتی را روزانه در سطح شهر شاهد هستیم موجب تغییر وضعیت سطح رنگ بندی و افزایش مراجعات به مراکز درمانی و عملا موجب افزایش فشار مضاعف بر کادر درمان و هدر رفتن تمام زحمات مدافعان صف اول مبارزه با بیماری کوئید۱۹ در شهرستان خواهیم بود.

به هرحال منتظر پاسخ گویی شفاف و به دور از هرگونه فرافکنی و توجیه مسئولین امر در رابطه با این قصور و عدم نظارت صورت پذیرفته می باشیم.
انتهای گزارش/