معاون فرهنگی و هنری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اذربایجان شرقی گفت : استاد حیدر عباسی از سرمایه های انسانی آذربایجان است و نکوداشت ایشان امری لازم و ضروری است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رصدمراغا ؛ معاون فرهنگی و هنری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اذربایجان شرقی گفت : در عصر حاضر سرمایه های انسانی مهم ترین شاخص تقسیم بندی کشورها و معرفی جوامع است .

محمد حسین چمیده فر افزود : استاد باریشماز نمونه بارز این سرمایه های انسانی است که شخصیتی فرا ملی دارند و افتخاری برای خطه قهرمان پرور آذربایجان هستند .

وی با تأکید بر ضرورت شناساندن مفاخر و بزرگان استان  به نسل‌های جوان ، افزود : برگزاری بزرگداشت‌ها با هدف معرفی مفاخر باید در سطحی گسترده به ماموریت اصلی مجموعه‌های فرهنگی و هنری تبدیل شود .

معاون فرهنگی مدیر کل اداره کل ارشاد استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد : متاسفانه مراسم بزرگداشت و تجلیل در زمانی برگزار می شود. که بزرگان و مفاخر از میان رفته اند در حالیکه باید در زمان حیات از آنها تجلیل شوند.

وی تصریح کرد : نکوداشت استاد حیدر عباسی باید در شان و منزلت مقام هنری و علمی ایشان برگزار شود و یک کنگره ملی باشد .

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار مراغه نیز گفت : تاثیر استاد حیدر عباسی در فرهنگ و ادب شهر و استان بر هیچ کس پوشیده نیست و چنین نکوداشتی به نوعی نکوداشت خودمان است تا بتوانیم احراز هویت کنیم .

جواد محمودی افزود : لازم و ضروری است که جایگاه هنرمندان برای مردم به خصوص نسل جوان معرفی گردد تا بلکه بتوانیم بخشی از خدمات آن ها را به آیندگان معرفی کنیم .

وی خاطرنشان کرد : تمامی ادارات و نهاد ها با تمام توان خود باید در برگزاری این کنگره تلاش کنند بلکه این نکوداشت در شان استاد حیدر عباسی برگزار شود .

رئیس اداره ارشاد مراغه نیز در این جلسه گفت : کنگره «نمی از یم» که برگرفته از نام یکی از کتاب های استاد عباسی است در خرداد ماه سال آینده برگزار خواهد شد .

احمد دادرس فیاض افزود: این کنگره در قالب علمی و فرهنگی با حضور صاحب نظران شعر و ادب استانی و کشوری به میزبانی مراغه در دو روز برگزار می شود.

وی اضافه کرد: دبیرخانه این همایش در فرمانداری مراغه تشکیل شده و پس از اعلام فراخوان این کنگره، آماده دریافت آثار و مقالات شرکت کنندگان در این همایش فرهنگ خواهد بود.

به گزارش رصدمراغا ؛ حیدر عباسی در سال ۱۳۲۲ در شهر مراغه به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مراغه و تحصیلات عالی را در دانشگاه آذرآبادگان با اخذ لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی به پایان رساند.

استادحیدر عباسی شاعر توانای شهر مراغه که در اشعار خود باریشماز تخلص می کند نمونه یک انسان کامل بوده و این بزرگ‌مرد به ۶ زبان انگلیسی-فرانسه-روسی-عربی-ترکی و فارسی اشراف کامل دارند و در زمینه هنر نقاشی و خوشنویسی نیز جزو اساتید به شمار می روند و خالقٍ آثار ارزشمندی چون ترجمه مثنوی معنوی و نهج البلاغه به زبان ترکی می باشد همچنین شاعربیش از ده کتاب نفیس شعر ونمایشنامه ترکی نوشته است . باریشماز شاعر (نفرت ) نام دارد ودر تمام آثارش به این نکته اشاره کرده است در هر حال آثار باریشماز سرشار از فولکولورغنی اذربایجان است و استاد یحیی شیدا آثار وی را دایره المعارف ترکی میداند.درزیر اسامی کتابها و چند اثر از استاد تقدیم شما عزیزان می گردد.