لوازم التحریر از جمله مواردی است که با اینکه زیاد به چشم نمی آید اما مبالغ هنگفتی از گردش مالی کشور را به راحتی از گردونه حساب بانکی‌های داخل، خارج کرده و روانه بازارهای خارجی می کند .

IMG22205661

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رصدمراغا ؛ در آستانه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید تصمیم گرفتیم سری به بازار لوازم‌التحریر بزنیم و بررسی کوچکی در این زمینه انجام بدهیم تا با مسائل و مشکلات بازار لوازم‌التحریر و تولیدکنندگان داخلی بیشتر آشنا شویم و در پی راهکاری برای رفع موانع تولید و توزیع در این بخش از تولید ملی باشیم.

بنا بر گزارش‌های میدانی سهم تولیدات داخلی از بازار لوازم‌التحریر داخلی چیزی بین ۵ الی ۱۰ درصد است که سهم بسیار اندکی است و این در حالی است که کشور در انحصار لوازم‌التحریر چینی است که ۷۵ درصد بازار را پرکرده است ،سهم سایر کشورها ازجمله ترکیه و اندونزی نیز به ترتیب بین ۱۰ الی ۱۵ درصد تخمین زده می‌شود.

ازجمله مواردی که خانواده‌ها و کودکان و حتی بزرگسالان را به استفاده از نوشت ابزارهای خارجی و یا از این دست کالاها که برای نوشتن و یا طراحی و یا نقاشی کودکان و بزرگسالان تشویق می‌نماید قیمت بالای محصولات داخلی و گا‌ها کیفت کم برخی محصولات داخلی است که امید است با حمایت های دولتی و همت و تلاش تولیدکنندگان در راستای بالا بردن کیفیت کالا و رقابت با تولیدکنندگان معروف دنیا ، کشور از ورود این کالاها بی نیاز شود و تولید داخلی بتواند در کشور عرض اندام کند.

درراستای فرمایشات مقام معظم رهبری در باب حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی ، باید متولیان امر تلاش بیشتری در این زمینه انجام دهند و تولید کنندگان نیز با طراحی های جذاب و کودک پسند هم در راستای جذب کودکان به استفاده از محصولات داخلی برآیند و از دیگر سو به گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی نیز همت گمارند  تا کودکان از همان دوران بافرهنگ غنی و چند هزارساله مأنوس شوند .

الزامی است که این امر در حداقل زمان ممکن شکل بگیرد ، زیرا  از کشورهایی که ایران را هدف بازار مصرف خود قرار داده‌اند ، این بار تلاش خواهند نمود تا با تغییر طراحی‌های خود و روی آوردن به طرح‌های ایرانی دوباره سهمی در این بازار داشته باشند و تولیدکنندگان داخلی را مجبور به عقب‌نشینی کنند .

در آخر می‌توان این‌گونه جمع‌بندی نمود که در حال حاضر بازار لوازم‌التحریر کشور که مُبلغ فرهنگ غنی ایرانی اسلامی است به دلیل اندک بودن حمایت‌های دولت از تولیدات داخلی سبب شده است تولیدات خارجی بازار ایران را قبضه کنند ؛ که از یک‌سو علاوه بر وارد شدن کالاهای خارجی ، فرهنگ خارجی نیز با این کالاها وارد کشور می‌شود و در دیگر با از دست دادن هزاران فرصت شغلی برای جوانان کشور و واردات این محصول میلیاردها ریال ارز از کشور خارج شود .

۱۳۹۳۰۶۲۵۰۰۰۳۵۸_PhotoL-840x420

از دیگر موانع تولید که به آن اشاره شد کیفیت نسبتاً پایین تولیدات داخلی است که امید است با وارد شدن دولت در این زمینه و حمایت‌های  مالی کیفیت کالا تا حد مطلوب بهبود یابد تا رضایت مصرف‌کنندگان را نیز در پی داشته باشد ، البته لازم به توضیح است که در اواخر برخی از محصولات تولید داخل از کیفیت خوبی هم برخوردار هستند و در مواردی حتی بهتر از محصولات خارجی هستند.

و آخرین موردی که می‌توان به آن شاره نمود طراحی این نوع کالاها است که کشورهای صادرکننده بیشترین هزینه را بر روی این بخش متمرکز می‌نمایند تا مصرف‌کننده را تشویق کنند و امید است که در کشور ما نیز در بخش هزینه‌های بیشتری شود تا با بهتر شدن طرح‌ها و طراحی‌ها مصرف‌کنندگان تشویق به استفاده از کالای داخلی شوند.