به گزارش رصدمراغا ، اکبر میرزایی در گفتگو با خبرنگار رصد مراغا گفت : بخش روشندلان کتابخانه عمومی اوحدی مراغه ای شهرستان ویژه مراغه  به عنوان نخستین کتابخانه ویژه روشندلان استان آذربایجان شرقی با جذب و بکارگیری نیروی روشندل از اول سال ۹۵ بعنوان بخش‌ تخصصی ویژه روشندلان در کتابخانه‌ عمومی شهرستان ایجاد ، تجهیز […]

اکبر-میرزایی

به گزارش رصدمراغا ، اکبر میرزایی در گفتگو با خبرنگار رصد مراغا گفت : بخش روشندلان کتابخانه عمومی اوحدی مراغه ای شهرستان ویژه مراغه  به عنوان نخستین کتابخانه ویژه روشندلان استان آذربایجان شرقی با جذب و بکارگیری نیروی روشندل از اول سال ۹۵ بعنوان بخش‌ تخصصی ویژه روشندلان در کتابخانه‌ عمومی شهرستان ایجاد ، تجهیز و راه‌اندازی شد .
وی افزود : نهاد کتابخانه‌های عمومی در حوزه توسعه کتابخانه‌ها، ناظر به تجهیز کتابخانه‌ها و امکانات و تأمین منابع اطلاعاتی شامل کتاب‌ها نشریات می‌شود، طبیعی است که مراجعان گروه‌های خاص هم به کتابخانه‌های عمومی مدنظر بوده و مهم هستند
رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان مراغه خاطرنشان کرد : درحال حاضر در سطح ۵۱ کتابخانه از مجموع ۲ هزار و ۲۰۰ کتابخانه عمومی کشور، بخش ویژه روشندلان و افراد کم‌بینا، ایجاد و امکانات و تجهیزات مورد نیاز این عزیزان تأمین شده که در این بخش به مراجعه‌کنندگان خدمات‌رسانی می‌شود.
وی تصریح کرد : عدم بهسازی و مناسب‌سازی فضای کتابخانه‌ها و معابر برای تردد به این بخش، کمبود امکانات سخت‌افرازی و نرم‌افرازی، کمبود منابع، کتاب‌ها و نشریات ویژه نابینایان و … از جمله این کمبودها است که مقرر شد تا قبل از اتمام سال جاری بخش اعظمی از آنها برطرف شود.
میرزایی ادامه داد : در بحث تأمین تجهیزات نرم‌افزاری و راه‌اندازی وب‌سایت ویژه نابینایان، بنا بر وعده معاون پژوهش و فناوری نهاد درسال جاری این وب‌سایت، راه‌اندازی و نرم‌افزار مورد نیاز در این بخش هم تهیه و تأمین خواهد شد.
وی گفت : در حوزه نشریات، نهاد نشریاتی را که مناسب و مرتبط با روشندلان منتشر می‌شود را خریداری و برای استفاده این عزیزان به کتابخانه‌های سراسر کشور ارسال می‌کند.
رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان مراغه اضافه کرد : ایجاد بخش تخصصی کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها افزود: به منظور ترغیب و ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی نوجوانان و نونهالان، بخش ویژه کودک در یک هزار و ۷۰۰ کتابخانه عمومی کشور با فضاسازی مناسب و تأمین منابع مطالعاتی مورد نیاز ایجاد شده است.
وی افزود : در بخش کودک و نوجوان با استفاده از سلایق و نیازهای کودکان فضای جذاب و شادابی ایجاد شده که نمونه‌ای از این بخش در کتابخانه عمومی اوحدی مراغه ای ، خواجه نصیر ، ثامن الائمه بخش خداجو شهرستان مراغه قابل مشاهده است.
اکبر میرزایی یادآور شد : پس از روز جهانی کودک برنامه‌های فرهنگی و هنری زیادی از سوی سازمان‌ها و نهادهای گوناگون برگزار شده است که طرح کتاب‌خوان و ترویج فرهنگ مطالعه نیز از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و آموزش و پرورش در مدارس شهر مراغه به اجرا درآمد.
وی بیان کرد: در این طرح تعدادی از معلمین و کادر آموزشی مدرسه و پنج نفر از دانش آموزان خلاصه‌ای از کتابی را که اخیراً مطالعه کرده بودند، را به اشتراک گذاشته و برای دیگر حاضرین بیان کردند.
میرزایی ابراز امیدواری کرد : امیدواریم که با همکاری مسئولین مدارس و دیگر سازمان‌ها، بتوانیم تا پایان سال نشست‌های ترویج کتاب‌خوانی را به این شکل بتوانیم، بسط و گسترش دهیم و کمبود کتابخانه و فقدان پست رسمی کتابدار در مجموعه آموزش و پرورش را، جبران و فقدان مطالعه غیر از کتاب‌های درسی برای دانش آموزان را پر کنیم.
وی در پایان افزود : نخستین کتابخانه تخصصی ویژه روشندلان و افراد کم‌بینای استان آذربایجان شرقی ، در محل کتابخانه عمومی اوحدی مراغه ای  شهرستان ویژه مراغه فضای به وسعت ۳۰ مترمربع و با بهره‌گیری از امکانات و تجهیزات ویژه نابینایان از جمله کتاب‌های بریل، کتاب‌های صوتی و رایانه‌های مخصوص استفاده روشندلان، مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

انتهای پیام/