صبح امروز نشست خبری رئیس هیئت نظارت و بازرسی شورای نگهبان آذربایجان شرقی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.     به گزارش  رصدمراغا ، عباسعلی اسدی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر اساس قانون اساسی وظیفه شورای […]

 

برخی ها برای ضربه زدن به نظام ثبت نام کرده اند/انتخابات امسال تک مرحله ای خواهد بود

 

صبح امروز نشست خبری رئیس هیئت نظارت و بازرسی شورای نگهبان آذربایجان شرقی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

 

 

به گزارش  رصدمراغا ، عباسعلی اسدی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر اساس قانون اساسی وظیفه شورای نگهبان تشخیص و تطبیق قوانین و مقررات وضع شده در مجلس شورای اسلامی با قوانین فقه اسلامی است.

اسدی گفت:کمیته ای از  دادگستری تشکیل شده  که تمام تخلفات به آنها ارجاع می شود و تا امروز به ما چیزی در این زمینه ارجاع نشده است.
وی درخصوص ورود مسئولین اجرایی به حوزه انتخابات گفت: بنده این موضوع را به آقای استاندار ارجاع دادم و قرار شد حتما این قضیه را پیگیری کنند و اگر مسئولان اجرایی به این قضیه رسیدگی نکنند ما به شورای نگهبان تهران ارجاع داده و آنها از طریق وزارت کشور این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

اسدی  در مورد نحوه رد صلاحیت ها نیز اظهار داشت: در قانون باید نماینده احراز صلاحیت شود و اگر کسی اعتقاد به اسلام و قانون اساسی و تابعیت ایرانی نداشته باشد طبق ماده ۲۸ قانون اساسی رد صلاحیت خواهد شد و در کل دنیا هم روال بر همین اساس است و در کشورهای مختلف نهاد رسیدگی کننده با نام های مختلف از جمله دیوان عالی قانون اساسی، دادگاه قانون اساسی و شورای عالی قانون اساسی وجود دارد و در ایران هم نام این نهاد شورای نگهبان است.

رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات استان گفت: در سال ۲۰۰۰ وقتی اختلاف رأی بوش و ال گور فقط ۵۰۰ عدد بود و ال گور شکایت به تقلب در انتخابات  کرد دیوان عالی قانون اساسی آمریکا صحت انتخابات را تأیید کرده و رأی به رئیس جمهوری بوش داد و کسی بعد از این اعتراضی انجام نداد اما در انتخابات سال ۸۸ با وجود اختلاف ۱۱ میلیونی آرا، افرادی آمده و گفتند تقلب شده است.

وی گفت: چرا افرادی که در سال ۸۸ پیروز انتخابات نشدند همه را زیر سوال بردند ولی در سال ۹۲ که همان مسئولان با همان چارچوب مجری انتخابات بودند چیزی نگفتند؟ پس می توان نتیجه گرفت افرادی به دنبال خیانت به مردم و نظام هستند.

اسدی اضافه کرد: در بین ثبت نام کنندگان استان افرادی هستند که از فتنه حمایت کرده و ولایت فقیه را قبول ندارند و یا کسانی وجود دارند که در دادگاه دارای پرونده می باشند و مجازات نیز شده اند در حالیکه خودشان میدانند با این اوصاف حتما رد خواهند شد.
وی تاکید کرد: این افراد هدفمند وارد عرصه انتخابات شده اند و هدفشان هزینه وارد کردن و ضربه به نظام است تا بعد از اینکه تعداد رد صلاحیت شدگان زیاد شد با همراهی دشمنان بگویند در ایران حقوق بشر رعایت نمی شود.

وی در مورد نظارت بر تبلیغات در فضاهای مجازی گفت: متاسفانه قانونی در مورد رسیدگی به تبلیغات از طریق فضای مجازی تصویب نشده و نمی توان کاری در این خصوص انجام داد، ولی ما اقدامات کاندیداها در فضاهای مجازی را رصد می کنیم.

اسدی گفت: انتخابات دو مرحله ای به جز هزینه اضافی و اسراف چیزی در بر نداشت و تصمیم بر این شده است که  انتخابات امسال به صورت تک مرحله ای برگزار گردد.

وی افزود: بعضی افراد که رقبای چهره های شاخص در انتخابات هستند با ترفندهایی همچون تشابه اسمی با افراد شاخص ثبت نام کننده قصد شکستن رأی آنها را دارند و به نظر ما این کار عمدی می باشد.
مسول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان آذربایجان شرقی، با اشاره به عدم وجود زیرساخت ها برای برگزاری انتخابات مجلس، رای افراد و زمان بر بودن مراحل رای گیری را از جمله اشکالات برگزاری الکترونیکی انتخابات  دانسته و خاطرنشان کرد: من نمی دانم چرا دولت برای پز دادن، قصد برگزاری الکترونیکی انتخابات را دارد.

وی افزود: ما در دوره گذشته این طرح را به صورت پایلوت در شبستر اجرا کردیم که امسال نیز قرار است در ۱۵ استان از جمله آذربایجان شرقی اجرا شود.
اسدی همچنین با اشاره به اینکه تبریز با ثبت نام ۲۸۳ نفر بیشترین و حوزه های انتخابیه هوراند و بناب با ۱۵ نفر کمترین ثبت نام را داشته اند، گفت: از این میان جوان ترین فرد ثبت نام کننده با ۳۰ سال و مسن ترین با ۷۴ سال سن هستند و  ۴۶ خانم نیز شرکت کرده اند.

وی افزود: در مجلس خبرگان ۴۶ نفر ثبت نام کرده اند که جوان ترین آن با ۳۱ سال و مسن ترین آن با ۸۷ سال هستند.
رئیس هیئت  نظارت و بازرسی شورای نگهبان آذربایجان شرقی همچنین ۲۷ بهمن را تاریخ اعلام لیست نهایی نامزدها اعلام کرده و گفت: ۲۹ بهمن لغایت ۵ اسفند زمان تبلیغات یک هفته ای کاندیداها می باشد.
منبع : تبریز بیدار