مقاله “جهاد فرهنگی در مبانی دینی و اسلامی ” رتبه برتر اولین دوره همایش علمی سپاه عاشورا و جهاد فرهنگی را کسب کرد.       به گزارش رصدمراغا ، در این همایش که به میزبانی سپاه عاشورا برگزار شد ، مقاله ” جهاد فرهنگی در مبانی دینی و اسلامی ” نوشته […]

 

thumb2_32479

 

 

مقاله “جهاد فرهنگی در مبانی دینی و اسلامی ” رتبه برتر اولین دوره همایش علمی سپاه عاشورا و جهاد فرهنگی را کسب کرد.

 

 

 
به گزارش رصدمراغا ، در این همایش که به میزبانی سپاه عاشورا برگزار شد ، مقاله ” جهاد فرهنگی در مبانی دینی و اسلامی ” نوشته حجت الاسلام اباصلت فیضی زاده مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مراغه رتبه برتر این همایش را کسب کرد.
گفتنی است این مقاله در تاریخ ششم دی ماه سال جاری به صورت سخنرانی در تالار شهدای ستاد سپاه عاشورا ارائه و در کتاب مجموعه مقالات این همایش چاپ شد.
این همایش برای اولین بار توسط سپاه عاشورا برگزار و در آن مقالات برتر این همایش در زمینه جهاد فرهنگی انتخاب و از آنها تجلیل شد.

 

 

 

یادداشت با موضوع جهاد فرهنگی / مقاله برتر همایش علمی سپاه عاشورا

۱_۲

بیداری اسلامی، تقویت ایمان مردم و افشای توطئه‌های دشمنان از نیاز‌های مستمر جهان اسلام برای مقابله با توطئه‌های فرهنگی دشمن است
برای مقابله با تهاجم و ناتوی فرهنگی، وجود جهاد فرهنگی مورد نیاز بوده و بیداری اسلامی، تقویت ایمان مردم ایران و افشای توطئه‌های دشمنان از نیاز‌های مستمر ایران و جهان اسلام برای مقابله با این توطئه‌ها است
امروز جهاد فرهنگی در مقابله با تهاجم فرهنگی و ترفندهای دشمنان باید به عنوان یک اصل مهم مطرح باشد. و برای مبارزه با تهاجم فرهنگی، مهمترین چیز حفظ روحیه جهادگری است. اینکه «مجاهد» باشیم و با تمسّک به فرهنگ غنی اسلامی و ملّی این مرز و بوم و استفاده کارآمد از همه امکانات ـ به ویژه دستگاه‏های فرهنگی‏ ـ و بسیج همه اقشار مردم براساس برنامه‏ای دقیق و حساب شده، پیروزی جامعه اسلامی را بدست آورد.
دشمن، عقبه جمهوری اسلامی یعنی اخلاق اسلامی، ایمان و توکل به خدا، ارزش‌های الهی و علاقه به اسلام را هدف قرار داده و با شعار دهکده جهانی، جهانی‌سازی و… به صدور آزادانه فرهنگ مصرفی، گسترش ضد ارزش‌ها، تحمیل سبک زندگی غربی و نابودی سنت‌های اصیل فرهنگی در زیر چرخ مدرنیته و دیجیتالی شدن زندگی روی آورده است.
جـهـاد فـرهـنـگـى سـعـى و تـلاش بـراى تـبـیـیـن ، تـفـهـیـم و تـرویـج عـقـاید صحیح و ابـطـال عـقـایـد بـاطـل در جـامـعـه می باشد که مـصـلحان با روشنگرى و مجاهدت علمى و فرهنگى زیربناى فرهنگ و اعتقادات جاهلانه و خرافى را از بین بـرده و معارف حیات بخش تـوحـیدی و فرهنگ صحیح اسلامی را را به جامعه می رسانند.
ایمان و اخلاص دو شرط جهاد فرهنگى می باشند ؛ حرکت‏هایى که از روى ایمان باشد نتایج‏بهترى دارد و نه تنها اقدام همراه با ایمان نتیجه و تاثیر طبیعى‏اش بیشتر است‏بلکه ما مستظهر به مدد الهى هستیم، چون دین ما حق است. اگر در این راه اخلاص داشته باشیم، اخلاص یک شخص مستضعف و ناآگاه و گمراه نیست‏بلکه اخلاص کسى است که از روى بصیرت حقیقت را تشخیص داده و در راه آن فداکارى مى‏کند.
برای مقابله با این تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی، وجود جهاد فرهنگی مورد نیاز بوده و بیداری اسلامی، تقویت ایمان مردم ایران و افشای توطئه‌های دشمنان از نیاز‌های مستمر ایران و جهان اسلام برای مقابله با این توطئه‌ها است. امروز جهاد فرهنگی در مقابله با تهاجم فرهنگی و ترفندهای دشمنان باید به عنوان یک اصل مهم مطرح باشد. و برای مبارزه با تهاجم فرهنگی، مهمترین چیز حفظ روحیه جهادگری است.
حفظ و تعمیق ارزش‏های اسلامی و ملّی از طریق فرآیند صحیح جامعه‏پذیری و عوامل آن و نیز آگاه نمودن جوانان با پیشینه‏های درخشان تمدنّ اسلامی و دستاوردهای مادی و معنوی عظیم انقلاب اسلامی از جمله راهبردهای جهاد فرهنگی باید باشد.
تحققّ حیات طیبه اسلامی و حفظ ارزش‏های انقلابی، استقرار عدالت اجتماعی و قسط اسلامی، تأمین رفاه و امنیت برای مردم در سایه ایمان به خداوند و حاکمیت ارزش‏های الهی ،  هوشیاری و بیداری در مقابل انحراف معنوی جامعه اسلامی و احیای فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر به عنوان  یکی از ارکان اساسی اسلام و ضامن حفظ و بقای فرایض و ارزش‏های الهی در این راستا ضروری است.
ایجاد باور عمیق، ریشه‏دار، عقلانی و مبتنی بر نظام ارزشی اسلام در مدیران جامعه؛ یعنی، کسانی که در دستگاه‏های رسمی قانونی، به ویژه فرهنگی،  تلاش و تدبیر جدی و گسترده برای تثبیت نظام ارزشی مطلوب در بخش‏های مختلف جامعه (اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و. نیز  تبلور و تجلّی این نظام ارزشی در رفتار حقیقی و حقوقی مدیران ساختار کلان کشور و برنامه‏های اجرایی از ضروریات جهاد فرهنگی در عصر حاضر است.
دشمن در عرصه فرهنگی در‌پی اندلسی دیگر است تا به آسانی سنگرهای از پیش تعیین شده را فتح کند. آنچه در این نبرد کار‌ساز است، جهاد فرهنگی و بسیج عمومی مسئولان و دست‌اندرکاران فرهنگی را می‌طلبد تا با به کارگیری راهبردها و راهکارهای طراحی شده در تقابل با ناتوی فرهنگی پیروزی را نصیب خود سازند