امام خمینی (ره) از دانشجویان به عنوان جوانان روشنفکر ، جوانان ارزنده اسلام ، دانشجویان عزیز ، دانشجویان مسلمان و مبارز ، دانشجویان انقلاب ، فرزندان ایران ، قوه متفکر ملت و … نام می برد و برای دانشجو ارزش و اهمیت خاصی قائل است ، معظم له در خصوص مقام و منزلت دانشجو حدیثی […]

????? ???? ?? ????????? ?? ???? ??????

امام خمینی (ره) از دانشجویان به عنوان جوانان روشنفکر ، جوانان ارزنده اسلام ، دانشجویان عزیز ، دانشجویان مسلمان و مبارز ، دانشجویان انقلاب ، فرزندان ایران ، قوه متفکر ملت و … نام می برد و برای دانشجو ارزش و اهمیت خاصی قائل است ، معظم له در خصوص مقام و منزلت دانشجو حدیثی از امام صادق ( ع ) در کتاب ولایت فقیه صفحه ۹۶ به این شرح نقل می کند :  خداوند برای کسی که در پی دانش راه بپیماید ، راهی به سوی بهشت می گشاید ، و فرشتگان برای ابراز خشنودی خویش ( باخدا ) بال و پرشان را بر دانشجو فرو می گسترند و برای دانشجو هر که در آسمان است و هر که در کره زمین ، حتی ماهی در دریا ، طلب آمرزش می کند و برتری دانشمند بر عابد مثل برتری ماه شب چهارده بر سایر ستارگان است و براستی دانشمندان میراث بر پیامبرانند .

با این دیدگاه ژرف حضرت امام به دانشجو اهمیت مقوله دانشجویی و دانشگاهی بودن از دیدگاه نظام اسلامی تا حدودی مشخص میشود.
نگاهی پرمعنا، عمیق،علمی و اخلاقی و معنوی، و در عین حال دیدگاهی الهی به مقوله دانشجویی.
از این دیدگاه :
_ دانشجوی ایرانی سیب زمینی بی خاصیت تن پرور بی‌خیال صرفاً مادی و دنیوی و شخصی و… نیست، بلکه دانشجویی عالم، کنکاش،باتقوا، آرمان‌گرا، عدالت‌طلب، مسلط به مباحث روز سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در ابعاد منطقه‌ای و ملی و بین‌المللی است.
_ دانشجوی ایرانی عدالت‌طلب است، پرسشگر است، مطالبه گر و مدافع منافع ملی است.
_ دانشجوی ایرانی آرمان‌گراست، فقط برای پیشرفت و تعالی خود و اطرافیانش برنامه‌ریزی نمی‌کند، بلکه اهدافش بلندمدت، انسانی، جهانی و درعین‌حال خدایی است، برای پیشرفت و تعالی و رفاه کل بشریت برنامه‌ریزی می‌کند.
_ مطالبه گر و پیگیر مسائل کشوری از مسئولین است بدون نگاه جناحی و فرقه‌ای و قومی و زبانی، هدفش حفظ و ارتقای منافع ملی و پیشبرد آرمان‌های انقلاب است.
_ دانشجوی ایرانی نترس است در مطالبه گری و آرمان‌گرایی، بدون کوچک‌ترین ملاحظه‌ای، اما درنهایت احترام مسئولین خود را به جوابگویی مسئولانه وادار می‌کند.
_ دانشجوی ایرانی علم‌گراست اما علم‌زده نیست، علم را فرامی‌گیرد تا به‌راحتی و پیشرفت و توسعه مملکت و جهان آرمانی‌اش کمکی بکند، نه اینکه وسیله‌ای برای سلطه بر انسان‌های دیگر.
_ دانشجوی ایرانی سیاست‌مدار است اما سیاست زده نیست، بدون کوچک‌ترین وابستگی جناحی و سیاسی، آرمان‌ها و اهداف بلند انقلاب را رصد، پیگیری و مطالبه می‌کند، گوشش فقط به رهبری عظیم الشان خود است برای قضاوت و مطالبه گری‌اش، نه جناحی و شخصیت سیاسی خاصی.
_ دانشجوی ایرانی آچارفرانسه نظام است، هر جا که لازم باشد حضور دارد، در سیاست، ورزش،دفاع از میهن،فتح قله‌های علمی و صنعتی، جهاد سازندگی، جهاد فرهنگی و…
_ دانشجوی ایرانی دولت زده نیست، از دولت‌ها تا آنجایی که در مسیر انقلاب و نظام اسلامی و رهبری نظام هستند قاطعانه دفاع می‌کند، اما جایی که کوچک‌ترین عدول از آرمان‌ها و کم‌کاری ببیند اولین قشر معترض و مطالبه گر جامعه از دولت‌ها است.
_ دانشجوی ایرانی چشم بینا و تیزبین ملت است، اصول، آرمان‌ها و منافع ملی ملت را رصد، پیگیری و محقق می‌سازد.
_ دانشجوی ایرانی استکبارستیز است، ظلم را برنمی‌تابد، از حق مظلوم در هرکجای دنیا دفاع می‌کند و گردن ظالم را با منطق اسلامی انقلابی خود می‌شکند.
_ و در یک‌کلام، دانشجوی ایرانی انقلابی است، و تا فتح قله‌های عزت و شرف و استقلال واقعی و تا به اهتزاز درآوردن پرچم اسلام ناب محمدی (ص) در سراسر گیتی از پا نمی‌نشیند..
هرچند عده‌ای معدود از مسئولان و مثلاً انقلابیون سابق از قطار انقلاب اسلامی آرمانی پیاده شوند و در سر رویای آشتی با استکبار و شیطان بزرگ را بپرورند ،  دانشجوی انقلابی ایرانی تا جان در بدن دارد،گوش به فرمان رهبرش، در حال تحقق دولت اسلامی واقعی و آرمانی عدالت طلب، و محیا سازی جامعه جهانی برای تشکیل دولت عدل مهدوی (عج)  هست.

امام خامنه‌ای ( مدظله‌العالی)  در خصوص دانشجویان چنین می‌فرمایند : ((دانشجویان طبقه پیشرو و پیشاهنگ ورزیده و بانشاط پیکره‌ی اجتماع هستند،باید در سازندگی آینده و ترسیم حرکت عمومی جامعه بیش از جاهای دیگر نقش داشته باشند.))

رصد مراغا – محمدحسین علیپور

۱۶ آذر ۱۳۹۴