به گزارش رصد مراغا ، اولین کارگاه آموزشی نحوه استفاده از پایگاه های اطلاع­ رسانی کتابخانه ای در کتابخانه اوحدی مراغه ای ، با همکاری اداره کتابخانه­ های عمومی شهرستان و با حضور کاربران و دانشجویان در بخش مرجع کتابخانه برگزار شد. این کارگاه ضمن معرفی کامل پایگاه اطلاع ­رسانی www.samanpl.ir ، www.atlas.iranpl.ir معرفی کتابخانه […]

Untitled-1

به گزارش رصد مراغا ، اولین کارگاه آموزشی نحوه استفاده از پایگاه های اطلاع­ رسانی کتابخانه ای در کتابخانه اوحدی مراغه ای ، با همکاری اداره کتابخانه­ های عمومی شهرستان و با حضور کاربران و دانشجویان در بخش مرجع کتابخانه برگزار شد.

این کارگاه ضمن معرفی کامل پایگاه اطلاع ­رسانی www.samanpl.ir ، www.atlas.iranpl.ir معرفی کتابخانه های مراغه از نظر وجود منابع چاپی و غیرچاپی ،شروع بکار اولین کتابخانه در سال ۱۳۳۴ ه.ش. با حدود ۵۹۰۱۹ نسخه کتاب چاپی،۶۱۱ نسخه کتاب غیر فارسی،۱۸۷ نسخه کتاب خطی ،۵۵۳ نسخه کتاب چاپ سنگی،۳۵۱ نسخه کتاب بریل و ۳۳۷۴ نسخه کتاب کودک کتابخانه به صورت قفسه باز ، در بخش های مخزن، پایگاه اصلی، بخش نسخ خطی و چاپ سنگی ، بخش مرجع ، بخش اسناد ، بخش روشندلان ، بخش کودک ، بخش نشریات و روزنامه ، سالن مطالعه برادران و سالن مطالعه خواهران و کافی نت ، و نحوه استفاده از پایگاه، جستجوی کتاب به شیوه ­های مختلف و نیز نحوه استفاده از کتابخانه ها ، مدیریت امور کتابخانه ای ، ثبت نام آنلاین در کتابخانه ، رزرو و امانت آنلاین کتاب ، تمدید آنلاین کتاب و… به صورت کاملا تحت وب ؛ آموزش داده شد.

در این کارگاه به روش های دسته بندی اطلاعات  و نحوه دسترسی به اطلاعات قابل استناد اشاره شد و ناشران،انجمن های علمی و تجمیع کنندگان بعنوان منابع دسترسی اطلاعات معرفی شدند.

در ادامه به www.booki.ir برای کتابخوانان ، نویسندگان ، ناشرین و کلیه فعالان در عرصه کتاب،شرکت در مسابقات بطور روزانه ، معرفی کتاب های مورد علاقه به دیگران و بحث و گفتگو ، مشورت و تبادل نظر در مورد آنچه که خوانده اید یا می خواهید بخوانید ، اعلام نظر در مورد کتاب یا نقد آن ، اطلاع از کتاب های برتر و پرمخاطب ، پیشنهاد کتاب به دوستان ، از استفاده از بانک کتاب بیش از ۴۰۰ هزار عنوان و معرفی نشست کتابخوان ، سلسله نشست‌های به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده، با عنوان کتاب‌خوان با حضور و مشارکت کتابداران، نویسندگان، اهالی رسانه و فعالین حوزه کتاب بصورت ادواری برگزار میشود .”کتاب‌خوان” نشستی صمیمانه با هدف معرفی کتاب‌های مفید و ترویج کتابخوانی است ، تشریح شد.

در پایان این کارگاه یک روزه، شرکت کنندگان به پرسش و رفع ابهامات در خصوص جستجوی منابع و جمع آوری اطلاعات جهت مقاله نویسی پرداختند.

انتهای پیام/