شعار امسال ما “با کتاب زندگی کنید” هست و در هفته کتاب ، کتاب‌خوانی و کتابدار برنامه‌های خاصی خواهیم داشت ، این برنامه‌ها از ۲۳ تا ۳۰ آبان اجرا می شوند.     به گزارش رصد مراغا اکبر میرزایی در گفتگو با خبرنگار رصد مراغا به مناسبت هفته کتاب گفت : […]

 

اکبر میرزایی

 

 

 

شعار امسال ما “با کتاب زندگی کنید” هست و در هفته کتاب ، کتاب‌خوانی و کتابدار برنامه‌های خاصی خواهیم داشت ، این برنامه‌ها از ۲۳ تا ۳۰ آبان اجرا می شوند.

 

 

به گزارش رصد مراغا اکبر میرزایی در گفتگو با خبرنگار رصد مراغا به مناسبت هفته کتاب گفت : کتابخانه عمومی مراغه در سال ۱۳۳۴تاسیس و در حال حاضردارای ۴۵۱۰۳ نسخه کتاب فارسی ، ۴۶۱ نسخه کتاب غیرفارسی ، ۱۴۹۴نسخه کتاب کودک ، ۲۸۱ نسخه کتاب خط بریل ،۱۸۷ نسخه کتاب خطی و ۵۵۳ نسخه کتاب چاپ سنگی می باشد.

وی در خصوص کمک به ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت : فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور ما غریب افتاده است. فقط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور متولی امر کتاب‌خوانی نیست، از آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و … همه در این امر تأثیرگذار هستند و باید برای کتاب و کتاب‌خوانی فضاسازی کنند ؛ به بیانی دیگر برای کمک به ترویج فرهنگ کتابخوانی همه نهادها باید به میدان بیایند.

مدیر کتابخانه عمومی مراغه به برنامه‌های این اداره در هفته کتاب ، کتاب‌خوانی اشاره کرده و افزود : شعار امسال ما “با کتاب زندگی کنید” هست و در هفته کتاب ، کتاب‌خوانی و کتابدار برنامه‌های خاصی خواهیم داشت ، این برنامه‌ها از ۲۳ تا ۳۰ آبان اجرا می شوند. که از مهم‌ترین آن‌ها به تجدید آرمان با شهدا در گلشن زهرا قطعه شهداء ، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در شهرستان و سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه ، برگزاری نشست کتاب‌خوان ، مسابقه آنلاین کتابخوانی از کتاب ( فتح خون ) و و بیش از ده ها عنوان برنامه خواهد بود.

اکبر میرزایی خاطر نشان کرد : ازهفته کتاب سال گذشته ۳ کتابخانه به کتابخانه‌های ما درحال اضافه شدن هست و تعداد کتابخانه‌های ما به ۵ کتابخانه نهادی ، ۲ کتابخانه مشارکتی رسیده است و ۳ کتابخانه سیار ( اتوبوسی ) به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی و کتابدار و سالروز ارتحال مفسر گرانقدر قرآن علامه سید محمد حسین طباطبائی (ره) در ۳ روستای نرج آباد ، مغانجیق ، طالبخان را اندازی گردید . ۳۲۷۵ مترمربع فضا در اختیار کتابخانه‌هاست که به ۳۱۸۱ نفر سرویس می‌دهند و همچنین درحال تلاش برای احداث کتابخانه مرکزی هستیم .

وی درخصوص سامانه اینترنتی تهیه کتاب نیز گفت : سامانه‌ای که در حال حاضر کتابخانه‌ها با آن سرویس‌دهی می‌کنند ، سامانه سامان جامع‌ترین نرم‌افزار مدیریت کتابخانه‌ای کشور است. که این نرم‌افزار تقریباً کم نظیر در دنیا است و نمونه آن فقط در آمریکا و کانادا موجود است ؛ در این سامانه ۳۳ میلیون کتاب در ۲۲۰۰ کتابخانه کشور ثبت‌شده‌اند و ما در لحظه آمار استفاده از کتاب‌ها را داریم . برای مثال پرمخاطب‌ترین کتاب تفسیر نمونه و پرمخاطب‌ترین موضوع رمان‌ها و کتاب‌های مربوط به مهارت‌های زندگی هست. این سامانه از سال ۹۱ به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است و آدرس آن samanpl.ir می باشد .

وی همچنین به استفاده از ظرفیت خیرین شهرستان اشاره کرده و افزود : باید از ظرفیت‌ خیرین شهرستان برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی استفاده کرد ، با وجود اینکه خیرین نقش مهمی در شهر ما دارند ولی از ظرفیت‌های آن‌ها برای کتاب‌خوانی استفاده نمی‌شود.

میرزایی در پایان خاطر نشان کرد : یکی از اهداف و برنامه های کتابخانه عمومی مراغه راه اندازی کتابخانه دیجیتال در شهرستان می باشد که درخواست ما از ادارات و نهادهای دولتی و غیر دولتی ، ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در هفته کتاب و سایر ایام سال بوده است . امیدواریم با توجه هر چه بیشتر مسئولان و پژوهشگران راههای بهتر و موثرتری برای مطالعه مفید و هر چه بیشتر کتاب توسط مردم ارائه گردد تا بتوانیم این میزان را افزایش دهیم