خودشان را خادم مردم و به ویژه مستضعفان می‌دانند و این خدمت‌رسانی را در تنگناها و بلایای طبیعی به عنوان راهبرد به شمار می‌آورند؛ سبزپوشانی که از اشتغالزایی تا رسیدگی به محرومان مراغه و حتی کمک به زلزله‌زدگان سایر مناطق کشور نقش‌آفرین هستند و حد و مرزی برای خدمت‌رسانی نمی‌شناسند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رصدمراغا ؛ همین خدمت‌رسانی بی حد و مرز سپاه و بسیج مراغه در عرصه محرومیت‌زدایی و خدمتگزاری به اقشار مختلف مردم، یادآور جمله‌های پربار بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) در صفحه ۱۲۶ از جلد دوم «صحیفه نور» است.

با این مضمون که «ما هر چه خدمت بکنیم به این‏‎ ‎‏ملت، کم خدمت کرده‌ایم؛ برای اینکه این ملت بود که همۀ این گرفتاری‌ها به دست او رفع‏‎ ‎‏شد، دولت شاهنشاهی به دست آنها ساقط شد و هرچه ما داریم از آنهاست. ما باید‏‎ ‎‏خدمتگزار باشیم، واقعاً خدمتگزار باشیم و هرچه خدمت بکنیم باز کم است. ما که شکر‏‎ ‎‏خدا را نمی‌توانیم بجا بیاوریم، برای اینکه کوچکتریم از اینکه شکر خدا را به جا بیاوریم،‏‎ ‎‏لکن شکر این ملت قهرمان و مظلوم همان شکر خداست».

آری خدمتگزاری بی‌حد و مرز سپاه و بسیج در جای‌جای کشورمان بی‌وقفه ادامه دارد و نگاهی به آنچه که در شهرستانی چون مراغه و در یک بازه یکساله به اهالی ارزانی شد، گستردگی خدمات بی‌منت سبزپوشان را به خوبی نشان می‌دهد.

فرمانده سپاه ناحیه مراغه با مرور سریع و گاهی اجمالی علکمرد این نهاد در عرصه خدمت‌رسانی طی سال گذشته، می‌گوید: عرصه‌ها تا حدی گسترده و متنوع است که گاهی جمع‌بندی و بیان آنها با دشواری روبرو می‌شود.

سرهنگ «یحیی حیدری» شاید به خاطر اهمیتی که سرپناه برای محرومان دارد، سخنانش را با ساخت ۲۴ خانه برای محرومان و بهسازی و مرمت ۱۲ خانه دیگر آغاز می‌کند و ادامه می‌دهد: سال گذشته علاوه بر این موارد، چهار مسجد روستایی بهسازی و مرمت شد و گروه‌های جهادی در مرمت و بهسازی چهار مدرسه روستایی مشارکت کردند.

به گفته وی ساخت ۲ مورد غسالخانه، مشارکت در ساخت کانال کشاورزی به تعداد ۲ مورد و توزیع ۵۰ هزار بسته معیشتی تنها بخشی از خدمات‌رسانی سال گذشته در مناطق محروم این شهرستان به شمار می‌رود و علاوه بر آنها ۸۰ مورد جهیزیه و ۱۵ مورد کمک کالای جهیزیه نیز در اختیار محرومان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه محرومان گاهی برای تامین پوشاک هم با مشکل مواجه هستند، ادامه داد: طی سال گذشته هزینه تامین پوشاک به ارزش سه میلیون ریال برای یکهزار نفر از محرومان اهدا شد و ۱۵۰ نفر دیگر نیز کارت ۳۰۰ هزار تومانی دریافت کردند.

فرمانده سپاه مراغه بیان کرد: در مناسبت‌های مختلف سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار پرس غذا و در عید قربان نیز بسته‌های گوشت گرم ۱.۵ کیلویی بین ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار محروم توزیع شد.

سرهنگ حیدری با تاکید بر اینکه تحصیل دانش‌آموزان خانواده‌های محروم برای این نهاد انقلابی از اهمیت برخوردار است، بیان کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ دست کیف و کفش در بین دانش‌آموزان نیازمند توزیع و برای تعدادی از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل نیز کلاس‌های رایگان با مشارکت آموزش و پرورش برگزار شد.

فرمانده سپاه مراغه: این نهاد انقلابی از خدمت‌رسانی به محرومان در حوزه سلامت هم جا نمانده است

فرمانده سپاه مراغه به ویزیت رایگان کاروان‌های سلامت شهرستان در سال گذشته و تداوم این خدمت‌رسانی اشاره و بیان کرد: سال گذشته به سه‌هزار نفر خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی ارایه شد و امسال نیز همین خدمت‌رسانی‌ها ادامه دارد.

استقرار گروه‌های جهادی مراغه در مناطق زلزله‌زده خوی

استقرار گروه‌های جهادی مراغه در خوی و ارسال کمک‌های مردمی به این مناطق زلزله‌زده نیز بخشی از خدمات بی حد و مرز سپاه مراغه را در سال گذشته نشان داد و توزیع ۳۰ هزار پرس غذای گرم بین زلزله‌زدگان، همدلی و همراهی مومنان در تنگناها را به نمایش گذاشت.

به گفته فرمانده سپاه مراغه، بیش از ۲۵۰ گروه جهادی در این شهرستان وجود دارد و اعضای این گروه‌ها در مجموع طی سال گذشته به میزان ۶ هزار و ۵۰۰ نفر به روز در اردوهای جهادی حضور یافتند.

«سپاه مراغه در سال گذشته به میزان ۱۵ میلیون تومان نیز در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد مشارکت داشت و ۱۵۰ بسته معیشتی هم بین خانواده‌های زندانیان توزیع کرد».

ردپای سپاه مراغه در عرصه اقتصاد مقاومتی

فرمانده سپاه مراغه می‌گوید: دوره‌های آموزشی اقتصاد مقاومتی از جمله در زمینه‌های کشت گلخانه‌ای، خیاطی، زنبورداری، گاوداری، پرورش بوقلمون، پرورش شترمرغ، ماهیان، کشت زعفران و قارچ و غیره با مشارکت جهاد کشاورزی برگزار می‌شود و در سال گذشته ۸۰۰ نفر در این دوره‌ها شرکت کردند تا بتوانند پس از کسب مهارت وارد فضای کار شوند.

سرهنگ حیدری ادامه داد: آموزش و مهارت‌آموزی به خانواده‌های مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و انجمن حمایت از زندانیان برای ورود به فضای کسب و کار و همچنین معرفی آنان به بانک‌ها برای بهره‌مندی از تسهیلات اشتغال نیز بخشی از خدمات سپاه را شامل می‌شود و در سال گذشته ۵۰ نفر برای دریافت تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی معرفی شدند.

به گفته وی از محل بند ۲ تبصره ۱۶ نیز طی سال گذشته به ۱۶۰ نفر تسهیلات اشتغالزایی اعطا، و از بنیاد علوی نیز ۱۴ میلیارد تومان اعتبار طبق یک تفاهم‌نامه جذب شد که بخشی از آن اعطا شده و بخش دیگر در دست اقدام است.

«کمک به کارگاه‌های اشتغالزایی»، «عارضه‌یابی واحدهای تولیدی» و ایجاد مرکز کارآفرینی برای خواهران و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار آسیب‌دیده با مشارکت مرکز رشد دانشگاه مراغه و فنی و حرفه‌ای شهرستان از دیگر خدمت‌رسانی‌های سپاه مراغه است و علاوه بر آن با جهاد کشاورزی و دامپزشکی نیز در محور امنیت غذایی و تولید گوشت و محصولات کشاورزی، دوره‌های آموزشی برگزار و تسهیلات بانکی اعطا می‌شود.

وی به مشارکت گروه‌های جهادی در زمینه واکسیناسیون دام و طیور در دامنه‌های جنوبی سهند نیز اشاره کرد و افزود: در روستاها نیز صندوق‌های قرض‌الحسنه تشکیل شده و از همان محل نیز تسهیلات خرد به اهالی اعطا می‌شود.

اجرای طرح معرفتی و ولایت برای سه‌هزار و ۹۸۶ نفر

فرمانده سپاه مراغه به فعالیت‌های این نهاد انقلابی در زمینه‌های تربیتی نیز اشاره و بیان می‌کند: با توجه به فعالیت مستمر پایگاه‌های مقاومت، طرح معرفت و ولایت برای سه‌هزار و ۹۸۶ بسیجی در سال گذشته اجرا شد و عمق‌بخشی به مسایل اعتقادی و معرفتی بسیجیان در دستور کار قرار گرفت.

۰۰:۰۰
۰۸:۲۸

Download

به گفته سرهنگ حیدری تربیت ۲۴ مربی قرآنی و جذب یکهزار و ۹۰۱ قرآن‌آموز در دارالقرآن ناحیه که سال گذشته راه‌اندازی شد، از گام‌های عملی در زمینه تربیتی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: راه‌اندازی چهار مرکز مشاوره، تربیت هزار و ۲۰۴ مربی، تشکیل ۴۵۰ حلقه صالحین، اجرای طرح شهید «بهنام محمدی» در هشت مدرسه با عقد تفاهم‌نامه بین سپاه و آموزش و پرورش و برگزاری جشنواره قرآنی از دیگر اقدامات فرهنگی سپاه ناحیه مراغه است.

راهیان نور، بزرگترین عملیات تربیتی

فرمانده سپاه مراغه از «راهیان نور» به عنوان بزرگترین عملیات فرهنگی، اردویی و تربیتی یاد کرده و بیان می‌کند: طی سال گذشته ۴۲۰ نفر به مناطق عملیاتی شمالغرب کشور و ۳۹۰ نفر به مناطق جنوبی اعزام شدند.

سرهنگ حیدری ادامه می‌دهد: در زمینه خدمت‌رسانی به ایثارگران و رزمندگان نیز در سال گذشته گام‌های موثر برداشته شد تا جایی که ۶۹۰ نفر کارت ایثار دریافت کردند و دیدار از ۲۶۰ ایثارگر در دستور کار قرار گرفت.

وی به برقراری مستمری ۹۰ نفر از کسانی که خدمت خود را از طریق سپاه در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس سپری کرده بودند، اشاره و بیان کرد: سال گذشته هزینه کمک معیشتی ۵۰ نفر از بسیجیان رزمنده که بالای ۶ ماه جبهه داشتند و از وضعیت مالی مناسب برخوردار نبودند نیز برقرار شد.

بسیج جامعه زنان مراغه تعامل و فعالیت مناسبی دارد

فرمانده سپاه مراغه گفت: بسیج جامعه زنان این شهرستان با هماهنگی مسئول بانوان فرمانداری و سایر نهادها از جمله هلال‌احمر، بهزیستی و شهرداری فعالیت و تعامل مناسبی دارد و طی سال گذشته در زمینه‌های مختلفی چون برگزاری جلسات تخصصی حجاب و عفاف، امر به معروف و نهی از منکر و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به صورت فعال عمل کرد.

به گفته سرهنگ حیدری، بسیج جامعه زنان شهرستان در زمینه برگزاری پاتوق‌های فرهنگی، تولید محتوای رسانه‌ای، برگزاری مسابقات ورزشی و سایر فعالیت‌های فرهنگی نیز عملکرد شاخصی داشت و از بانوان کارآفرین نیز حمایت کرد.

وی ادامه داد: جمع‌آوری و توزیع ۲۱ سری جهیزیه و ۶ سری سیسمونی، اجرای جشن کوثر در ۱۴ نقطه شهرستان و حضور در مدارس به واسطه طرح‌های شهید «عزیزالهی» و شهید «بهنام محمدی» از دیگر اقدامات فرهنگی بسیج جامعه زنان مراغه است.

وی اضافه کرد: برگزاری یادواره شهدای بمباران زن، ترویج احکام اسلامی در جمع آرایشگران، برپایی ایستگاه‌های سلامت، فرهنگ‌سازی در زمینه ازدواج آسان و دهها فعالیت فرهنگی دیگر نیز گستردگی خدمات سپاه را به خوبی نشان می‌دهد.

فرمانده سپاه مراغه به نقش بسیجیان در بحث‌های امنیتی نیز اشاره کرد و افزود: در سایه تعاملی که با شورای تامین شهرستان وجود دارد، بسجیان در وقایع اخیر در سطح شهرستان حضور گسترده داشتند و در سایه همین تعامل و حضور میدانی، هیچ مشکلی از لحاظ امنیتی در این شهرستان به وجود نیامد که حاصل پیگیری‌ها و برگزاری جلسات متعدد و آموزش‌هاست.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌منظور حراست از انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای آن و با دستور رسمی امام خمینی(ره) در ۲ اردیبهشت ۱۳۵۸شمسی تأسیس شد و اکنون نقش آن در خدمت‌رسانی به محرومان و صیانت از این نظام مقدس بر کسی پوشیده نیست.

  • منبع خبر : ایرنا