به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رصدمراغا، در بررسی گذشته صنعت شیشه کشور، یک آمار بیشتر از همه به چشم می خورد، در اوایل انقلاب نزدیک به ۷۰ درصد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شد، اما در یک دهه گذشته فقط صنعت شیشه‌سازی، به حدی از بلوغ و پختگی رسیده که بیش از ۴۰ درصد […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رصدمراغا، در بررسی گذشته صنعت شیشه کشور، یک آمار بیشتر از همه به چشم می خورد، در اوایل انقلاب نزدیک به ۷۰ درصد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شد، اما در یک دهه گذشته فقط صنعت شیشه‌سازی، به حدی از بلوغ و پختگی رسیده که بیش از ۴۰ درصد تولیدات خود را به کشورهای همسایه و حتی جهان صادر می کند.

بعضا عقربه های ساعت از پشت آن، گذر زمان را نشانمان می دهند، یا برای دقایقی از پشت آن می توانی به شلوغی خیابان ها سرک بکشی، حتی می تواند حائلی باشد بین گرمای آتش بخاری و اتاق و یا جامی باشد در دستانت.

جامدی که ساختار بلوری ندارد و در برابر گرما و مذاب شدن فرم می گیرد، صنعتی است که با همه شفافیتش با زندگی رومزه مان گره خورده، از کاربرد آن در ساختمان سازی و صنایع غذایی گرفته تا تهیه لوازم خانگی، صنایع خودرو سازی، دارو سازی و آزمایشگاه.

تنوع آنها بسته به ترکیب سیلیس (کوارتز)، آلومین و اکسید آهن بستگی دارد، خمیری که با بی رنگ کردن و خارج کردن گازها، تبدیل به فراورده های مورد نیاز بازار و صنایع می شود.

شرکت آسا فلوت در مراغه از زیر مجموعه های گروه صنعتی کاوه سودا نیز، با ۱۵ سال سابقه فعالیت در ۳ خط، ظرفیت تولید بیش از ۲۰۰هزار تن انواع شیشه اعم از رفلکس، آینه و نانو را دارد و از نام آوران این صنعت محسوب می شود.

این کارخانه، بزرگترین واحد تولید آینه در کشور است که در تولید محصول خود به جای جیوه از آلومینیم استفاده می کند، فن آوری جدیدی که عمدتا صادر می شود.
شیشه های هوشمند نانو و شیشه های خود تمیز شونده از جمله محصولات انحصاری شرکت محسوب می شوند که در خاورمیانه تکنولوژی ساخت آن فقط در اختیار ترکیه است.

شیشه های هوشمند نانو، طول موج حراراتی را عبور نمی دهند به طوری که در تابستان نیاز به سیستم سرمایشی و در زمستان نیاز به سیستم گرمایشی وجود ندارد.

هدررفت انرژی در شیشه های نانو ۲درصد است درحالی که در شیشه های معمولی ۳۵درصد و در شیشه های ۲جداره ۱۲ درصد، اتلاف انرژی صورت می گیرد.

در حال حاضر در اروپا و کشورهای سردسیر استفاده از شیشه های نانو الزامی و جزو استاندارد ساخت و ساز محسوب می شود.
تولید این نوع شیشه ها، بر مبنای تقاضا است و ظرفیت تولید روزانه ۴ تا ۵ متر مربع را دارد، در حال رایزنی با شهرداری و نظام مهندسی هستند تا بتوانند استفاده از آن را در ساخت و سازها الزامی کنند.

شیشه های “خود تمیز شونده” نیز در برج سازی ها استفاده می شود، شیشه هایی که در زمان گرد و خاک و بارندگی، لک نمی افتد و نیازی به تمیز کردن ندارد.

انتهای گزارش/