به گزارش رصدمراغا، اسماعیل میعادی رئیس اتحادیه قنادان مراغه گفت: برای تهیه این سوغاتی، شکر پس از جوشیدن در آب در ۴ مرحله فرآوری و به شیرینی برای نوشیدن چای تبدیل می‌شود.   شیرینی چای از سوغاتی‌های مراغه، با قدمتی حدود ۱۵۰ سال، شیرین کننده کام مردم این شهر و مسافران است. میعادی افزود: این […]

به گزارش رصدمراغا، اسماعیل میعادی رئیس اتحادیه قنادان مراغه گفت: برای تهیه این سوغاتی، شکر پس از جوشیدن در آب در ۴ مرحله فرآوری و به شیرینی برای نوشیدن چای تبدیل می‌شود.

 

شیرینی چای از سوغاتی‌های مراغه، با قدمتی حدود ۱۵۰ سال، شیرین کننده کام مردم این شهر و مسافران است.

میعادی افزود: این سوغاتی در گذشته به صورت ساده تولید و عرضه می شد، ولی از چند سال گذشته طعم‌های هل، پرتقالی، لیمویی و دارچینی به آن اضافه شده است.

وی ادامه داد: با وجود ۷۰ کارگاه تولید شیرینی چای و تولید روزانه ۷ تا ۸ تن شرینی مصرف قند در مراغه خیلی پایین است.
میعادی گفت: روزانه از کل شیرینی تولید شده در مراغه نزدیک به ۴ تن به شهر‌های همجوار و دیگر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

به گفته رئیس اتحادیه قنادان مراغه، روزانه در هر کارگاه به طور میانگین ۱۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم شیرینی تولید می‌شود.
وی اضافه کرد: تولید و مصرف این شیرینی در ایام سفر‌های نوروزی، در فصل بهار و تابستان زیاد است و کارگاه‌های تولید شیرینی در این فصل‌های بیشتر کار می‌کنند.

به گزارش میدانی رصدمراغا؛ این سوغاتی که در بین شهروندان و بسیاری از مسافران و میهمانان مراغه شناخته شده، در کنار سایر سوغاتی ها از جمله صابون ، باسلوق ، سجوق و خشکبار به مناطق مختلف کشور سوغات برده می شود.

ما هم برآن شدیم تا نحوه تولید این محصول را که قدمتی دیرینه دارد را بصورت مختصر در این مجال به سمع و نظر مخاطبان عزیز برسانیم.

برای تهیه این شیرینی مخصوص چایی ابتدا، شکر که مواد اولیه این محصول محسوب می شود در کارگاههای آب نبات ریزی مراغه فرآوری شده و پس از طی مراحل مختلف به شیرینی چای تبدیل می شود.

برخی از مردم مراغه بر این عقیده اند که این محصول طی جنگهای ایران و روسیه توسط مردمان مهاجر از روسیه به آذربایجان آورده شده و پس از تحولاتی هم اکنون با مشخصاتی مانند نرم بودن، رنگ سفید و حالت بادامی در این شهرستان تولید و به بازار عرضه می شود.

این سوغاتی، در طعم های مختلفی مانند هل ، پرتقالی ، لیمویی ، آناناسی و دارچینی تولید و اسانسهای مختلف با توصیه ها و نظارت های بهداشتی به آن اضافه می شود و بهترین و بیشترین شیرینی چای دلخواه مردم با طعم هل است..

بیشترین ایام عرضه این محصول به مسافران در فصل بهار و تابستان ، ایام عید و محرم الحرام بوده و سالانه ۳۰ درصد از تولید این محصول بین میهمان و گردشگران سایر شهرها عرضه می شود.

شیرینی چای (چای شیرنیسی) در ابتدا در قالب های بادامی ، آجری و مرواریدی تهیه می شده که بعدها به علت سهولتی که قالب بادامی در تولید دارد ، این قالب جای سایر قالب ها را گرفت.

طرز تهیه شیرینی چای به اختصار:

بعد از تهیه مواد اولیه شیرنی چای ( شکر ) آن را در یک دیگ مخصوص (پالت) ریخته و همراه با آب می جوشانند تا بخوبی شیره بگیرد.

سپس آنرا بر روی صفحه فلزی که در اصطلاح نبات ریزی به “سنگ” شهرت دارد ریخته و پس از سرد شدن ، آن را به قطعات مختلف برش می دهند و اسانس لازم را به آن اضافه می کنند.

پس از این مرحله ، شیره برش داده شده بوسیله دو نفر ورز داده می شود که در اصطلاح آب نبات ریزی بدان هوا دادن گفته می شود.

هوا دادن برای سفید شدن و نرم شدن شیره بوده و بعد از اینکه شیره به مقدار لازم ورز داده و نرم و سفید شد آن را مجددا به قطعات مختلف دیگری برش می دهند.

قطعات برش داده شده را از درون دستگاه آب نبات ریزی رد کرده و بعد از پهن کردن آن بر روی سطح کار (استو) به منظور ایجاد خشکی نسبی و در اصطلاح (هوا خوراندن) بوسیله غربال (الک) خرده ریزهای آن را جدا می کنند.

سپس شیرینی چای آماده شده را در درون بسته های ۶۵۰ تا ۷۰۰ گرمی بسته بندی کرده و برای مشتریان عرضه می کنند.

انتهای گزارش/