به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رصدمراغا ؛ به مناسبت روز جهانی مسجد مصاحبه ای را با استاد سطح عالی حوزه علمیه ترتیب دادیم با سلام و خسته نباشد حاج آقا لطفاً خودتان را به طور اجمالی معرفی کنید بنده هم سلام عرض می کنم خدمت شما و تمامی مخاطبان رصدمراغا حسین فصیح نیا هستم که […]

photo_2016-08-21_20-01-22

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رصدمراغا ؛ به مناسبت روز جهانی مسجد مصاحبه ای را با استاد سطح عالی حوزه علمیه ترتیب دادیم

با سلام و خسته نباشد حاج آقا لطفاً خودتان را به طور اجمالی معرفی کنید

بنده هم سلام عرض می کنم خدمت شما و تمامی مخاطبان رصدمراغا حسین فصیح نیا هستم که در توابع عجب شیر به دنیا آمدم ولی اصالتاً اهل مراغه هستیم به خاطر شهرت و آوازه آیت‌الله بنابی که انصافا حق پدری بر گردن ما دارند به بناب رفتم و بعد از گذراندن مقدمات در حین تحصیل مشغول تدریس در مراغه و مدرسه فاطمه الهادی فیضیه قم شدم و در اواخر نزدیک سه سال در مراغه سطوح عالی حوزه علمیه را تدریس کردم و مدیریت حوزه علمیه امیرالمؤمنین مراغه را قبول کردم و متأسفانه به دلیل بروز برخی مسائل مجبور به هجرت به کرج و قبول مدیرت حوزه علمیه امام رضا این شهرستان شدم .

جایگاه مسجد در دین مبین اسلام چیست و چرا این‌همه به آن تأکید می‌شود ؟

اگر به‌طور اجمالی به صدر اسلام نگاه کنیم می‌بینیم که مساجد تنها محل برپایی نماز نبود و تمامی مسائل جامعه در مسجد مطرح می‌شد و مسائلی چون جنگ و جهاد و قضاوت و … همگی در مسجد حل‌وفصل می‌شد ؛ از این دیدگاه است که حضرت امام خمینی (ره) مساجد را سنگر می‌دانستند و تأکید می‌کردند که سنگرها را حفظ کنید . رهبر معظم انقلاب نیز با حمایت از جوانان انقلابی که به‌طور خودجوش در مساجد کار فرهنگی می‌کنند تأکید کردند که چنین حرکت‌هایی باید تقویت شود . ریشه انقلاب اسلامی نیز از همین مساجد و حسینیه‌ها به وجود آمد و مردم از مساجد برخاستند و حکومت چند هزارساله طاغوت را ریشه‌کن کردند . بنابراین مخصوصاً روحانیونی که در مساجد به‌عنوان امام جماعت نماز می‌خوانند نباید بسنده کنند به نماز ، باید تمامی مسائل موردنیاز مردم و انقلاب در مسجد مطرح شود .

خصوصیات روحانی که امام جماعت یک مسجد است باید چگونه باشد که مردم به‌خصوص جوانان جذب مسجد شوند ؟

اولین خصوصیت یک امام جماعت داشتن بنیه علمی قوی است که بتواند پاسخگوی مسائل و مشکلات باشد ، اخلاق نیک و ارزش قائل شدن به جوانان خصوصیات بعدی یک امام جماعت هستند که روحانیون جوان باید رعایت کنند .

اما مسئله بعدی که مهم‌ترین خصوصیت است ، داشتن روحیه انقلابی در یک روحانی است ؛ رهبر معظم انقلاب در دیدارهای اخیری که با اقشار مختلف داشتند همواره بر انقلابی بودن تأکید اساسی کرده‌اند ، در دیدار خبرگان می‌فرمایند خبرگان باید انقلابی بماند ، حوزه علمیه باید انقلابی بماند حتی اخیراً در دیدار با پاسداران نیز می‌فرمایند که سپاه باید انقلابی بماند.

روحانی که فقط به فکر خواندن نماز در مسجد است به درد انقلاب نمی‌خورد ، در طول تاریخ هم‌چنین مصداق‌هایی هست ، چنین علما و شیخ‌هایی باعث شدند که امیرالمؤمنین (ع) ۲۵ سال خانه‌نشین شد و سیدالشهدا (ع) تنها با ۷۲ نفر به مسلخ کشیده شد . روحانی باید در هر برهه‌ای عارف به وظیفه و عامل به وظیفه باشد ولو اینکه عمل به وظیفه به ضرر موقعیت انسان باشد .

اگر اجازه بدهید نسبت به توضیحات شما سؤالی مطرح کنم ؛ فرمودید بی‌تفاوتی باعث شد که جریان عاشورا پیش بیایید ، با توجه به اینکه خواستگاه اصلی انقلاب نیز از حوزه‌های علمیه است به تعبیر مقام معظم رهبری اگر هم بخواهند به انقلاب ضربه بزنند از همین حوزه ضربه خواهند زد ، به نظر شما این ضربه و نفوذ به چه شکلی می‌تواند باشد ؟ آیا همان بی‌تفاوت بودن است ؟

نفوذ ، مخصوصاً درجاهایی چون حوزه علمیه حتماً این‌گونه نیست که فرد عامداً و عالما مهره آمریکا و انگلیس باشد نودونه درصد چنین نیست ؛ بلکه جاهلانه کارهایی می‌کند که زمینه نفوذ دشمن را فراهم می‌کند ، روحانی نباید طوری عمل کند که دشمن در نفوذ به او چشم طمع داشته باشد تا نفوذ کند ، در دفاع از ولایت و انقلاب جای احتیاط نیست بلکه در اینجا احتیاط در ترک احتیاط است

در ابتدای مصاحبه فرمودید که متأسفانه برخی مسائل باعث شد که بنده هجرت کنم ،  برای شهروندان مراغه‌ای سؤال است که چه مسائلی باعث هجرت روحانی انقلابی و ولایتمدارشان شده است ؟

البته باید عرض کنم که بنده تنها روحانی نیستم که در طول چند ماه اخیر مجبور به هجرت شده است ، چند نفر از اساتید انقلابی و ولایی نیز مجبور به هجرت شده‌اند .

خیلی از خانواده‌های شهدا و رزمندگان و بسیجیان این سؤال را از بنده کرده‌اند و در جواب بیشترشان عرض کرده‌ام که در قیامت جواب خواهم داد . اما برخی‌ها می‌خواستند که رفتن ما را عادی جلوه دهند که حاضرم چند نفر از بزرگان استان ، قم و مراغه جمع شوند و مطالبم را به طور مستند در جمع آن‌ها بگویم …

خیلی ممنون حاج‌آقا که وقتتان را در اختیار مار قراردادید اگر مطلب خاصی دارید بفرمایید .

از شما سپاس گذارم

خداوند ما را شرمنده امام امت شهدا و رهبری قرار ندهد و سعی کنیم درهرحال عمل به وظیفه بکنیم .