به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رصدمراغا ؛ یکی از مسائل مهم و شبهه ناک در عصر حاضر در بین جوانان مبحث مهم انقلابی گری و عمل انقلابی است در همین راستا فرصت را غنیمت شمردیم و با توجه به حضور دبیر قرارگاه روشنگری عمار در شهرستان مراغه مصاحبه‌ای را ترتیب دادیم و سؤالات خودمان را […]

طائب

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رصدمراغا ؛ یکی از مسائل مهم و شبهه ناک در عصر حاضر در بین جوانان مبحث مهم انقلابی گری و عمل انقلابی است در همین راستا فرصت را غنیمت شمردیم و با توجه به حضور دبیر قرارگاه روشنگری عمار در شهرستان مراغه مصاحبه‌ای را ترتیب دادیم و سؤالات خودمان را مطرح کردیم .

رصد : ضمن خیرمقدم به حضور حضرت‌عالی لطفاً یک تعریف جامع از بحث انقلابی گری بیان کنید .

حجت الاسلام طائب : ضمن تشکر به خاطر اینکه چنین سوال مهمی مطرح کردین ؛ در حال حاضر وقتی از انقلابی گری صحبت می‌شود یعنی تداوم راهی که امام (ره) در پیش پای مردم گشودند . طبیعی است که اسلام بین مردم ماقبل از انقلاب هم بود ؛ نماز و روزه بود . امام (ره) اسلام را احیاء کردند ؛ قبل از انقلاب افراد به دودسته تقسیم می‌شد ؛ افراد انقلابی و افراد غیرانقلابی نه ضدانقلابی . اما تفاوت چه بود ؟ تفاوت برمی‌گردد به امام (ره) با مانندهای خودش ؛ امام دشمن‌ستیز بودند و دیگران در مقابل دشمن سکوت کرده بودند بنابراین به امام می‌گفتند انقلابی اما به آن‌های دیگر می‌گفتند غیرانقلابی نه ضدانقلاب . بنابراین می‌توان شاخص جداکننده اسلام انقلابی از اسلام غیرانقلابی و مسلمان انقلابی را از مسلمان غیرانقلابی ؛ دشمن‌ستیزی انقلابیون دانست . اگر بخواهیم بگوییم کسی انقلابی است یا نه باید ببینیم که معتقد به تداوم راه امام هست یا نه ؛ دشمن‌ستیز هست یا نه ؟

اگر بخواهیم بگوییم کسی انقلابی نیست و اعتقاد به تداوم راه امام ندارد یعنی اسلام تسلیم ؛ اسلام مماشات با دشمن ؛ اسلام قبول پیشنهاد‌های ذلت‌بار دشمن و اگر بخواهیم یک تعبیر جامع بیاوریم که این روزها خیلی می‌خواهند از آن فرار کنند اسلام رحمانی است . اسلام رحمانی به تعبیر این آقایان یعنی اسلامی که در آن هم طاغوت باشد هم حکومت اسلامی و این یعنی تسلیم اسلام در مقابل طاغوت .

 

رصد : حاج‌آقا نتیجه اسلام انقلابی و اسلام غیرانقلابی یا به تعبیری رحمانی چیست ؟

حجت الاسلام طائب : نتیجه اسلام انقلابی پیشرفت است .. رسیدن به عزت است عقب‌نشینی دشمن است ؛ به دست آوردن منافعی است که در اثر غارت دشمن از بین رفته ؛ باز شدن راه است برای آمدن بهترها ؛ اگر رهبری را خوب تعریف کنیم قطعاً رهبری امام زمان (عج) خوب‌تر است . اگر اسلام انقلابی تداوم پیدا کرد رهبری از خوب به خوب‌تر خواهد رسید . قبول اسلام انقلابی بود که ما را از رهبری شاه بد رساند به رهبری امام خوب اگر تداوم پیدا کند به امام برتر می‌رسیم ؛ اما اگر آمدیم و دست از اسلام انقلابی برداشتیم می‌شود ارتجاع ؛ بازگشت از خوب به بد . ولی این بار بازگشت از خوب به بد نخواهد بود ؛ بازگشت از خوب به بدتر خواهد بود ؛‌یعنی اگر رفتیم به سراغ اسلام رحمانی مصداق آیه ((کَیْفَ وَ إِنْ یَظْهَرُوا عَلَیْکُمْ لاَ یَرْقُبُوا فِیکُمْ إِلاًّ وَ لاَ ذِمَّهً)) این دفعه اگر برگردند به سلطه بدتر هیچ‌چیز را درباره شما رعایت نمی‌کنند . همه‌چیز را از بین خواهند برد .

 

رصد : تعریف دبیر قرارگاه روشنگری عمار از ماهیت انقلاب اسلامی چیست ؟

حجت الاسلام طائب : ماهیت انقلاب اسلامی یعنی اسلامی که در دو جهت برای مردم دستور دارد . در جهت ایجابی ؛ یعنی ایجاد حکومت رسیدن به امور مردم ؛ تلاش در جهت اقتصاد مردم ؛ تلاش در جهت فرهنگ و اخلاقیات مردم و مبارزه با بدی‌ها و دشمنی و استکبار . به‌طورکلی کلمه انقلاب یعنی زیرورو کردن سلطه بدی‌ها به سلطه خوبی‌هاست .

 

رصد : حاج‌آقا برای انقلابی بودن و انقلابی ماندن جاهایی چون حوزه علمیه هستند که تأثیر فراوانی در بین مردم‌دارند ؛ رهبر معظم انقلاب نیز به انقلابی ماندن حوزه تأکید اساسی دارند . به نظر حضرت‌عالی حوزه انقلابی چه ویژگی‌هایی دارد ؟

حجت الاسلام طائب : اگر برگردیم به قبل از انقلاب می‌بینیم امام یک سری طرفدار داشتند و یک سری مخالف . کسانی که با روش امام مخالف بودند غیرانقلابی بودند با مبارزه امام با شاه مخالفت می‌کردند و به دعوت امام برای حکومت اسلامی شدیداً اعتراض می‌کردند و مخالف دخالت ایشان در سیاست بودند ؛ نظر چنین افرادی این بود که باید آن‌قدر سکوت کرد که دنیا را فساد و فحشا فرابگیرد تا امام زمان ظهور کرد تفکری که بانام انجمن حجتیه معروف است ولی انجمن حجتیه یک نماد است چراکه تفکر اصلی تفکر سازش و خزیدن به زندگی راحت و رفاه‌طلبی بود . امروز انقلاب امام به بار نشسته است ؛ آن‌کسانی که آمدند و اسلام انقلابی را در بین مردم ترویج کردند اهل حوزه بودند که فکر امام را پذیرفتند و فهمیدند و عمل کردند . بنابراین مردم ما همراه با حوزه‌های علمیه وارد میدان مبارزه و انقلاب شدند . دشمن به این نتیجه رسیده است که اگر بخواهد انقلاب را زمین‌گیر و ابتر کند تا نقطه نهایی نرسد . تنها راهش هم این است که موتور محرک این جریان را خاموش کنند و حوزه از انقلابی گری دست بردارد و تبدیل به یک حوزه غیرانقلابی شود ؛ حوزه علمیه را نمی‌توانند ضدانقلاب کنند ولی می‌توانند غیرانقلابی کنند که طلبه حوزه علمیه کاری به آمریکا نداشته باشد یا در مقابل اشرافی گری سکوت کند . حوزه اگر بخواهد انقلابی باشد اولین چیزی که باید رعایت کند دشمن‌شناسی است . دومین اصل باید این باشد که ستیز با دشمن وظیفه ما است ؛ نه اینکه امام زمان بیاید و با طاغوت بجنگد بلکه باید گردن طاغوت را بشکند .

 

رصد : با توجه به اینکه شبهه‌هایی هم در این مسئله وجود دارد عمل انقلابی به چه عملی گفته می‌شود ؟‌ مصداقی برای این عمل وجود دارد ؟

حجت الاسلام طائب : عمل انقلابی یعنی این‌که خوبی‌های موجود در رفتار پیامبر اسلام را فرد انقلابی در خودش رعایت کند ؛ دشمن‌ستیزی بااخلاق خوب با راست‌گویی از مصداق‌های عمل انقلابی است ؛ مردم عاشق و شیفته یک فرد انقلابی هستند ؛ حضرت امام هر چه به پایان عمرش نزدیک می‌شد محبوب‌تر می‌شد چراکه انقلابی‌تر می‌شد . در شرایط حاضر هم اگر بخواهیم مصداقی برای عمل انقلابی بیان کنیم می‌توانیم از حاج قاسم سلیمانی و حاج حسین همدانی نام ببریم که واقعاً انقلابی عمل کردند .