به گزارش رصدمراغا ؛ به مناسبت هفته ارتش و نیروی زمینی مصاحبه ای را با امیر سرتیپ دوم ستاد احمد ولی نژاد ارشد نظامی منطقه ترتیب دادیم که در زیر متن مصاحبه را می آوریم.   با عرض سلام و خسته نباشید و تبریک به مناسبت هفته ارتش و نیروی زمینی لطف کنید معرفی جزئی […]

۱ ۰۱۶

به گزارش رصدمراغا ؛ به مناسبت هفته ارتش و نیروی زمینی مصاحبه ای را با امیر سرتیپ دوم ستاد احمد ولی نژاد ارشد نظامی منطقه ترتیب دادیم که در زیر متن مصاحبه را می آوریم.

 

با عرض سلام و خسته نباشید و تبریک به مناسبت هفته ارتش و نیروی زمینی لطف کنید معرفی جزئی از خودتان برای مخاطبان رصد مراغا بفرمائید .

با نام خدا با سلام و صلوات بر محضر نبی مکرم اسلام و درود بر پیشگاه یگانه منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر و درود بر روان پاک شهدا از صدر اسلام تا کنون به ویژه شهدای پاسدار حریم ولایت و روح پرفتوح حضرت امام (ره) و عرض ادب محضر فرماندهی کل قوا ؛ بنده سرتیپ دوم ستاد احمد ولی نژاد فرمانده گروه ۱۱ توپخانه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پادگان امام رضا (ع) مراغه هستم .

لطفاً توضیح کلی درباره پادگان امام رضا(ع) و مأموریت این پادگان و نقش آن در منطقه بدهید

پادگان امام رضا (ع) از سال ۱۳۴۸ تأسیس‌شده است که بعد از انقلاب به عنوان گروه ۱۱ توپخانه نزاجا یکی از گروه های توپخانه ریشه دار و استخوان دار نیروی زمینی به حساب می آید ، در حال حاضر پادگان امام رضا (ع) متشکل از ۳ یگان عمده که شامل گروه ۱۱ توپخانه ، تیپ ۲۲۱ شهید خسروتاش و فرماندهی آماد و پشتیبانی منطقه شمال غرب می شود .

در خصوص مأموریت یگانی ، نقش یگان های پیاده یا مانوری و یگان های توپخانه به عنوان یگان پشتیبانی رزمی عمل می کنند . مأموریت اصلی ما در موعد و میدان جنگ نقش فراهم نمودن پشتیبانی آتش مداوم و به موقع و مؤثر و دقیق برای نیروهای پیاده رزمی و یا تانک است .

ارتش و نیروهای مسلح ما به تعبیر مقام معظم رهبری یک تفاوت اساسی با دیگر نیروهای مسلح جهان دارند و آن هم تکلیف محور بودن و پیروی از مکتب اسلام و فرهنگ عاشورا است ؛ نکته دیگر اینکه علاوه بر وجود یک فرماندهی معظم و معزز در رأس آن ، این فرمانده همان ولی امر مسلمین جهان است و ما افتخار داریم در رکاب ولی امر مسلمین برای اهداف و مأموریت‌هایی که برایمان تعریف‌شده است حرکت کنیم.

اگر اجازه بدهید یک سری سؤالات کلی در خصوص نیروهای مسلح مطرح کنیم ؟ امیر شما وضعیت نیروهای مسلح کشور را چگونه ارزیابی می کنید

در اوایل پیروزی انقلاب ، دشمن در تلاش بود با انحراف افکار عمومی و سر دادن شعار انحلال ارتش قدرت دفاعی انقلاب را از بین ببرد ، حتی خیلی از افراد ساده لوح هم در داخل با این نظرات دشمن هم عقیده و هم کلام شدند ، اما حضرت امام (ره) بر این تفکر غلط و انحرافی خط بطلان کشیدند و دستور دادند نیروهای ارتش با تمامی تجهیزات وارد شهرها بشوند و در مقابل مردم رژه بروند و مردم نیز آن ها را تشویق کنند. بیشتر از ۱۵ ماه طول نکشید که جنگ تحمیلی توسط رژیم بعثی بر علیه کشور ما شروع شد و همگان دیدند حضرت امام چه تصمیم مهم و سرنوشت سازی درباره عدم انحلال ارتش گرفته اند .

نیروهای مسلح کشور ما با تجهیز شدن به فناوری های پیشرفته با تأسی از تدابیر ولایت فقیه یک نیروی مسلح ترکیبی و تلفیقی با تعریف دکترین نظامی هستند که در مقابل در دشمنی به عنوان سدی پولادین هستند و اجازه هیچ گونه تجاوزی را نخواهند داد .

۱ ۰۱۵ copy

بحث تجهیزات نیروهای مسلح کشور از جمله موارد است که مانور زیادی روی آن ها از سوی رسانه های داخلی و خارجی داده می شود ، به نظر شما در بحث تجهیزات ، نیروهای مسلح کشور در چه سطحی هستند ؟ آیا به خود کفایی لازم رسیده اند ؟

برای پاسخ به این سؤال لازم است یک تعریفی در خصوص حوزه دفاعی کشور انجام داد . یک کشور با اتکا به نیروها ، توانمندی ها و ظرفیت های داخلی خود می تواند سیاست دفاعی مناسبی را ارائه نماید .

سیاست های دفاعی کشور ما اتکا به سه موضوع دارد ، اولین سیاست متکی بودن به ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی کشور است ، مقوله ژئوپلیتیک تنها به سیاست جغرافیایی معطوف نخواهد شد ، بلکه شامل ژئوپلیتیک قومیت ، ژئوپلیتیک جمعیت ، ژئوپلیتیک مذهب و ژئوپلیتیک تجهیزات و توانمندی‌ها خواهد بود .

برای مثال در بخش ژئوپلیتیک قومیت ، کشور ما از معدود کشورهایی است که از چندین قومیت مختلف تشکیل‌شده است و این ظرفیت زیادی است ، برای مقابله با متجاوزین قبل از همه قومیت‌های مختلف در دورتادور کشور همچون جنگ تحمیلی وارد عمل خواهند شد.

دومین مطلب در خصوص سیاست‌های دفاعی خودکفایی و خوداتکایی کشور در خصوص تجهیزات نظامی است ، جوانان این مرزوبوم با شعار ما می‌توانیم در تمامی عرصه‌های نظامی به یک دانش ویژه‌ای دست‌یافته‌اند . برای مثال برادران سپاه در بخش موشکی مجهز به سلاح‌های دوربرد و استراتژیک هستند. ارتش هم به همین شکل در بخش نیروی دریایی و هوایی تجهیزات ساخته‌شده توسط جوانان ارتشی هرلحظه رعب و وحشت بر دل دشمنان می‌اندازد .

بحث بعدی نیروی مردمی و نیروی بسیجی عاشق ولایت هستند که در هیچ جای دنیا نظیر ندارند ، در حال حاضر بیش از ۲ هزار گردان نیروی بسیجی آماده وجود دارد که پشتوانه عظیمی برای نیروهای مسلح کلاسیک و حرفه‌ای به شمار می‌آید . و همین موضوع باعث شده است که نه تنها از لحاظ تجهیزات و امکانات به خودکفایی رسیده باشیم بلکه با قرار گرفتن نیروهای مردمی و بسیجی در کنار نیروهای مسلح یکی از نیروهای مسلح نفوذ ناپذیر دنیا به شمار بیاییم .

۱ ۰۱۴ copy

امیر حتماً اخیراً اظهارنظرهای برخی‌ها در خصوص عدم نیاز به موشک و بسنده کردن به گفت‌وگو و مذاکره را شنیده‌اید ، نظر شما درباره چنین اظهاراتی چیست ؟

در این خصوص امیر پوردستان فرمانده محترم نیروی زمینی تمام مطالب را گفتند : همان هایی که در سال ۵۷ شعار انحلال ارتش را سر می دادند همان ها الان می گویند نیاز به موشک و انرژی هسته ای نداریم ؛ ۳۷ سال پیش عده ای اظهار می کردند که کشور نیازی به آن پاره و f14 ندارد الان همان ها می گویند نیاز به موشک و انرژی هسته ای نداریم .

ما هیچ وقت مخالف صلح نبوده و نیستیم حتی می توان گفت تنها کشوری هستیم که دایه دار صلح و امنیت در منطقه و جهان هستیم و اصلاً این در مبانی و آرمان‌های نظام و انقلاب متجلی است ، رسالت انقلاب دفاع از ماهیت انقلاب اسلامی و مردم مظلومی که مورد ظلم و ستم واقع می‌شوند و نمی‌توانند از خود دفاع کنند است .

افرادی هم که حرف از عدم نیاز کشور به موشک و تجهیزات پیشرفته نظامی می‌زنند حرف‌های دشمن را تکرار می‌کنند و آب در آسیاب دشمن می‌ریزند ؛ به تعبیری این‌ها همان مصداق نفوذ هستند همان‌طور که در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی نفوذ مطرح است در مسائل نظامی هم بحث نفوذ مطرح است ، متأسفانه عده‌ای شده‌اند زبان گویای دشمن که هر چه آن‌ها می‌گویند ، این‌ها تکرار می‌کنند .

۱ ۰۲۱ copy

به‌عنوان آخرین سؤال شیرین‌ترین خاطره امیر ولی نژاد در طول خدمتشان چه خاطره‌ای بوده است ؟

 

بنده در سال ۱۳۶۵ به استخدام ارتش جمهوری اسلامی درآمدم ، از سال ۶۲ تا ۶۵ هم در قالب پایگاه مقاومت در قسمت تبلیغات فعالیت داشتم البته نقاشی و کاریکاتور خوبی هم داشتم ؛ بعد از طی دوره سال تهیه گی قرار شد سردوشی بگیریم و برای اعطای سردوشی قرار شد مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیس‌جمهور بودند تشریف بیاورند ، خب ما که امام را توفیق نداشتیم ببینیم ولی عطر امام را از مقام معظم رهبری استشمام می‌کردیم . حضرت آقا تشریف آوردند و در حال سان دیدن بودند بنده هم چون قدم بلند بود در اول ستون قرار گرفته بودم ، دل تو دلم نبود که حضرت آقا می خواهند از جلوی ما رد بشوند بی قراری عجیبی داشتم ، حضرت آقا آمدند و سان دیدند و رد شدند و رفتند و ما هم مشایعتشان کردیم از قضا وقتی حضرت آقا از جلوی ما رد می شدند عکسی هم گرفته اند و بنده هم در کنار ایشان افتاده ام و این عکس را تا الان نگه داشتم و هر وقت نگاه می کنم یاد آن لحظه و بی قراری که داشتم می افتم .

 

امیر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید بی‌نهایت تشکر می‌کنم

 

ممنون از شما که این مصاحبه را ترتیب دادید .