دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمریکا ۲بار و اسرائیل ۳ بار قصد حمله نظامی به ایران را داشتند اما توانمندی ایران مانع از تحقق اهداف آنها شد. به گزارش رصدمراغا به نقل از راه دانا؛ محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «متن حاشیه» شبکه سه سیما به موضوع […]

موضع آمریکا «گفتگو و تعامل» نیست/ می‌خواهیم خطای موشک‌ها را به چند سانتی‌متر برسانیم/ مشکلات کشور با شعار حل نمی‌شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمریکا ۲بار و اسرائیل ۳ بار قصد حمله نظامی به ایران را داشتند اما توانمندی ایران مانع از تحقق اهداف آنها شد.

به گزارش رصدمراغا به نقل از راه دانا؛ محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «متن حاشیه» شبکه سه سیما به موضوع جنجال آفرینی اخیر کشورهای غربی بخصوص آمریکا درخصوص موشک‌های ایران پرداخت.

رضایی در پاسخ به سوالی درباره نامه اخیر آمریکا و ۳ کشور اروپایی به دبیرکل سازمان ملل درباره برنامه‌های موشکی ایران، اظهار داشت: بنده منتظر چنین خبری بودم، زیرا آمریکایی‌ها برنامه‌ای را علیه ما چیده‌اند که مسئله هسته‌ای گام نخست آن بود و مسئله موشکی بعد از آن است و سپس می‌خواهند مسائل مربوط به حقوق بشر را مطرح کنند و در نهایت می‌خواهند کم‌کم وارد بحث سپاه پاسداران شوند و بگویند که شما بیایید و دست از این نظام بکشید.

وی ادامه داد: این یک برنامه طراحی‌شده است که قبلا با جنگ و درگیری به ما فشار می‌آوردند تا ما را به عقب برانند،‌ اما الان سیستم جدیدی پیدا کرده‌اند و طبق آن عمل می‌کنند. آمریکایی‌ها علیه سیستم دفاعی ما برنامه‌ دارند و آن را دنبال می‌کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که نگرانی‌های اخیر که از سوی مقامات غربی مطرح می‌شود از چیست، تصریح کرد: بعد از برجام و همکاری که ایران در مذاکرات با آنها داشت و یک فضای جدیدی از تعامل بین ما و غرب به‌وجود آمده، قطعاً نباید آنها اینقدر سریع وارد این حساسیت‌ها می‌شدند. حداقل باید چند سالی می‌گذشت تا یک تعاملی بین ما و غرب به‌وجود می‌آمد و آنگاه یک میز جدید مذاکره باز می‌کردند اما از همین شتاب‌زدگی‌شان می‌توان فهمید کار آنها از موضع تعامل و گفت‌وگو نبوده، بلکه باید یک مسئله دیگر پشت صحنه باشد.

رضایی ادامه داد: ایران امروز به خاطر اینکه بخش مهمی از توان دفاعی‌اش را بر روی قدرت موشکی متمرکز کرده و الان موشک تبدیل به یک قدرت بازدارنده برای ما شده است، آنها به دنبال این هستند که این امکان را بگیرند و یا اینکه اگر نتوانند، تا یک حدی ما را در تولید و قدرت موشکی به عقب برانند تا خودشان دست برتر را در منطقه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی موازنه قوا به نفع آنان عوض شود، یعنی وقتی اسرائیل بتواند ما را تهدید کند و ما نتوانیم جواب دهیم، آنها به هدف مطلوب خود رسیده‌اند. کشوری که نمی‌تواند جواب تهدیدهای خود را دهد، قاعدتاً دست‌ش بالاست و تسلیم خواهد شد.

فرمانده سپاه در سالهای دفاع مقدس گفت: الان بحث آنها صراحتا معطوف به موضوع موشکی است و در این زمینه دو دیدگاه را دنبال می کنند. در وهله می‌خواهند یک فضایی را طرح کنند که بگویند ما به ساخت موشک در ایران اطمینان نداریم و اینها می‌توانند حامل کلاهک هسته‌ای باشند و بعد از مدتی که این فضا را ساختند، قصد دارند بگویند که ما می‌خواهیم بازرسی کنیم که بازرسی کردن به این معناست که می خواهند وارد پادگان‌های ما شوند و موشک‌های ما را تست کنند و قدرت، بُرد و تخریب‌شان را بفهمند که به‌راحتی این اطلاعات را می‌توانند به اسرائیل بدهند و یا این اطلاعات را به کسانی که فردا می‌خواهند به ایران حمله کنند، بدهند یا اینکه وقتی آنها سلاح ما را بشناسند، می‌توانند ضد آن را بسازند و این یکی از اهداف آنان است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه آمریکایی‌ها و غربی‌ها متوجه جایگاه ویژه و خاص قدرت موشکی‌ در نظام دفاعی ما هستند، افزود: به خاطر همین ویژگی، ما الان قدرت اول منطقه هستیم و می‌توانیم از وقوع جنگ جلوگیری کنیم و یا اگر جنگی علیه ما اتفاق بیفتد، می‌توانیم آن را با شکست مواجه کنیم.

رضایی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران حرف اول را در منطقه می‌زند، اظهار داشت: ایران الان قدرت اول منطقه است و آنها می‌خواهند ایران را از این قدرت پایین بکشند.

وی افزود: از زمانی که جنگ تمام شد تا الان آمریکایی‌ها دو بار و اسرائیلی‌ها سه بار می‌خواستند به ما حمله کنند، اما نتوانستند که این مسئله نشان‌دهنه  قدرت دفاعی بالای ایران بوده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه آنها قصد دارند جلوی توسعه توان دفاعی و موشکی ما را بگیرند، تصریح کرد: همه کشورها به دنبال ارتقای توان خود هستند و اگر ما در همین سطح باقی بمانیم، ۵ سال آینده فاصله اسرائیل با ما بسیار زیاد می‌شود، لذا ما همواره نسبت به افزایش دقت موشک‌هایمان اقدام کرده‌ایم.

رضایی ادامه داد: اگر در گذشته خطای موشک های ما ۲-۳ کیلومتر بود، الان این میزان خطا به چند متر رسیده و ما حتی قصد داریم این اختلاف را به چند سانتی‌متر برسانیم.

وی تاکید کرد: تلاش دشمن در وهله اول جلوگیری از توسعه و محدود کردن توان موشکی ماست و درنهایت قصد دارند کلا این قدرت بازدارندگی را از بین ببرند.

رضایی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود به خاطر کاهش تنش‌ها، یک مدت توسعه توان موشکی کنار گذاشته می شد، گفت: علت اینکه ما به دنبال ساخت موشک هستیم، به دلیل تجربه ذی‌قیمتی بود که در جنگ به‌دست آوردیم، بر همین اساس طبق آمار، ۱۶ هزار نفر از هموطنان‌مان در دوران دفاع مقدس بر اثر بمباران‌ها و شلیک موشک‌ها شهید شدند که بلافاصله بعد از جنگ، نیروهای انقلابی همت کردند و این خلاء دفاعی را پر کردیم.

وی تأکید کرد: آنها خوب می‌دانند مسئله پیشرفت موشک‌های ایران، یکی از عوامل اقتدار ما در منطقه است و می‌خواهند این توان را از ما بگیرند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: کشور ما در چهارراه منافع بین‌المللی است و تاریخ نشان داده که هر ۳۰ سال در ایران جنگ شده و الان می‌بینیم که وضع منطقه بسیار بد است و اگر ما جلوی داعش را نمی‌گرفتیم، امروز شاهد ناامنی‌هایی در تهران بودیم.

رضایی افزود: ممکن است کشوری مانند ژاپن نیازی به این سطح از توانمندی های دفاعی مثل ما نداشته باشد، اما ما بر سر قله‌ای هستیم که همه می‌خواهند به آن حمله کنند و آن قله را بگیرند. بنابراین باید برای مردم‌ آرامش و امنیت ایجاد کنیم.

وی با اشاره به تاریخ تلخ گذشته که منجر به جدایی بخشی از شهرها از ایران شد، گفت: یکی از دلایلی که نصف ایران جدا شده، به خاطر این جوهای روشنفکری است که بعضی وقت‌ها وارد کشور ما می‌شود و آن اقتدار و پشتوانه ما را متزلزل می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: آن کسانی که می‌گویند ایران نباید موشک داشته باشد و مدعی دلسوزی برای کشور هستند، چرا تاریخ گذشته را نمی‌خوانند و اگر هم می خوانند و باز این حرف‌ها را می‌زنند، مطمئنا خیانت آشکاری به کشور می‌کنند. نمی‌توانیم اجازه دهیم یک بار دیگر صحنه‌های تلخ تاریخ گذشته تکرار شده و قسمت دیگری از کشورمان جدا شود.

رضایی خاطرنشان کرد: ما موشک را برای امنیت و صلح می‌خواهیم و هدف ما ایجاد ثبات در منطقه است.

رضایی با بیان اینکه ما گفت‌وگو را نفی نمی‌کنیم، افزود: اگر گفت‌وگو بدون موشک باشد، کم‌تر از ۴۸ ساعت، ما را به‌هم می‌ریزند. به طور مثال کارشکنی عربستانی‌ها در جریان مذاکرات، حتی بیش‌تر از رژیم صهیونیستی بود، اگر اقتدار و موشک نداشته باشیم، رقبای ما در منطقه مشکل ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه ما در طول ۳۷ سال اخیر همواره بر گفت‌وگو تأکید داشته‌ایم، افزود: البته برخی از مسائل مانند موضوع موشک قابل مذاکره نیست و نمی‌توانیم به کسی اجازه دهیم وارد حریم دفاعی ما شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: رزمایش‌ها در ایران همیشه وجود داشته و دارد. ما ۱۰ سال است که رزمایش موشکی برگزار می‌کنیم، اما در ۲ سال اخیر برادران‌مان در سپاه برای همکاری با دولت، رزمایش‌های خود را علنی نمی‌کردند تا دوستان‌مان در جریان مذاکرات هسته‌ای، حداکثر فرصت رایزنی را داشته باشند.

رضایی در پاسخ به این سوال که آیا ایران بعد از برجام، تغییر یافته است، گفت: از بُعد خارجی تغییر ایجاد شده و بعد از ۱۲ سال در سیاست چند گام جلو افتادیم و دنیا به این نتیجه رسیده که ایران را نمی‌توان منزوی کرد،‌ اما از نظر اقتصادی و اینکه آیا آمریکایی‌ها به تعهدات‌شان عمل می‌کنند یا خیر، برایند تحلیل‌ها این‌گونه است که آنها تعهدات خود را عملی نمی‌کنند و تأثیر چندانی هم بر اقتصاد ما نخواهد گذاشت.

وی گفت: اگر اقتصاد مقاومتی به‌درستی در کشور اجرا شود، اجرا یا عدم اجرای برجام، تأثیری نخواهد داشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نسبت به اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در سال جاری، اظهار داشت: انتظار داریم جناب آقای روحانی و دوستان‌شان کار انقلابی کنند و بدانند که با شعار دادن نمی‌شود مشکلات کشور را حل کرد.

وی با بیان اینکه دولت باید یکپارچه‌سازی را برای موفقیت در عرصه اقتصادی از خودش آغاز کند، ادامه داد: این تمرکزی که در دولت است باید از بین برود و موضوع مدیریتی باید در دولت حل شود، روحیات محافظه‌کارانه‌ای که در دولت وجود دارد نمی‌تواند کاری کند. وقتی گفته می‌شود به استانداران اختیار لازم دهید تا بتوانند اقدامات اساسی‌تری در عرصه اقتصادی انجام دهند، می‌گویند که باید قانون اساسی عوض شود که اصلا این موضوع درست نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: اگر اقدام انقلابی انجام شود، قطعا در عرصه اقتصادی به موفقیت‌هایی خواهیم رسید و منظورمان از حضور نیروهای انقلابی کسانی است که قدرت فهم اقتصاد را دارند، لذا در همین بخش خصوصی افراد موفقی حضور دارند، اما در سیستم بروکراسی گرفتارند.

رضایی بیان کرد: تحریم‌ها برداشته شد، حالا ببینیم دوستان‌مان در دولت می خواهند چه‌کار کنند، زیرا اگر بخواهند مانند روند سه‌سال گذشته کارها را پیش ببرند، معلوم است که راه به جایی نمی‌برند. دوستان ما در دولت باید ابتدا از خود شروع کنند و موانع راه تولید را بردارند تا انقلابی صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند شرایط لازم برای اجرای اقتصاد مقاومتی فراهم نیست و تحقق آن نیازمند بودجه است، تصریح کرد: اینکه می‌گویند بودجه دولت آقای روحانی کم‌تر از دولت آقای احمدی‌نژاد است، از نظر ارزی شاید درست باشد، اما از نظر ریالی درست نیست، زمان آقای احمدی‌نژاد ارز را هزار تومان می‌فروختند، الان در این سال‌ها شاید میزان درآمدهای ارزی کم‌تر شده، اما قیمت ارز به ۳ هزار تومان رسیده، بنابراین از نظر ریالی تفاوت چندانی ندارد و شما می‌توانید بودجه دولت را مقایسه کنید هم از نظر ریالی و هم از نظر ارزی، ضمن اینکه پول فراوانی در اختیار مردم وجود دارد، اما آنها اعتماد ندارند تا وارد چرخه اقتصادی کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: الان نقدینگی به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و سیر صعودی دارد و نتیجه این مسئله این است که پول بر سر جای خودش نمی‌رود. به هر حال اقتصاد مقاومتی، شدنی است، اما دولت باید روش مدیریتی اقتصادی خود را عوض کند. تا زمانی که دولت این روش را عوض نکند، ممکن است ما به جایی نرسیم، البته همه باید به دولت کمک کنند و امسال منتظریم دولت در عرصه اقتصاد مقاومتی کارهایی را انجام دهد.

انتهای پیام/ن