شبکه ی روشنگران فرهنگی و اجتماعی با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، فرهیختگان و کارشناسان حوزه های مختلف رونمایی شد. به گزارش رصدمراغا به نقل از زیتون، شبکه ی روشنگران فرهنگی و اجتماعی با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، فرهیختگان و کارشناسان حوزه های مختلف رونمایی شد. میکائیل جمالپور عضو هیئت علمی دانشگاه و […]

 

b074b122_735c_4b96_9c42_d870d9d4987b
شبکه ی روشنگران فرهنگی و اجتماعی با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، فرهیختگان و کارشناسان حوزه های مختلف رونمایی شد.

به گزارش رصدمراغا به نقل از زیتون، شبکه ی روشنگران فرهنگی و اجتماعی با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، فرهیختگان و کارشناسان حوزه های مختلف رونمایی شد.

میکائیل جمالپور عضو هیئت علمی دانشگاه و دبیر شبکه ی روشنگران فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اهداف تشکیل و نحوه ی فعالیت این شبکه و ماهیت کار گروهی و شبکه ای به خبرنگار زیتون گفت: یکی از لوازم زندگی انسانی انسان، تاثیرگذاری فرد می باشد. برخی از انسانها خنثی و بی خاصیت تلقی می شوند و بود و نبود آنها مساوی است. لذا یکی از اهداف و آرزوهای بشریت اینست که در زندگی اجتماعی خود مفید و موثر باشد. زندگانی ما زندگانی جمعی است. البته ظرفیت هر فرد اجازه نمی دهد که دایره ی تاثیرگذاری خود را افزایش بدهیم. وضع فعلی ایجاب می کند که انسان به دنبال تشکیل تیم یا گروه برود و در قالب آن تشکل به فعالیت هایش عمق ببخشد. البته کار گروهی مهارت می طلبد. تکنولوژی کار در گروه مثل بازی فوتبال، تیمی را برنده از میدان بازی خارج می کند که به ابعاد کار گروهی آگاه باشد. در این شیوه، تک تک افراد وظیفه ی افراد دیگر می شوند.

کار گروهی در عرصه ی فرهنگی از ارجحیت خاصی برخوردار است

وی افزود: یکی از اهداف افراد فرهیخته اینست که به افراد دیگر انجام کار گروهی را تشویق کنند. ما در فرهنگ اسلامی و ایرانی به خانواده قائل هستیم. زیرا انسان در خانواده زندگی اجتماعی و نحوه ی تعامل را تمرین می کند. متاسفانه در جامعه ی ما کار تیمی به فرهنگ تبدیل نشده است. طوری که ورزش های فردی در ایران موفق تر از ورزش های تیمی ظهور و بروز پیدا کرده است. کار گروهی، در حوزه ها و عرصه های مختلف سیاسی و اقتصادی اهمیت ویژه ای دارد. اما در حوزه ی فرهنگی از ارجحیت و اهمیت خاصی برخوردار است.

۵هزار فرهیخته عضو شبکه/انتظار یک اعجاز فرهنگی در سطح استان/هدف اصلی شبکه،پخش و توزیع بصیرت بین آحاد جامعه

عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار داشت: شبکه ی روشنگران فرهنگی و اجتماعی راه اندازی شد تا افراد دارای نظر و علاقمندی برای کارهای فرهنگی و اجتماعی گرد هم آیند و با ایجاد وحدت رویه، در همه ی مسائل روشنگری فرهنگی و اجتماعی در بین مردم ایجاد شود. هدف اصلی این شبکه، پخش و توزیع بصیرت و آگاهی در بین همه ی آحاد جامعه می باشد. امروز در سطح استان، متجاوز از ۵هزار فرهیخته و کارشناس شناسایی شده تا در ذیل پرچم این شبکه فعالیت کنند. اگر این شبکه به اهداف و ادبیات واحدی برسد قاطعانه می توان گفت یک اعجاز  فرهنگی در سطح استان رقم خواهد خورد. همچنانکه گردآوری ۵هزار فرهیخته قدرت فرهنگی ایجاد کرده و به ید واحده ای تبدیل خواهد شد.  امروز ۳۳ نهاد و سازمان فرهنگی در کشور مستقیما متولی فرهنگ جامعه بوده و از بیت المال هزینه می کنند. اما نتیجه ی قابل ملاحظه ای در رفع کاستی های فرهنگی دیده نمی شود. نیروهای انقلاب بیش از آنکه از انحرافات سیاسی ناراحت باشند از معضلات فرهنگی ناراحتند. مسائل فرهنگی را نباید به سازمان های مشخص سپرد. معضلات و نارسایی های فرهنگی زمانی حل می شود که همه به میدان بیایند. مشکلات علمی، اقتصادی قابل تحمل است اما معضلات فرهنگی برازنده ی نظام اسلامی نیست. حواله ی سازمان ها به یکدیگر در حل مشکلات فرهنگی امری است که همیشه ادامه خواهد داشت و دردی را دوا نخواهد کرد. کار زمین مانده و اساسی اهالی فرهنگ، فراخوان عمومی است تا همه به میدان بیایند. لذا در این شبکه همه ی طیف ها و صنوف وجود دارند.

عدم ورود به مسائل سیاسی و حمایت های جناحی/زیبایی های فرهنگ اسلامی مخفی مانده است

وی در خصوص شائبه ی سیاسی کاری در این شبکه همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از ماموریت های این شبکه، عدم ورود به مسائل سیاسی و حمایت های جناحی خواهد بود. البته  روشنگری نسبت به اصل انتخابات و شاخص ها وظیفه ی اصلی این شبکه می باشد.

جمالپور درباره ی رویکرد این شبکه گفت: در مسائل فرهنگی هم کار ایجابی لازم است هم کار سلبی. اگر ما بتوانیم زیبایی های فرهنگ دینی و انقلابی خود را عرضه کنیم جذبه ی این فرهنگ در مقابل فرهنگ بیگانه بیشتر خواهد شد. زیبایی های عقلانی،احساسی،علمی و اجتماعی فرهنگ اسلامی در جامعه ی ما مخفی مانده است و ما درصدد آشکارسازی این زیبایی ها خواهیم بود.