رئیس قوه قضاییه با اشاره به این که در فتنه ۸۸ شعارها به سمت اصل نظام سوق داده شد، گفت: حماسه عظیم ۹ دی حرکتی خودجوش ناشی از بصیرت، خودآگاهی و موقعیت شناسی مردم بود و اگر این حماسه نبود، بساط فتنه ۸۸ به این زودی ها جمع نمی شد. به گزارش رصدمراغا به نقل […]

رئیس قوه قضاییه با اشاره به این که در فتنه ۸۸ شعارها به سمت اصل نظام سوق داده شد، گفت: حماسه عظیم ۹ دی حرکتی خودجوش ناشی از بصیرت، خودآگاهی و موقعیت شناسی مردم بود و اگر این حماسه نبود، بساط فتنه ۸۸ به این زودی ها جمع نمی شد.

حماسه 9 دی نبود، بساط فتنه به این زودی جمع نمی‌شد/آمریکایی‌ها با اصل برجام مشکل دارند/ سوق دادن شعار فتنه 88 به سمت اصل نظام/ مسئولان فعالیت آمریکایی‌هایی را رصد کنند

به گزارش رصدمراغا به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی، با تبریک سالروز میلاد پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) و میلاد حضرت امام جعفر صادق(ع) گفت: امسال این ایام پربرکت با میلاد پیامبر الهی حضرت مسیح(س) که در قرآن به کرات با تعابیر بلند از این پیامبر عظیم‌شان سخن گفته و کرامات ایشان نقل شده است، همزمان شده است. این میلاد را به همه مسیحیان و بلکه به همه مسلمانان تبریک و تهنیت عرض می کنیم.

وی با بیان اینکه تعالیم انبیای الهی امروز بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است تاکید کرد: اینکه زمانی گمان می شد خصوصاً در مغرب زمین که بشر راه خود را پیدا کرده و به تکاملی رسیده که نیازی به تعالیم انبیا نداشته و با پای خود می تواند این مسیر را طی کند، امروز در تجربه واقعی و در صحنه عمل آشکار شده که این فکر توهمی بیش نبوده است.
رئیس قوه قضاییه طغیان انسان در جامعه امروزی را مشکل اساسی جوامع دانست و افزود: از بزرگترین مشکلات امروز این است که انسان از جنبه های مختلف نسبت به ساحت ربوبی طغیان کرده است. زمانی این طغیان همراه با بت پرستی و زمانی همراه با پرستش سرمایه و علائق نفسانی بوده است. ماهیت کاری که امروز سلطه گران عالم می کنند با کاری که اسلاف آنها انجام می‌داده‌اند مگر فرقی می کند؟
آیت الله آملی لاریجانی  با اشاره به ترورها، غارت ها و فجایع انسانی که امروز رخ می دهد گفت: ترورها، ایذاءها، غارت هایی که با حمایت برخی تروریست ها انجام می شود با آنچه که در گذشته اتفاق می افتاد از لحاظ ماهیتی فرقی نکرده است و اتفاقاتی که امروز در دنیا به وقوع می پیوندد مصداق آیه شریفه «انَّ الاْنسَانَ لَیطْغَی أَن رَآهُ اسْتَغْنَی» است چرا که انسان وقتی خود را مستغنی ببیند طغیان می کند و این طغیان امروز با وجهه های مختلف انجام می شود.
وی تصریح کرد: این وضعیت اسفناک و محرومیت هایی که بشر امروز آن را تجربه می کند و از سویی ناامنی هایی که در سرزمین های مختلف وجود دارد از جمله اتفاقات دلخراشی که در یمن به وقوع پیوسته است همگی بیانگر فجایعی است که با همان ماهیت طغیان انجام می شود.
رئیس قوه قضاییه توحید را اولین و اصلی ترین وجه از تعالیم انبیای الهی عنوان کرد و افزود: غفلت از توحید و ساحت ربوبی و نیز فراموش کردن مسیر آخرت نکته ای نیست که تنها مربوط به گذشته باشد چرا که بشر امروز بیش از پیش دچار غفلت است بنابراین اگر انسان به مسیر بی نهایتی که در پیش رو دارد توجه کند و بداند که در ورای این لحظات دنیایی، دنیای دیگری نیز وجود دارد، به قتل و غارت و ترور و نسل کشی نخواهد پرداخت.
آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: توجه به آخرت بارها در قرآن یادآوری شده است و حتی قبل از قرآن در تعالیم انبیای الهی مورد عنایت قرار گرفته است. اگر تنها به همین تعالیم توجه می شد وضع دنیا به گونه ای که امروز شاهد آن هستیم نبود.
رئیس قوه قضاییه خطاب به کشورهایی که در عین انتساب به حضرت مسیح(ع) از هیچ ظلمی کوتاهی نمی‌کنند و حتی حاضرند برای منافع خویش تروریست‌های سفاک را به جان مسلمانان بیندازند گفت: آیا عیسی مسیح، پیامبر صلح و رحمت الهی، این فجایع را تجویز کرده است؟! سران کشورهای مسیحی باید به خود آیند و مسیر انحراف و خلاف را رها کنند.
انتقاد از مسجد سوزی ها و هجمه به مسلمانان
آیت الله آملی لاریجانی با انتقاد از مسجدسوزی ها و آزار و اذیت مسلمانان به بهانه های واهی اظهار داشت: متاسفانه این اقدامات در کنار خلق گروه های تروریستی بهانه ای شده است تا مسلمانان را مورد آزار و اذیت قرار دهند باید گفت این تروریست‌ها مخلوق خود شما هستند و تحت حمایت شما یا کشورهای مورد حمایت شما چنین به جان مسلمانان افتاده‌اند.
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با  گرامیداشت یوم الله ۹ دی این روز را یک روز تاریخی برای کشور دانست و با اشاره به فتنه سال ۸۸ اظهار داشت: فتنه ای در کشور رخ داد و همه ما شاهد آثار مخرب ناشی از این فتنه در کشور بودیم.
آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه اگر حماسه ۹ دی نبود بساط فتنه به این زودی ها جمع نمی شد گفت: این حماسه عظیم حرکتی خودجوش ناشی از بصیرت، خودآگاهی و موقعیت شناسی مردم بود و به روشنی دیدیم که اگر مردم با بصیرت خود به میدان بیایند چه حماسه‌ای خلق می‌شود.
سوق دادن شعارهای فتنه ۸۸ به سمت اصل نظام
رئیس قوه قضاییه به موضوع حلم و صبر نظام در فتنه اخیر اشاره و تصریح کرد: در قبال فتنه، مهم هوشیاری همه است و توجه به آنچه که زمینه های خلق یک فتنه را فراهم می‌کند، چرا که تاریخ می‌تواند تکرار شود به همین دلیل همه باید هوشیار بوده و به علل و عوامل آن توطئه عظیم توجه کنند.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه آنچه طمع دشمن در نظام را ایجاد بکند عامل ایجاد فتنه است افزود: دشمنان در اصل نظام طمع کرده بودند و ما شاهد این بودیم که شعارها در زمان فتنه به سمت ولایت فقیه و مردم سالاری دینی به عنوان ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی معطوف شده بود.
فتنه ۸۸ و حماسه ۹دی از حماسه های نادر بعد از انقلاب بود
آیت الله آملی لاریجانی در خصوص نکات عبرت آموز حماسه ۹ دی گفت: مشکل فتنه این است که در آن حق و باطل خلط می شوند و در یک فضای غبارآلود نمی توان حق را از باطل تشخیص داد. خوشبختانه افراد با بصیرت در همین فضای غبارآلود هم می‌توانند تشخیص دهند دشمن به چه چیز طمع کرده و حق را از باطل تمیز می دهند.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه انقلاب در مسیر خویش، فتنه های بسیاری را بارها به خود دیده است تاکید کرد: حماسه بصیرت آفرین ۹ دی و فتنه سال ۸۸ از عبرت های نادر بعد از انقلاب بود و ما امیدواریم که خداوند همواره توفیق تمیز حق از باطل را عنایت کند.
آمریکایی ها با اصل برجام مشکل دارند
آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با محکومیت برخی فعالیت های مغرضانه دولت آمریکا در دو هفته اخیر این فعالیت ها را نوعی موذی گری، تخلف و عهدشکنی عنوان کرد و افزود: مسائلی که در دو هفته اخیر رخ داد و عهدشکنی ها و تخلفات آمریکا، نوعی تخلف در قرارداد برجام است اگرچه آنها در ظاهر می گویند با برجام مخالفتی ندارند اما فعالیت های مغرضانه آنها در عمل ناقض برجام است.
رئیس قوه قضاییه با انتقاد از سخنان آمریکایی ها مبنی بر ایجاد تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: هدف از برجام برای ما بازشدن فضاهای اقتصادی جدید و برچیده شدن موانع تحریمی بود اما اینکه آنها می گویند تحریم ها را از حیث هسته ای برداشته و از جنبه دیگری ایجاد می‌کنیم، مسئله‌ای است که همواره نسبت به آن هشدار داده شده بود.
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به محدودیت صدور ویزا برای کسانی که قبلاً به ایران سفر کرده اند، این اقدام را یکی دیگر از تصمیمات مغرضانه آمریکا دانست و افزود: این تصمیمات تاثیرات نامطلوبی را نیز به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این دست درازی آمریکا به اموال بانکی ایران نیز یک اقدام شیطنت آمیز و قابل تامل دیگر است.
مسئولان دستگاه دیپلماسی فعالیت های آمریکا و ۵+۱ را رصد کنند
وی خطاب به مسئولان دیپلماسی به رصد رفتارهای مسئولان آمریکایی و مقامات ۵+۱ تاکید و تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی کشور باید با هوشیاری اینگونه رفتارها را رصد کند چرا که مسئله برجام مسئله ای نیست که تنها از سوی یک طرف باید رعایت شود.
رئیس قوه قضاییه در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به دو انتخابات پیش رو، این انتخابات را تجلی رأی مردم و مردم سالاری دینی دانست و تصریح کرد: همه برای حصول یک انتخابات پرشور و سالم که مورد اطمینان مردم باشد باید تلاش کنیم و این مهم بدون عمل به قانون از سوی همه مسئولان و کسانی که در انتخابات نقش داشته و حتی کاندیداها و هوادارانشان محقق نمی شود.
شورای نگهبان افراد فاقد صلاحیت را به انتخابات راه ندهد
وی با بیان اینکه از شورای نگهبان می خواهیم در مسئله تأیید صلاحیت ها حقوق نامزدها را رعایت کند اظهار داشت: در رابطه با تأیید یا عدم تأیید صلاحیت از شورای نگهبان می خواهیم از یک طرف همچون گذشته حقوق نامزدها و مردم را در نظر بگیرد و از طرف دیگر می‌خواهیم کسانی که صلاحیت آنها مورد تأیید نیست به انتخابات ورود نکنند تا موجب تضییع حقوق نظام و از همه مهمتر مردم نشوند.
رئیس قوه قضاییه نظارت شورای نگهبان را یک امر قانونی دانست که بر اساس قانون اساسی و به نیابت از مردم انجام می شود و با تاکید بر قانونمند بودن این نیابت افزود: شورای نگهبان در طول تاریخ فعالیت خود نشان داده است کاری به جناح بندی های مختلف سیاسی نداشته و طبق قانون عمل می کند.
ستادهای پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی، راهنمای نامزدها و طرفداران آنان است
آیت الله آملی لاریجانی به موضوع پیشگیری از جرایم انتخاباتی به عنوان یکی از فعالیت های قانونی قوه قضاییه اشاره و تصریح کرد: یکی از کارهایی که به موجب قانون به قوه قضاییه و ستاد خاصّ مورد نظر قانون محول شده است بحث پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی است، گاهی دیده شده است طرفداران یک کاندیدا و حتی خود کاندیدا آگاهی کاملی به ممنوعیت های قانونی ندارند به همین منظور ستادهای پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی که قوه قضاییه در آن نقش اساسی دارد، تأثیر به سزایی در راهنمایی نامزدهای انتخاباتی و هوادارانشان خواهد داشت.
وی تصریح کرد: این ستادها تذکراتی را نسبت به جرایم انتخاباتی داشته و به همین دلیل باعث کاهش اینگونه از جرایم و تخلفات شده اند. هر چند نظارت بر انتخابات ربطی به قوه قضاییه ندارد و با شورای محترم نگهبان است اما پیگیری فعالیت ها و وجهه پیشگیرانه بر عهده این ستادها است.
در جلسه مسئولان عالی قضایی، پیش نویس اصلاح موادی از قانون مجازات اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/ط