طرح ها و نقش های هر فرش سخن از منطقه و اقلیمی دارد که هنرمندان آن با ذهن خلاق خود این آثار را آفریده اند و فرش ایپک مراغه نیز دوستی هنر هنرمندان با پهنای زمین را به نمایش می گذارد فرش، دسترنج تلاش زنان و مردان هنرمندی است که این هنر بی بدیل را […]

۸۱۷۱۲۷۰۰-۷۰۰۸۳۱۸۹

طرح ها و نقش های هر فرش سخن از منطقه و اقلیمی دارد که هنرمندان آن با ذهن خلاق خود این آثار را آفریده اند و فرش ایپک مراغه نیز دوستی هنر هنرمندان با پهنای زمین را به نمایش می گذارد

فرش، دسترنج تلاش زنان و مردان هنرمندی است که این هنر بی بدیل را از قرن ها قبل، با نقش هایی حیرت انگیز در دستان هنرآفرین خود حفظ کرده و به عنوان میراثی گرانبها، نسل به نسل منتقل کرده است.
فرش ایپک مراغه نیز پا به پای هنرمندان، گره در گره و رنگ در رنگ با جوهره ای از صبر و عشق و نقشی از لطافت در تار و پودی بی جان، جان گرفت و هنر ایرانی را ماندگار کرد.
قالی ابریشمی ایپک مراغه از تاریخچه چند قرنی برخوردار بوده و با این ویژگی، این شهر کهن و تاریخی را به یکی از سه قطب بزرگ تولید و عرضه انواع قالی های ابریشمی تبدیل کرده است.
بر اساس اعلام شرکت سهامی فرش ایران، شهرهای مراغه، تبریز و قم قطب های تولید فرش ابریشمی محسوب می شود و فرش ابریشمی مراغه به علت تنوع و استفاده از رنگ های متنوع و کثرت طراحان زبانزد عام و خاص است.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مراغه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت : برای شناساندن ظرفیت های فرش ابریشم مراغه، ۱۳ سال است که نمایشگاه عرضه انواع فرش نفیس ابریشمی این شهرستان با حضور بافندگان، تاجران و صادرکنندگان کشور برگزار می شود.
ایوب خیراللهی افزود : این شهرستان در سال گذشته با پنج فروشگاه در چهارمین جشنواره فروش فرش دستباف آذربایجان شرقی حضور یافت و در آن بیش از سه هزار تخته فرش به فروش رسید.
وی اظهار کرد: سابقه دیرینه قالی بافی و توانمندی های قالیبافان این شهرستان در این امر بسیار مهم بوده و موجب استقبال تاجران و صادرکنندگان از تولیدات آن ها می شود.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مراغه به نوع بافت قالی این شهرستان به ویژه با نقشه و طرح ماهی طی سال های دور اشاره کرد و گفت : مراغه از قطب های مهم تولید قالی در کشور بوده که قالی های این شهرستان با رج شمار بالا و نفیس تولید و روانه بازار می شود.
خیراللهی ادامه داد : عمده تولیدهای قالی این شهرستان به کشورهای روسیه، ژاپن و کشورهای اروپایی و عربی صادر می شود.
وی یادآوری کرد : مراغه دومین قطب تولید فرش نفیس ابریشم پس از قم بوده و سالانه نزدیک به ۷۰ هزار متر مربع انواع قالی ابریشم در این شهرستان تولید می شود و به خاطر کیفیت و داشتن تنوع و نقش ها و طرح های زیبا، مورد استقبال مردم کشورهای اروپایی و خلیج فارس است.
عضو هیات رییسه اتحادیه فرش دستباف مراغه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون ۱۵ هزار نفر در این شهر و روستاهای تابعه به تولید فرش ابریشم مشغول هستند و با افزایش قیمت آن، کارگاه های قالیبافی در این منطقه رونق یافته است.
ابراهیم غفارزاده افزود : در سال های اخیر تولید تابلو فرش های نفیس ابریشمی در ابعاد مختلف نیز در این شهرستان رونق گرفته و هم اکنون طرح ها و نقشه های متنوع با طرح های گل و بوته، اسلیمی، طبیعت، آیات قرآنی و احادیث نبوی و حتی آثار تاریخی جهان و ایران در این تابلو فرش ها به چشم می خورد.
وی یادآوری کرد : علاوه بر طرح ها و نقشه های مرسوم منطقه در تابلو فرش های ابریشمی، طرح های سفارشی از کشورهای ترکیه، ایتالیا و آلمان نیز توسط قالی بافان بافته شده است.
عضو هیات رییسه اتحادیه فرش دستباف مراغه گفت : هم اکنون تقاضا برای صادرات فرش های نفیس ابریشمی مراغه افزایش یافته و تجار تبریزی و تهرانی اقدام به خرید عمده فرش های ابریشمی این شهرستان و صدور آن به کشورهای جهان می کنند.
غفارزاده ادامه داد : فرش های تولیدی در این منطقه معمولا تجاری و با میل و سلیقه مشتری بافته می شود و تجار فرش تبریزی و مراغه ای با پیش پرداخت لازم، نقشه و طرح تولید قالی را سفارش می دهند.
وی گفت : بیشتر فرش های درخواستی برای صادرات در اندازه های ذرع و نیم و دو ذرعی و ابعاد چهار و هفت و ۱۲ متر بافته می شود.
بر اساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ۹۵ درصد از فرش های تولید شده در مراغه به خاطر کیفیت بالای بافت، جنبه صادراتی دارد و نزدیک به ۱۵ هزار نفر در صنعت فرش در این شهرستان فعالیت می کنند.

انتهای پیام /

گزارش از حسن حسین زاده