رزمنده دفاع مقدس گفت: دلواپسان و دلواپسی فقط برای هسته‌ای نیست که عده‌ای آن را مسخره می‌کنند، بلکه دغدغه داشتن و دلواپسی برای بچه‌ شیعه‌هایی است که رفقایشان شهید و جانباز شدند.اگر چه عده‌ای به نان ارزان قیمت، استمرار مسیر را فروختند. مراغه-پایگاه اطلاع رسانی رصد به نقل از خبرگزاری تسنیم ششمین عصر فیلم اوج […]

۱۳۹۴۰۲۰۲۱۴۵۹۱۹۱۹۳۵۱۵۰۶۴۳

رزمنده دفاع مقدس گفت: دلواپسان و دلواپسی فقط برای هسته‌ای نیست که عده‌ای آن را مسخره می‌کنند، بلکه دغدغه داشتن و دلواپسی برای بچه‌ شیعه‌هایی است که رفقایشان شهید و جانباز شدند.اگر چه عده‌ای به نان ارزان قیمت، استمرار مسیر را فروختند.

مراغه-پایگاه اطلاع رسانی رصد به نقل از خبرگزاری تسنیم ششمین عصر فیلم اوج ، اکران مستند« نشانی» با حضور سعید قاسمی، اصغر بختیاری کارگردان فیلم، اکبر خلیلی نویسنده و یادگاران هشت سال دفاع مقدس در سازمان رسانه ای اوج برگزار شد.

در ابتدای این نشست و پس از اکران این مستند، اکبر خلیلی نویسنده کتاب « ترکه های درخت آلبالو» به صحبت پرداخت و گفت: این فیلم من را بسیار متاثر کرد و بیش تر برای خودم تاسف خوردم. این فیلم من را یاد داستان کوتاه «فتح الفتوح» انداخت. داستان این کتاب درباره ی یک نوجوان ۱۳- ۱۴ ساله است که برای مادرش نامه می نویسد. خاطرم هست هنگامی که این داستان را می نوشتم به وصیت نامه های شهدا مراجعه کردم و بیش تر متن ها را براساس همان وصیت نامه شهدا قرار دادم. هم چنین با بسیاری از جانبازان صحبت می کردم و ازشان پرسیدم که چه چیزی شمارا به این جا آورد و چرا جانباز شدید؟ بسیاری از آن ها پشیمان و ناراحت بودند که شهید نشده اند.

وی ادامه داد : برای من این سوال ایجاد شده بود که چرا بسیاری از آن ها که می خواستند شهید شوند، شهید نشدند؟ خاطرم هست روزی با یکی از همین جانبازان صحبت می کردم و همین سوال را از او پرسیدم او نیز در پاسخ گفت که خدا نخواست و من دلیل آن را نمی دانم. اما من گفتم که احتمالا دل شما به جایی بنده بوده و به این خاطر شهید نشده اید. شهادت معامله با خداست اگر کسی حتی یک ذره هم ناراضی باشد شهید نمی شود و مثلا جانباز می شود. البته من فکر می کنم که جانباز شدن اگر اجری مطابق شهادت نداشته باشد شاید بالاتر از آن هم باشد. این فیلم من را یاد شهدا و بچه های خالص انداخت. از کارگردان فیلم که با طرح این معما فکر ها را مشغول کرد و اشک ها را جاری ساخت تشکر می کنم.

در ادامه این مراسم، سعید قاسمی از رزمندگان زمان جنگ به صحبت پرداخت و درباره اصغر بختیاری چنین گفت: خاطرم هست که او با ابراهیم حاتمی کیا و سید مرتضی آوینی بود و بعدا نیز در گروه تفحص شهدا همراه ما بود.

وی ادامه داد : بعد از جنگ خیلی‌ها دنبال چیزهایی رفتند که از دست داده بودند. مدرک، خانه و…. اما خیلی از آن‌ها نیز دنبال دلشان رفتند. دلواپسان و دلواپسی فقط برای هسته ای نیست که عده ای آن را مسخره می کنند. بلکه دغدغه داشتن و دلواپسی برای بچه های شیعه ای است که رفقایشان شهید و جانباز شدند. این ها برای همان چیزهایی دلواپس هستند که رهبرشان نیز برای آن چیزها دلواپس است. اصغر بختیاری بچه شاه عبدالعظیم است. روزهایی بود که از یک مسجد در این منطقه و در یک عملیات ۱۰ها نفر شهید می شدند او چگونه می تواند با دیدن آن‌ها دلواپس نباشد؟ اگر چه عده ای به نان ارزان قیمت، استمرار مسیر را فروختند.

قاسمی بیان داشت: ممکن است عده ای بگویند که در مورد شهدا و جانبازان سوژه وجود ندارد، اما من می‌گویم که سوژه های بسیاری است از تخریب چی و جانباز گرفته تا … . برای مثال همین جانبازان که در مقابل ما هستند همگی یک دنیا حرف برای گفتن دارند.

این سردار جنگ و دفاع مقدس به خطای بزرگ یک سرباز ولایت اشاره کرد و گفت: خطای بزرگ سرباز این است که پشت رهبر خود حرکت کند و همیشه منتظر باشد تا او مسیرش را در هر لحظه مشخص کند. سرباز باید ۱۰۰ کیلومتر جلوتر حرکت کند. این همه رهبری و امام خمینی راه را مشخص کردند برای مثال امام خمینی (رحمت الله علیه) درباره ی هنر فرمودند که هنری شایسته هنرمند ما است که استکبار ستیز باشد. به نظر من در مواجهه با بزرگترین فتنه‌ها هنرمند باید بدرخشد.

او در بخش پایانی صحبت های خود گفت: اصغر بختیاری علیرغم همه ی زائده هایی که از جنگ بر بدن او مانده است هنوز پابرجا و بی ریا است و به دنبال آرمان شهر است. خودش می گفت که مشغول شاگرد پروردن است و همان‌هایی که از استاد خود، سید مرتضی آوینی آموخته است به شاگردان یاد می‌دهد.

سخنران این مراسم اصغر بختیاری کارگردان این مستند بود. او درباره ی سوژه این فیلم گفت: سال گذشته بود که سیما فیلم پیشنهاد این کار را داد. آن ها ۲۵ وصیت نامه را که ظاهرا تازه پیدا شده بود و دست به دست به سیما فیلم رسیده بود را به من دادند و از من ساختند که کاری را بسازم . من هم همراه گروه، کار تحقیق و پژوهش را نزدیک به دو ماه انجام دادیم و نزدیک به ۱۰ روز هم تصویر برداری داشتیم و حاصل کار این شد. با تحقیقی که انجام دادیم، صاحب‌های ۲۰ وصیت نامه از آن ۲۵ وصیت نامه را پیدا کردیم که البته ۲ نفر از آن‌ها شهید شده بودند و ۱۸ نفرشان زنده بودند.

در پایان این مراسم از اصغر بختیاری کارگردان این مستند تقدیر کرد.

انتهای پیام/*

منبع:خبرگزاری تسنیم