فرماندار مراغه با بیان اینکه این شهرستان با تولید ۳۰۰هزار تا ۳۵۰هزار تن سیب، رتبه نخست تولید این محصول در آذربایجان‌شرقی را داراست، گفت: حدود ۱۹۰ هزار تن از این میزان به سیب درجه یک اختصاص دارد و متاسفانه حدود ۱۵۰ هزار تن آن در سردخانه‌ها انبار شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رصدمراغا ؛ به نقل از ایرنا ؛ سیدعلی موسوی افزود: این محصول پرآب‌بر پیش از این و طی برخی از سال‌ها به کشورهایی چون روسیه، جمهوری آذربایجان، عراق، هندوستان و پاکستان صادر می‌شد اما امسال نیز همچون سال گذشته صادرات آن ناچیز بوده است.

وی ادامه داد: طبق آمار سال‌های گذشته تا دیماه باید حدقل ۵۰ درصد از سیب درجه یک مراغه به فروش می‌رسید؛ ضمن توجه به اینکه پارسال نیز کشاورزان و تاجران سیب با چنین شرایطی روبرو و برخی از آنان متضرر شدند.

به گفته وی احداث سردخانه‌ در شهرستان و افزایش ظرفیت این بخش به ۱۹۰هزار تا ۲۰۰ هزار تن که به بستری برای انبارداری این محصول تبدیل شده، تنها اقدام عملی برای افزایش بهره‌وری در این زمینه محسوب می‌شود و با وجود تلاش‌های بسیار، همچنان واحدهای فرآوری در شهرستان راه‌اندازی نشده است.

وی احداث شهرک صنایع غذایی را اقدامی عملی در جهت افزایش بهره‌وری سیب در مراغه عنوان کرد و اظهار داشت: مراحل اخذ مجوزها و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز این شهرک به خوبی طی می‌شود اما راه‌اندازی آن و سرمایه‌گذاری برای فرآوری سیب در این شهرک کمی زمان‌بر خواهد بود.

«موسوی» همچنین روند کُند صادرات به دلیل بسته بودن برخی از پایانه‌ها و محدودیت‌ها، مراجعه نکردن تاجران میوه به مراغه به دلیل ضعف در تبلیغات و فعال نبودن تاجران محلی را از دلایل انبار شدن بخش قابل توجهی از سیب تولیدی مراغه در سردخانه‌ها عنوان کرد و افزود: با این شرایط، حتی اگر سیب مراغه در شب عید هم به سفره‌های همه ایرانیان وارد شود، باز هم کشاورزان و تاجران شهرستان متضرر خواهند شد.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار مراغه اضافه کرد: به نوبه خود مکاتبه‌های لازم را با مراجع ذیصلاح انجام داده‌ایم تا متولیان امر چاره‌اندیشی کنند و از زیان بیش از پیش کشاورزان و تاجران تا حدودی جلوگیری شود.

وی همچنین در ارتباط با اینکه چرا همچنان برخی‌ها به فکر توسعه باغات سیب در مراغه هستند، بیان کرد: اگر واحدهای فرآوری سیب برای تولید کنسانتره، پوره و آب سیب در شهرستان ایجاد شود، ارزش افزوده مناسبی از این محصول کشاورزان عاید می‌شود اما شهرستان با کمبود آب برای توسعه باغات مواجه بوده و باغداران بهتر است به فکر کشت جایگزین باشند.

وی این را هم اضافه کرد که در نبود واحدهای فرآوری، سیب درجه ۲ حتی درجه سه به جای تبدیل به محصول دیگری با ارزش افزوده بالاتر، در بازار و با قیمت پایین به فروش می‌رسد و در نهایت سیب درجه یک انبارشده در سردخانه‌ها در انتظار بازار فروش است.

به گزارش ایرنا فرآوری سیب اگرچه در برخی از موارد از جمله تولید «پوره»، ارزش افزوده بسیار چشمگیر و آورده ارزی می تواند داشته باشد اما تاکنون به دلایل متعدد مورد بی‌توجهی سرمایه‌گذاران قرار گرفته است تا همچنان باغداران این شهرستان، طعم تلخ و شیرینِ تک‌محصولی بودنِ حوزه کشاورزی مراغه را بچشند.

«علی علیزاده» نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا و در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفته بود که تک‌محصولی بودن حوزه کشاورزی مراغه و وابسته شدن باغداران به درآمد «سیب» از یک سو دارای مزیت نسبی و از سوی دیگر برای اقتصاد این شهرستان مشکل‌آفرین است.

به گفته وی در صورتی که عرضه و تقاضا و صادرات سیب در کل کشور با مشکل مواجه شود، باغداران مراغه بیشترین ضرر را متحمل می‌شوند اما در عوض مسئولان به واسطه همین تک‌محصولی بودن کشاورزی می‌توانند برای تولید، فرآوری و عرضه سیب، راحت‌تر برنامه‌ریزی کنند و به نتیجه برسند.

«علیزاده» با تاکید بر اینکه مردم بدون برنامه‌ریزی قبلی از سوی مسئولان امر، نسبت به ایجاد و توسعه باغ‌ها اقدام کرده‌اند، اضافه کرد: بر همین اساس سالانه بیش از ۴۰۰ هزار تن محصول باغی در این شهرستان تولید می‌شود و بیش از ۴۵ هزار خانوار از این طریق ارتزاق می‌کنند اما در مورد بهره‌وری این بحث‌های زیادی وجود دارد.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این میزان تولید برای مسئولان شهرستان و استان تکلیف ایجاد می‌کند که برنامه‌ریزی داشته باشند؛ به ویژه آنکه در آینده وجود برخی مشکلات احتمالی از جمله کمبود آب برای باغداران این شهرستان قابل تصور است.