به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رصدمراغا؛ اسماعیل کریمی اصل مدیر جهاد کشاورزی مراغه گفت: آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت گندم و جو طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ قانون هوای پاک ممنوع بوده و جرم تلقی شده و متخلفان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. کریمی اصل گفت: سوزاندن […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رصدمراغا؛ اسماعیل کریمی اصل مدیر جهاد کشاورزی مراغه گفت: آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت گندم و جو طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ قانون هوای پاک ممنوع بوده و جرم تلقی شده و متخلفان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

کریمی اصل گفت: سوزاندن کاه و کلش باعث از بین رفتن میکروارگانیسمهای مفید خاک و به طور کلی بخش زنده خاک و کاهش پایداری خاکدانه‌ها و عناصر مغذی و درنتیجه فقیر شدن خاک و کاهش مرغوبیت و حاصلخیزی آن می گردد و همچنین افزایش مصرف کودهای شیمیایی، بالا رفتن خطر آبشوئی و فرسایش در اثر روان آبها و باد و کاهش رطوبت خاک از عواقب آتش زدن کاه و کلش پس از برداشت محصول گندم و جو در سطح مزارع است.

وی ادامه داد: بازگرداندن کاه و کلش به خاک و کمک به انجام چنین چرخه‌ای در طبیعت از جمله اهداف کشاورزی پایدار محسوب می شود.

مدیر جهاد کشاورزی مراغه اظهار کرد: پوسیدن کاه و کلش در خاک ماده آلی خاک شده و این ماده آلی منجر به تامین مواد غذایی مورد نیاز گیاه برای درازمدت، افزایش میکروارگانیسم های خاک، زنده کردن خاک از طریق افزایش جانداران ذره بینی هوازی مفید، اصلاح ساختمان خاک، تنظیمات اسیدیته خاک(PH)، ذخیره سازی آب در خاک و کاهش نیاز مصرف آب برای خاک و گیاه و کمک به مصرف آب کمتر در خشکسالی ها و مناطق خشک و کم آب می‌شود.

کریمی اصل گفت: در واقع گیاه از طریق ریشه، مواد آلی تجزیه شده را از خاک جذب و آن را صرف رشد و نمو خود می کند و پس از برداشت محصول، بقایای آن مجدد مورد تجزیه و تخریب قرار گرفته و عناصر آن به خاک برمی‌گردد.
انتهای پیام/