به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رصدمراغا، پورابراهیم دبیر علمی همایش نکوداشت هشتصدمین زاد روز اِبْنِ فُوَطی گفت: آیین نکوداشت اِبْنِ فُوَطی با هدف شناساندن شخصیت و آثار کتابدار رصدخانه مراغه، مورخ و راوی حدیث در دوران حکومت ایلخانیان برگزار شد. پورابراهیم افزود: وجود بیش از ۴۰۰ هزار جلد کتاب در رصدخانه مراغه بیانگر نقش ابن […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رصدمراغا، پورابراهیم دبیر علمی همایش نکوداشت هشتصدمین زاد روز اِبْنِ فُوَطی گفت: آیین نکوداشت اِبْنِ فُوَطی با هدف شناساندن شخصیت و آثار کتابدار رصدخانه مراغه، مورخ و راوی حدیث در دوران حکومت ایلخانیان برگزار شد.

پورابراهیم افزود: وجود بیش از ۴۰۰ هزار جلد کتاب در رصدخانه مراغه بیانگر نقش ابن فوطی در حفظ و نگهداری این کتاب‌ها بود.

وی اضافه کرد: برگزاری آیین نکوداشت ابن فوطی معرفی ایشان به عنوان درس آموخته مکتب خواجه نصیرالدین طوسی است.

به گزارش رصدمراغا در آیین یک روزه نکوداشت ابن فوطی که به صورت مجازی برگزار شد چهار نفر از استادان تاریخ و ادبیات دانشگاه مراغه و محققان تاریخ با موضوع معرفی شخصیت ابن فوطی، رصدخانه تاریخی مراغه و نقش ابن فوطی در گردآوری و نگهداری کتاب‌های این رصد خانه سخنرانی کردند.

کمال الدین عبدالرزاق احمد بن محمد صابونی معروف به ابن فوطی اصالتاً از اهالی مرو خراسان است.

ابن فوطی مدتی خازن مدرسه مستنصریه بغداد و زمانی کتابدار رصدخانه مراغه بود و چندی در خدمت رشید الدین فضل‌الله همدانی اشتغال داشت.

ابن فوطی اشعاری به فارسی دارد و معروف‌ترین کتاب او مجمع الآداب فی معجم الالقاب در پنجاه جلد است که تنها یک جلد (جلد چهارم) آن باقی‌مانده‌است.

ابن فوطی به عنوان مورخ، ادیب و کتابدار رصدخانه مراغه در سال ۷۲۳ ق در بغداد درگذشت.

انتهای پیام/