به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رصدمراغا، این روز‌ها دهها نوع گیاه کوهی و مرتعی توسط روستاییان برداشت شده و برای رنگین کردن سفر‌ها در بازار مراغه عرضه می‌شود. با رویش گیاهان در طبیعت، سفره های مردم مراغه با غذاهای سنتی و بومی رنگین شد.   مردم مراغه با این گیاهان غذا‌های محلی و سنتی از […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رصدمراغا، این روز‌ها دهها نوع گیاه کوهی و مرتعی توسط روستاییان برداشت شده و برای رنگین کردن سفر‌ها در بازار مراغه عرضه می‌شود.

با رویش گیاهان در طبیعت، سفره های مردم مراغه با غذاهای سنتی و بومی رنگین شد.

 

مردم مراغه با این گیاهان غذا‌های محلی و سنتی از جمله آش، آبگوشت، بورانی، کوکو و انواع غذا‌ها را تهیه می‌کنند.

با وارد شدن گیاهان خوراکی به بازار ، مصرف گوشت و حبوبات به نحو چشمگیری کاهش می یابد چرا که به باور مردم مراغه این گیاهان علاوه بر تنوع در برنامه غذایی، حاوی پروتئین های مقّوی هستند که برای درمان برخی از نارسائی های بدن موثرند.

ریواس، قار ترسی، کنگر، قازی یاغی، سورولو، گل آقا، پونه و بزگوش از جمله گیاهانی هستند که در مدت ۹۰ روز از اولین روزهای سال در این بازار به فروش می‌رسد.

با رونق گرفتن بازارچه فروش گیاهان کوهی در مراغه برای بیش از ۳۰۰ نفر اشتغالزایی فصلی ایجاد می‌شود.

 

این بازار چه از نیمه دوم اولین ماه سال در حاشیه میدان عبدالقادر مراغی فعالیت فصلی خود را آغاز می کند و تا پایان سومین ماه سال ادامه داشته و فعال است.

گیاهان این بازار در فروردین از شهر‌های مهاباد، نقده، اشنویه و پیرانشهر تامین و در اردیبهشت و خرداد نیز از مراتع سهند و روستا‌های حاشیه رودخانه‌های صوفی چای و مردق چای برداشت و رونق بخش بازار می‌شود.

مراتع سهند رویشگاه یک هزار گونه گیاهی محسوب می شود که از این تعداد بیش از ۵۰ مورد خوراکی است و بخشی از این گیاهان در این بازار عرضه می‌شود.

زینالی کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی مراغه در این رابطه گفت: این گیاهان به علت داشتن کولین، برای عملکرد مغز و یادگیری بسیار مفید است.

زینالی افزود: ویتامین‌های B و C موجود درگیاهان کوهی برای بیماری‌های کبدی، سرطان‌ها، پوست و استخوان‌ها بسیار مفید است.

غلامرضا زارع رئیس حفاظت محیط زیست مراغه هم گفت: برداشت بیش از اندازه این گیاهان در سال‌های گذشته آسیب جدی به مراتع و گونه‌های خوراکی وارد کرده است.
زارع، از روستاییان و بهره برداران خواست موقع برداشت با رعایت اصول فنی از آسیب زدن به ریشه این گیاهان خودداری کنند.

وی اضافه کرد: از بین رفتن این گونه‌ها اکوسیستم منطقه را برهم زده و آیندگان را از آن‌ها محروم خواهد کرد.

ناصر شکری رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه هم گفت: از بین رفتن این گیاهان کوهی خوراکی موجب افزایش گیاهان مهاجم و بد خوراک در مراتع خواهد شد.

شکری افزود: از بین رفتن گیاهان خوش خوراک آسیب جدی به دامداران و عشایر در پرورش دام و تولید فرآورده‌های دامی وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: بهترین جایگزین برای حفظ این گیاهان در مراتع، کاشت صنعتی آن‌ها در مزارع کشاورزی است.
۱۲۹ هزار هکتار از مزارع کوه سهند به عنوان بام آذربایجان شرقی رویش گاه گیاهان مرتعی است.

گیاهان خوراکی دامنه های سهند؛ لذتی به زیبایی طبیعت

 

به گزارش رصدمراغا، بیشتر این گیاهان با خاصیت و طبیعتی گرم، درمان کننده بیماری های تنفسی، گوارشی، حساسیت های پوستی و فصلی و نیز موثر در درمان بیماری های قلبی و عروقی است.

در سال های اخیر نیز، این گیاهان داروئی، عرقیات و مشتقات حاصل از آنها توسط کارگاه های کوچک خانگی و کارخانه های تولیدی داروئی در فروشگاه های کوچک و بزرگ کشور به فروش می رسد.

گیاهان روئیده در دامنه های سهند و حاشیه شهر مراغه، با خواص داروئی و درمانی زینت بخش و حلاوت بخش سفره های پربرکت مردمان این خطه است.

امری که می توان با توسعه بخش های تولیدی، تبدیلی و داروئی این گیاهان را نه به صورت خام بلکه به صورت محصولاتی ارزشمند به نقاط مختلف کشور و نیز کشورهای خارجی صادر کرد.

انتهای گزارش/