به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رصدمراغا، صاحبان اصناف مختلف خواستار توجه و حمایت های ویژه مسئولین شهرستاتی، استانی و دولت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا هستند. کم توجهی به شیوه نامه های بهداشتی، موجب تسریع افزایش عجیب مبتلایان و بستری های کرونا در شهرستان در روزهای اخیر شده است. با توجه به […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رصدمراغا، صاحبان اصناف مختلف خواستار توجه و حمایت های ویژه مسئولین شهرستاتی، استانی و دولت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا هستند.

کم توجهی به شیوه نامه های بهداشتی، موجب تسریع افزایش عجیب مبتلایان و بستری های کرونا در شهرستان در روزهای اخیر شده است.

با توجه به این موضوع که مهار کرونا نیازمند عزم عمومی، مسئولیت پذیری همه بویژه مسئولین ذی ربط و مدیریت و نظارت دقیق و جدی میسر نخواهد شد و به همین علت، در مکان ها و اصنافی که شامل محدودیت های کرونایی نمی شوند شلوغی و عادی انگاری، کنترل کرونا را سخت تر کرده است.

به گزارش رصدمراغا، کارشناسان معتقدند مقابله با موج جدید کرونا نیاز به همت همگانی در رعایت شیوه نامه های بهداشتی ، پرهیز از حضور در تجمعات و مکانهای پرازدحام و افزایش نظارت متولیان است.

سایه کرونا و تعطیلی‌هایی که گاه و بی گاه در برخی از ماه ها ادامه داشت هنوز بر سر برخی از صنوف سنگینی می‌کند و موجب تعطیلی‌ اجباری آن‌ها شده است و صاحبان صنوف زیادی زیر این فشار ورشکست شده‌اند.

اگر دولت تصمیم دارد که کمکی به اصناف متضرر شده از شیوع بیماری کرونا و هم‌چنین تعطیلی اجباری داشته باشد بهتر است که در دریافت مالیات سال گذشته تجدیدنظر کرده و آن را مورد بخشش قرار دهد چون که با بازگشت به شرایط عادی بسیاری از اصناف قادر به جبران ضرر و زیان وارده نمی باشند.

بسیاری از کسبه پیش از سال نسبت به خرید بسیاری از اجناس اقدام کردند که با تعطیلی مجدد بازار اجناس آن‌ها تخریب شد و یا از مد افتاد و به دلیل خواب سرمایه و رکود ادامه‌دار در بازار هنوز موفق به تسویه بدهی‌های معوق خود نشدند و لذا پرداخت مالیات برای آن‌ها بسیار مشکل‌ساز است.

در بازدید میدانی با رصدمراغا مطرح شد؛

دولت طلب هایش را ببخشد، اصناف و بازاریان هم تعطیل می‌کنند

مغازه‌داران مراغه‌ای می‌گویند: دولت در صورتی دستور تعطیلی دو هفته‌ای داده که باید قبوض انرژی و سایر بدهی‌های دولت را بپردازیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رصدمراغا، دولت دستور داده در اکثر شهرهای کشور، تعطیلی دو هفته‌ای برقرار باشد تا کمی بحران کرونا فروکش کند؛ در این تعطیلی، همه اصناف و مغازه‌ها به جز اصناف ضروری مجبور به پایین کشیدن کرکره‌ها شده‌اند.

این تصمیم می‌تواند در کاهش ابتلا به ویروس منحوس کرونا تا اندازه‌ای مفید باشد اما به شرط اینکه زیرساخت‌های اجرایی آن فرهم باشد.

شهرستان مراغه در وضعیت نارنجی کرونا قرار داشت اما بعلت عدم مدیریت و انجام تدابیر لازم در ایام نوروزی، شهرستان مراغه اکنون در وضعیت «قرمز» است و به همین دلیل طبق ابلاغیه ستاد مقابله با کرونای شهرستان ، مغازه‌داران و اصناف این شهر مجبور هستند به مدت دو هفته کار را تعطیل کنند.

مغازه‌داران مراغه‌ای در تماس با پایگاه خبری تحلیلی رصدمراغا، ضمن انتقاد از وضعیت دشوار معیشتی خود گفتند: دولت لااقل بدهی‌های خود را ببخشد و بعد از اصناف و بازاریان بخواهد که کسب وکارشان را تعطیل کنند.

«علی» که یک مغازه‌ی فروش گل های زینتی و آپارتمانی در یکی از خیابان‌های مراغه دارد؛ در این رابطه می‌گوید: الان مجبور هستیم تعطیل کنیم؛ جدا از اینکه من در پرداخت اجاره مغازه و سایر بدهی ها به مشکل برمی‌خورم، مساله دیگری هم وجود دارد. برای مغازه من قبض برق با بالاترین اخطار آمده و باید ظرف بیست و چهار ساعت پرداخت کنم؛ اگر پرداخت نکنم، برق مغازه قطع می‌شود؛ دولت که از طریق ستادمقابله با کرونا دستور به تعطیلی می‌دهد، لااقل بدهی‌های خود را ببخشد و بعد بگوید کرکره‌ها را بکشید پایین!

او ادامه می‌دهد: دولت اگر ادعا دارد نمی‌تواند به صاحبان املاک و مغازه‌ها که «افراد عادی» هستند، بگوید که این ماه اجاره مغازه نگیرید، خودش که می‌تواند قبوض انرژی و سایر بدهی‌های مردم را ببخشد؛ نباید توقع داشته باشد وقتی درآمدی نداریم قبوض خدماتی و … را بپردازیم.

یک مغازه دارد دیگر مراغه‌ای که در این شهر، مغازه فروش کفش دارد؛ نیز با همین مشکلات روبروست؛ او نیز از لزوم پرداخت قبض‌های انرژی و سایر بدهی‌های دولت انتقاد دارد و می‌گوید: دولت کمکی به ما نمی‌کند فقط دستور می‌دهد تعطیل کنید؛ باور کنید برخی مجبور می‌شوند به فعالیت‌های زیرپله‌ای روی بیاورند؛ یعنی وانمود کنند که «تعطیلیم» اما تعطیل نباشند!

کاسبان مراغه‌ای توقع دارند در این شرایط سخت معیشتی و بحران اقتصادی، دولت مشکلات آنها را درک کرده و تا جایی که می تواند به آنها کمک کند.

در این میان اوضاع کارگران فصلی ساختمانی و کشاورزی هم اصلا مساعد نمی باشد و نیازمند ساماندهی و رسیدگی به وضعیت معیشتی این قشر آسیب دیده از کرونا توسط تمام نهادها از قبیل تامین اقلام ضروری کمک معیشتی برای گذران این ایام مخصوصا ماه مبارک رمضان می باشند.

امید آن که مسئولین امر به ویژه نماینده عالی دولت در جایگاه مدیریتی این شهرستان با همراهی نهادهای مردمی خدمت رسان در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله العالی، در سال ۱۴۰۰ آرامش و آسایش را برای اقشار جامعه به ارمغان آورده از بروز کم و کاستی ها جلوگیری شده تا از ایجاد ناهماهنگی ها که فقط به ضرر مردم می باشد پرهیز شود.

انتهای گزارش/