به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رصدمراغا؛ دستگاه‌های آسمان نمای مراغه در سال ۱۳۸۰ با هزینه ۲۵۰ میلیون تومان برای نصب در کنار رصد خانه مراغه از کشور ژاپن خریداری و به این شهرستان شهر منتقل شد. این تجهیزات آموزشی با گذشت ۲ دهه بدون اینکه از جعبه اش خارج شود همچنان در انبار‌ها نگهداری شده است […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رصدمراغا؛ دستگاه‌های آسمان نمای مراغه در سال ۱۳۸۰ با هزینه ۲۵۰ میلیون تومان برای نصب در کنار رصد خانه مراغه از کشور ژاپن خریداری و به این شهرستان شهر منتقل شد.

این تجهیزات آموزشی با گذشت ۲ دهه بدون اینکه از جعبه اش خارج شود همچنان در انبار‌ها نگهداری شده است به طوری که گاه در انبار کارخانه کاغذ سازی، مدتی در ساختمان اداره تاکسیرانی و چند سالی در محوطه اداره میراث فرهنگی زیر چادر به حال خود رها شده بود و اکنون به انبار انتقال یافته است.

کاربرد این آسمان نما آموزش صور فلکی، اجرام آسمانی، حرکت ستاره‌ها، ماه و خورشید است.

نگهداری نامناسب دستگاه آسمان نما موجب شد تا سال ۹۶ دادستان عمومی و انقلاب وقت مراغه از محل بازدید و دستور جا به جایی آن را صادر کرد.

پس از آن این دستگاه به انباری در اداره میراث فرهنگی مراغه انتقال یافت و نزدیک به ۴ سال است که در انبار نگهداری می‌شود.

میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی توانایی راه اندازی این دستگاه را به علت کمبود اعتبار ندارد می‌تواند آن را برای نصب به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی واگذار کند.

با وجود این وضعیت، معلوم نیست این دستگاه‌ها تا کی انبار نشین خواهد بود.

رصد خانه مراغه به عنوان بزرگ‌ترین رصد خانه جهان اسلام ۸۵۰ سال قبل به همت خواجه نصیر الدین طوسی در شهر مراغه ساخته شد.
احمد طالبی