رصدمراغا | هرچند در برخی منابع، بهار دارای طبیعت گرم و تر ذکر شده‌است؛ یعنی گرما و رطوبت غلبه می‌یابد. معتدل بودن باعث شده‌است که این فصل مناسب حال اکثر افراد و مزاج‌ها باشد، لیکن بیشتر از همه، افراد مسن و صاحبان مزاج سرد و خشک از این فصل بهره‌مند خواهندشد. یکی از مشکلاتی که […]

رصدمراغا | هرچند در برخی منابع، بهار دارای طبیعت گرم و تر ذکر شده‌است؛ یعنی گرما و رطوبت غلبه می‌یابد. معتدل بودن باعث شده‌است که این فصل مناسب حال اکثر افراد و مزاج‌ها باشد، لیکن بیشتر از همه، افراد مسن و صاحبان مزاج سرد و خشک از این فصل بهره‌مند خواهندشد.

یکی از مشکلاتی که در این فصل وجود دارد‌‌، بروز حساسیت‌ها، جوش‌های پوستی، آکنه، خارش، کهیر و سردرد است.
لذا توصیه‌ها و پرهیزهای این فصل می‌تواند به کاهش این مشکلات در پوست و سایر اعضا کمک نماید. مطابق منابع طب ایرانی، علت افزایش بروز جوش‌های پوستی در فصل بهار، این‌طور بیان شده‌است که در این فصل به‌دلیل افزایش گرمای هوا نسبت به زمستان و تقویت طبیعت فرد، مواد دفعی (waste material) بیشتری از پوست و مجاری دفعی خارج می‌شوند؛ لذا بثورات پوستی در این فصل شیوع بیشتری دارند.

باید بدانیم طب ایرانی یک طب فردمحور است و برای هر فرد باید رژیم غذایی مختص او طراحی شود.
لیکن در اینجا قصد داریم به‌طور کلی به بیان برخی از توصیه‌ها و پرهیزات کلی ویژه فصل بهار خصوصا در افراد جوان و با مزاج گرم و تر بپردازیم. (خصوصیات مزاج گرم و تر بصورت مختصر در اطلاعیه‌های قبلی طب سنتی بیان شده‌است.)

در فصل بهار لازم است افراد (خصوصا با مزاج گرم و تر) به توصیه های زیر عمل نمایند:
۱- کاهش مصرف شیرینی‌جات، گوشت‌ها، تخم مرغ، خرما، عسل، باقلوا، ارده، شیره انگور، مغزیات نظیر گردو و پسته و ادویه‌جات تند و تیز.
امروزه مصرف ادویه‌جات گرم نظیر فلفل، زنجبیل، دارچین، آویشن، زنیان، زیره، پونه، نعناع، رازیانه و … بسیار رایج شده‌است و می‌تواند عوارض جانبی داشته‌باشد و افراد جوان می‌بایست از زیاده‌روی در مصرف ادویه‌جات فوق بپرهیزند و حتی الامکان مصرف نکنند.

۲- کاهش مصرف خوراکی‌های تند و تیز، تلخ و شور، سرخ کردنی‌ها، قهوه و شکلات

۳- پرهیز از حمام یا سونای بسیار گرم

۴- عدم فعالیت ورزشی سنگین و اجتناب از هیجانات زیاد عاطفی

۵- استفاده از شربت‌های خنک‌کننده نظیر شربت زرشک، غوره، نارنج، لیمو، شربت سیب، به و… جهت تعدیل مزاج و کاهش علائم پوستی و حساسیت‌های فصلی

۶- استفاده از غلات و سبزیجات با طبیعت سرد و معتدل نظیر خرفه، اسفناج، گشنیز، کاهو و کدو در رژیم غذایی

۷- استفاده از لباس پنبه‌ای و کتان

۸- انجام خون‌گیری بصورت حجامت یا فصد در صورت ضرورت و با توصیه پزشک متخصص طب سنتی

معصومه السادات کابلی فرشچی
دکترای تخصصی طب سنتی ایرانی
انتهای مطلب/