به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رصدمراغا، یعقوب طالبی رئیس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مراغه گفت: این اثر تاریخی با نزدیک ۱۰۰ سال قدمت اواخر دوره قاجاریه و اوایل پهلوی در بافت تاریخی این شهر بنا شده است. یعقوب طالبی افزود : خانه خیابانی مراغه با معماری ایرانی و سنتی ۴۰۰ متر مربع […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رصدمراغا، یعقوب طالبی رئیس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مراغه گفت: این اثر تاریخی با نزدیک ۱۰۰ سال قدمت اواخر دوره قاجاریه و اوایل پهلوی در بافت تاریخی این شهر بنا شده است.

یعقوب طالبی افزود : خانه خیابانی مراغه با معماری ایرانی و سنتی ۴۰۰ متر مربع زیربنا دارد و بدنه این بنا خشتی و نمای بیرونی آن در سه طبقه سردابه ، همکف و طبقه دوم با آجر ساخته شده است .

به گفته رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مراغه، در این شهر ۴۰ خانه تاریخی شناسایی شده که از این تعداد ۹ باب در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .

شهرام مروتی سرپرست شهردار مراغه گفت: این خانه تاریخی را شهرداری از خانواده خیابانی خریداری و پس از مرمت به مجموعه گردشگری تبدیل کرده است .

مروتی از خانواده های دارای خانه های تاریخی خواست به منظور حفاظت از این آثار تاریخی آنها را برای مرمت و تبدیل مجموعه های فرهنگی و گردشگری به شهرداری واگذار کنند .

به گزارش رصدمراغا شهرستان مراغه با حدود ۵۰۰ اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو ۱۰ شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود ۳۰۰ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای گزارش/