رصدمراغا | اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مراغه که برای چندین سال نبود تعامل منطقی بین شهرداری و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را تجربه کرده بودند، اکنون ارتباط دوجانبه و معقول این نهاد با سایر ادارات را هم شاهد هستند. نبود تعامل بین این دو نهاد مهم با توجه به هویت […]

رصدمراغا | اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مراغه که برای چندین سال نبود تعامل منطقی بین شهرداری و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را تجربه کرده بودند، اکنون ارتباط دوجانبه و معقول این نهاد با سایر ادارات را هم شاهد هستند.

نبود تعامل بین این دو نهاد مهم با توجه به هویت تاریخی و فرهنگی مراغه، بر بسیاری از امور شهر و مردم سایه انداخته بود که از آن جمله می‌توان به مسکوت ماندن طرح عمرانی در حریم درجه یک گنبد سرخ، متوقف شدن پروژه بهسازی بدنه گنبدهای کبود و مدور و حاکمیت ضوابط سخت‌گیرانه میراث فرهنگی در ساخت‌وساز بافت فرسوده شهری اشاره کرد.

در طول چند سال اخیر جایگزین شدن رویکرد تقابلی و تدافعی به جای رویکرد تعاملی و تفاهم مشترک بین این دو نهاد تاثیرگذار، آثار سوئی برای شهر ایجاد کرده بود که نه تنها اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را از پشتیبانی شهرداری در ارایه خدمات مطلوب به گردشگران باز گذاشت بلکه شهرداری را نیز از پیشبرد شایسته امورات مرتبط باز نهاد و تا حدودی اعضای شورای اسلامی شهر نیز در قبال این سیاست، سکوت پیشه کردند.

اما اکنون خبرهای جدیدی از رویکرد فرهنگی شهرداری مراغه به گوش می‌رسد و موجی از شور و شعور در دل دوستداران مراغه موج می‌زند؛ تا جایی که این رویکرد تعاملی، امیدها برای توسعه بخش گردشگری مراغه را بار دیگر زنده کرده است.

یعقوب طالبی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه نیز می‌گوید که ادبیات حاکم بر شهرداری مراغه به نفع شهر عوض شده است و این نهاد در مسیر توسعه فرهنگی پیش می‌رود.

نکته جالب توجه اینکه سرپرست شهرداری مراغه بر اساس همین رویکرد تعاملی، طی روزهای اخیر گام‌های مهمی در مسیر توسعه فرهنگی شهر برداشته است که از جمله آنها می‌توان به دیدارش با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی اشاره کرد که در صورت کسب نتیجه، گرهی از مشکلات مردم را باز می‌کند.

«شهرام مروتی» که در این دیدار وعده داده برای حفاظت از آثار تاریخی به معنای واقعی کلمه در کنار اداره میراث فرهنگی باشد، تبصره ۲۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و ماده یک قانون نوسازی و عمران شهری را پشتوانه این رویکرد تعاملی خود به شمار می‌آورد.

وی می‌گوید که مراغه شهری تاریخی است و تاریخ پرفراز و نشیب آن باید فصل مشترک شهرداری و میراث فرهنگی در تعاملات بین این دو نهاد قرار گیرد؛ همچنین ارتباط و تداخل کاری شهرداری مراغه بین ادارات و نهادهای شهرستان با اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متفاوت است و شهرداری و میراث فرهنگی نمی‌توانند به صورت مجزا و جزیره‌ای عمل کنند.

«مروتی» از این رویکرد تعاملی و دیدارش با مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی می‌خواهد به نفع مردم نیز بهره ببرد و این را هم اضافه می‌کند که اگر در سایه این تعامل، بافت تاریخی شهر مراغه با حضور کارشناسان میراث فرهنگی مشخص شود، گره‌های مهمی از مشکلات مردم باز خواهد شد زیرا محدودیت ارتفاع در ساخت‌وسازهای رینگ مرکزی شهر، پایین‌تر از محدودیت ارتفاع ساخت‌وساز در طرح جامع است و ساکنان این مناطق نمی‌توانند از املاک خود به صورت بهینه استفاده کنند و در تبدیل به احسن نمودن املاک خود با مشکلات متفاوت روبرو می‌شوند.

تعامل میان نهادها و ادارات دولتی بدون‌شک رمز حرکت در مسیر توسعه شهرستان به شمار می‌رود و انتظار مردم از مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری که به نوعی با رای مردم سرکار می‌آیند، در این زمینه بسیار فراتر است.
علیرضا فولادی│روزنامه‌نگار
انتهای پیام/