به گزارش رصدمراغا از روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی؛ شهرداری و میراث فرهنگی مراغه از حدود ۶ سال قبل تفاهم‌نامه‌ای در زمینه همکاری برای نگهداری از آثار تاریخی این شهر به امضا رسانده بودند که اکنون در سایه رویکرد جدید و تعاملی شهرداری، این تفاهم‌نامه فراموش‌شده به نفع شهر به بار نشسته است. شهرام […]

به گزارش رصدمراغا از روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی؛ شهرداری و میراث فرهنگی مراغه از حدود ۶ سال قبل تفاهم‌نامه‌ای در زمینه همکاری برای نگهداری از آثار تاریخی این شهر به امضا رسانده بودند که اکنون در سایه رویکرد جدید و تعاملی شهرداری، این تفاهم‌نامه فراموش‌شده به نفع شهر به بار نشسته است.

شهرام مروتی سرپرست شهرداری مراغه روز جمعه در حاشیه جلسه امضای صورتجلسه نگهداری از عرصه گنبد سرخ گفت: طبق تبصره ۲۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها موظف به تشریک مساعی در زمینه حفظ ابنیه و آثار باستانی شهر و ساختمان‌های عمومی، مساجد و غیره هستیم و نگهداری از عرصه این گنبد تاریخی را نیز بر همین اساس بر عهده گرفیتم.

مروتی با تاکید بر اینکه شهرداری باید در امور شهری نقش محوری داشته باشد، بیان کرد: بر اساس ماده یک قانون نوسازی و عمران شهری نیز نوسازی و تأمین نیازمندی‌های شهری و احداث، اصلاح و ‌توسعه معابر و ایجاد پارک‌ها و پارکینگ‌ها و میدان‌ها و تأمین سایر تأسیسات مورد نیاز ‌عمومی از وظایف اساسی شهرداریهاست.

وی همچنین تعامل شهرداری با میراث فرهنگی در کهن‌شهری چون مراغه را ضروری خواند و اضافه کرد: بیشترین ارتباط و تداخل کاری شهرداری مراغه بین ادارات و نهادهای شهرستان با اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود دارد و شهرداری و میراث فرهنگی نمی‌توانند به صورت جزیره‌ای عمل کنند.

وی این را هم گفت که شهرداری مراغه برای حفاظت از آثار تاریخی به معنای واقعی کلمه در کنار اداره میراث فرهنگی خواهد بود تا وضعیت نگهداری از آثار تاریخی شهرستان بهبود یابد.

تعامل به نفع شهر

یعقوب طالبی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه نیز تعامل شهرداری مراغه با این اداره را اقدام موثری در راستای صیانت از آثار تاریخی این شهر به شمار آورد و بیان کرد: امضای صورتجلسه نگهداری از عرصه گنبد سرخ در روز جاری می‌تواند آغازی برای تفاهم‌های بعدی باشد.

طالبی با اشاره به این مطلب که گنبد سرخ اثر ثبت ملی و قدیمی‌ترین سازه اسلامی مراغه می باشد بیان کرد: مسئولیت حفاظت تاریخی و آثار موجود پس از امضای این صورتجلسه نیز همچنان در اختیار اداره میراث فرهنگی شهرستان خواهد بود.

بر اساس این صورتجلسه، حفاظت فیزیکی محوطه در حدود حفاظت معمول پارک‌های سطح شهر بر عهده شهرداری خواهد بود و یک نگهبان نیز توسط شهرداری در محوطه این اثر استقرار خواهد یافت.

بر اساس رویکرد جدید شهرداری مراغه، رصدخانه و موزه ایلخانی مراغه نیز می‌تواند محور همکاری شهرداری و اداره میراث فرهنگی شهرستان باشد زیرا از یک سو شهرداری از درب ورودی رصدخانه تا قسمت‌های بالایی آن دارای یک طرح مطالعه شده است که گفته می‌شود شاید پس از سال‌ها وقفه به مرحله اجرا گذاشته شود و از سوی دیگر نیز مدیریت شهری توان آن را دارد که گام‌های اساسی در راستای اجرای طرح گذر موزه بردارد.