عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگی و اندیشه اسلامی گفت : حضرت فاطمه زهرا (س) الگوی تمام عیار زنان و حتی مردان عالم و گل سرسبد هستی و عصاره خلقت است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رصدمراغا ؛ حجت الاسلام فرج الله هدایت نیا ظهر امروز در همایش میلاد کوثر که در سالن آزادی برگزار شد گفت : وجود نازنین حضرت زهرای اطهر (س) برای تمامی نسل ها و زمان ها یک الگوی جاودان است به شرطی که شناخت کافی از زندگانی ایشان داشته باشیم.
وی افزود : اگر دختر جوان امروزی با نقش های مختلف حضرت زهرا (س) در شرایط مختلف زندگی آشنا باشد با شور و اشتیاق رفتارهای ایشان را الگوی خود قرار خواهد داد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگی و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر 18 میلیون مجرد در کشور وجود دارد خاطرنشان کرد : بین گروه سنی 18 تا 30 سال، نسبت زنان و مردان مجرد تقریبا یکسان است، ولی در گروه 30 تا 50 سال نسبت مرد به زن مجرد، یک به سه است.
وی با بیان اینکه زوج های جوان باید از شخصیت حضرت زهرا (س) الگو بگیرند تصریح کرد : متاسفانه در حال حاضر آسیب های اجتماعی که بخشی از آن بر ما تحمیل شده است باعث شده است از هر ۴ ازدواج یک ازدواج منجر به طلاق شود که این نمایانگر این است که زوج های جوان با سبک زندگی حضرت زهرا (س) بیگانه است.
حجت الاسلام هدایت نیا ادامه داد : عدم آگاهی زوج ها از راه و رسم زندگی و ارتباطی در اکثر استان های کشور باعث شده است امروز آمار طلاق به این شکل نگران کننده افزایش یابد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگی و اندیشه اسلامی، به کتاب خود تحت عنوان «الگوی سوم»، اشاره کرد که در آن سه الگوی متفاوت نقش زن در خانواده و جامعه را مورد بررسی قرار داده و بررسی جنبه های مختلف هریک از این الگوها پرداخته است.
وی، در خصوص الگوی اول که در مورد خانه نشینی زن است، گفت: این الگو به حضور زن در خانه و دوری او از فعالیت های اجتماعی تاکید دارد و معتقد است که فعالیت اجتماعی بانوانی هم چون حضرت فاطمه(س) و زینب (س) در شرایط خاص و بر حسب ضرورت بوده است که برخی از اعضای حوزه علمیه طرفدار این الگو هستند.
حجت‌الاسلام هدایت نیا، افزود: در الگوی خانه نشینی زن، جامعه فقط به مردان سپرده می شود و گفته می شود که بر اساس تفسیر برخی آیات و روایات، خدا زن را برای مرد آفریده است تا همیشه در اختیار و دسترس او باشد.
وی از جمله پیامدهای این الگو را در بسته شدن رشد فکری زنان، از بین رفتن و تحلیل استعدادهای زنان و مردانه شدن فضاهای جامعه دانست.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگی و اندیشه اسلامی، در خصوص الگوی دوم که به خانواده گریزی اشاره دارد، گفت: این الگو نقطه مقابل الگوی اول یا همان الگوی خانه نشینی است و ازدواج را در اولویت های پایین افراد قرار می دهد و به عنوان مثال راهبان مسیحی ازدواج را ارزش نمی دانند.
این استاد دانشگاه، افزود: در الگوی خانواده گریزی، تاهل مانع پیشرفت زن تلقی می شود و سعی در برقراری کمترین ارتباط با مرد و قبول مسئولیت مادر شدن دارد که وضعیت امروز ما به پیروی از این الگو است.
وی در ادامه الگوی سوم یعنی خانواده گرایی سوم را مورد بررسی قرار داد و گفت: حقوق مرد و زن در این الگو بازنگری می شود و تصمیمات خانواده و زمینه ی فعالیتی زن و مرد بر اساس تدبیر و مطالح خانواده و نه سلیقه مرد اتخاذ می شود.

این برنامه به همت بسیج جامعه زنان سپاه مراغه با حضور زنان بسیجی در سالن 2000 هزار نفری آزادی مراغه برگزار شد .
انتهای پیام /