دکتر حسن روحانی رییس جمهوری، آنچه تاکنون در زمینه مذاکرات هسته ای بدست آمده را « پیروزی برای ملت ایران» خواند و از رهبر معظم انقلاب برای ترسیم خطوط اصلی مذاکرات، حمایت از مذاکره کنندگان و حفظ وحدت ملی سپاسگزاری کرد. رییس دولت تدبیر و امید عصر شنبه در نشست خبری خود که به مناسبت […]

۸۱۶۴۴۶۱۸-۶۵۱۷۰۰۲

دکتر حسن روحانی رییس جمهوری، آنچه تاکنون در زمینه مذاکرات هسته ای بدست آمده را « پیروزی برای ملت ایران» خواند و از رهبر معظم انقلاب برای ترسیم خطوط اصلی مذاکرات، حمایت از مذاکره کنندگان و حفظ وحدت ملی سپاسگزاری کرد.

رییس دولت تدبیر و امید عصر شنبه در نشست خبری خود که به مناسبت سالروز حماسه سیاسی ۲۴ خرداد برگزار شد، از آغاز مذاکره جدی و تاثیرگذار در چارچوب منطق با ۱+۵ با خط قرمزهای مشخص هم سخن گفت و افزود: باید از رهبر معظم انقلاب سپاسگزاری کنم هم برای ترسیم خطوط اصلی در مذاکرات ، هم برای حمایت جدی ایشان از مذاکره کنندگان و هم آن که با نفس گرمشان در این کشور وحدت و اتحاد ملی وانسجام را به خوبی حفظ کردند.

روحانی از مردم هم به خاطرحمایت از دولت بویژه در زمینه مذاکرات هسته ای تشکر کرد و اظهارداشت: باید از مذاکره کنندگان قوی ما در این مذاکرات و وزیر خارجه که سرپرستی مذاکرات را به عهده دارند تشکر کنم که هرانچه تا امروز به دست آورده ایم موجب افتخار ملی است.

وی تاکید کرد: دو سال پیش هیچ قدرت بزرگی لااقل ۱+۵ و دیگر قدرت های غربی و شرقی به داشتن حق غنی سازی در خاک ایران اذعان نمی کرد. امروز هم هیچ کس در دنیا حتی قدرت های بزرگ غربی که در این که ایران حق غنی سازی دارد، نطنز و حتی فردو درهایشان باز می ماند ، تردید ندارد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: اجرای توافق توام خواهد بود با رفع تحریمهای اقتصادی و مالی که ظالمانه علیه ملت ایران اعمال شده است و همه قطعنامه های شورای امنیت هم لغو خواهد شد.

روحانی گفت که این وضعیت یک پیروزی برای ملت ایران است.

وی همچنین اظهار داشت: هدف ۲۴ خرداد حفظ همه حقوق ملت بزرگ بود، به معنای تعامل سازنده برای حفظ حقوق ملت و منافع ملی بود و در این راستا باب مذاکره جدی و تاثیر گذار در چارچوب منطق با ۵+۱ آغاز کردیم.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: ما می خواستیم روابط ما با دنیا به گونه ای باشد که ایران به عنوان یک تهدید در منطقه و جهان مطرح نباشد، می خواستیم آشتی، برادری و روابط بهتر با همسایگان داشته باشیم.

روحانی ادامه داد: ما می خواستیم همه حقوقمان را با هم استیفا کنیم نه تنها یک حق، می دانستیم در کنار حفظ حقوق هسته ای باید حقوق دسترسی یک ملت به بازارهای جهانی نیز همزمان تامین شود.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود درباره احتمال رسیدن به توافق نیز گفت: همه تلاش ما این است که به توافق عزتمندانه با تامین حقوق ملت ایران و با توجه به همه خطوط قرمزی که تعریف شده است، برسیم.

روحانی افزود: به نظر من چارچوب های کلی که مورد نظر جمهوری اسلامی ایران بوده مورد قبول ۵+۱ است، ضمن این که در جزییات هنوز اختلاف نظرهای فراوانی داریم و باید همه این اختلاف نظر ها حل شود، ما در مذاکرات کاملا جدی هستیم و به هیچ وجه دنبال تلف کردن وقت و خرید زمان نیستیم.

وی تصریح کرد: خودمان را در یک زمان خاص محصور نمی بینیم و عجله نداریم، اما در عین حال از همه فرصت و امکانمان برای دست یابی به توافق استفاده می کنیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: خواست ملت ایران برای ما بسیار مهم است، چارچوب هایی که از طرف نظام تعیین شده همواره مورد توجه بوده است، مذاکره کنندگان به طور جدی این مسیر را دنبال می کنند.

روحانی تاکید کرد: اگر طرف مقابل همین چارچوب را دنبال کند و دنبال زیاده خواهی نباشد، توافق در دسترس است.

وی در زمینه تحریم هم اظهار داشت: در اصل این که با اجرای توافق همه تحریم های اقتصادی برداشته خواهد شد، تردیدی وجود ندارد.

رییس جمهوری با بیان این که نسبت به همزمانی اقدامات ایران با این لغو اختلاف نظرهایی وجود دارد، تاکید کرد: ما مصر به همزمانی هستیم.

روحانی همچنین گفت: در یک سال گذشته برای واردات کشاورزی و محصولات کشاورزی بیش از ۸ میلیارد دلار صرفه جویی کردیم، پس این دولت در زمان تحریم برنامه ریزی کرده است اما تحریم هیچ گاه موفق نبوده و به اهدافش نرسیده و در ایران هم تحریم موفق نخواهدبود اما موثر بوده است.

وی افزود: تحریم به اهدافش نرسید، تحریم می خواست ما را تسلیم کند؛ اما تحریم مشکلاتی را برای جامعه ما به وجود آورد، می پرسند تحریم بالاتر بوده یا مدیریت، مسلما مدیریت بالاتر از تحریم است و اساس، مدیریت درست است و جای بحث نیست اما چون تحریم، غیرقانونی، ظالمانه و غیر انسانی است، سایه افکنده است.

رییس دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد: دولت با شرایط تحریم مدیریت کرده و توانسته بسیاری از مشکلات را حل کند و خواهد کرد.

روحانی یادآور شد: صدور قطعنامه شورای امنیت برای لغو تحریم ها، اولین گام اجرایی بعد از توافق خواهد بود.

وی همچنین گفت: چیزی به نام بازرسی در پروتکل الحاقی وجود ندارد، ایران نخواهد گذاشت که اسرار کشورش به بهانه اجرای پروتکل یا هرمعاهده دیگری در دست دیگران قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: ایران می خواهد با اجرای این توافق و پروتکل ثابت کند که اتهامات بی اساسی که علیه ایران زده می شد، برای جهانیان روشن شود که این اتهام بی اساس است.

رییس شورای عالی اقتصاد در بخش دیگری از این نشست خبری تصریح کرد: اجرای اصل ۴۴ بسیار مهم است و اگر دقیق اجرا می شد یک انقلاب بزرگ اقتصادی بود.متاسفانه یک نهادهایی که نه خصوصی و نه دولتی و معروف به خصولتی هستند وارد اصل ۴۴ شدند.

روحانی ادامه داد: دولت در بازار سرمایه دخالت مستقیم ندارد، اما نظارت می کند و می خواهد که شفاف باشد.

وی، مسیربازار سرمایه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: رتبه ایران در کسب و کار از ۱۵۲ به ۱۳۰ رسیده و این به معنای حرکت مثبت بوده است.

رییس قوه مجریه درباره سهام عدالت هم اظهارداشت: دولت به دنبال تنظیم لایحه است و ان شاء الله به مجلس تقدیم خواهد کرد.

روحانی افزود: اساس کار دولت، اجرای قانون بوده است حتی قوانینی که سال ها مانده بوده است. ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای اجرای قانون جامع خدمات ایثارگران اختصاص دادیم.

وی تصریح کرد: برخی مسایل کشور یک شبه حل نمی شود، همه تلاش ما این است که شرایط کشور به یک شرایط قانونی برگردد.

وی افزود: شورای عالی امنیت ملی کسی را ممنوعتصویر نکرده و کاملا دروغ است و اگر کسی چنین چیزی را به شورای عالی امنیت ملی منتسب کرده است، خلاف کرده است.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: همواره تلاش ما این بوده است آن چه وعده دادیم عمل کنیم و این را وظیفه خود دانستیم.

روحانی تصریح کرد: در برخی امور کل حاکمیت باید دست به دست هم دهند تا به هدف برسند و دولت به تنهایی قادر نیست.

وی همچنین گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه تغییری نکرده است و تعهد این است که به کشورهای منطقه برای امنیت و ثبات آن ها کمک کنیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: مبارزه با تروریسم را وظیفه مهم خود می دانیم، شرایط منطقه را کاملا پیش بینی می کردیم و در دو سال پیش جهان عاری از خشونت و افراط گری را پیشنهاد دادیم.

روحانی افزود: در عراق پایگاه و واحد نظامی نداریم، در عراق و سوریه کار مستشاری انجام می دهیم و هدف اصلی مبارزه با تروریسم است.

وی گفت: ما بنزین را تک نرخی کردیم، دو نرخی فساد زیادی را ایجاد کرده بود.

رییس جمهوری همچنین اظهار داشت: معنای کاهش تورم، ارزانی نیست، در زمینه گرانی و ارزانی همچنان معیار جیب مردم است.

روحانی با بیان این که ۱۰تا ۱۳ میلیارد دلار کسری بودجه در سال جاری خواهیم داشت، افزود: دولت در سال جاری ۲۰ هزار میلیارد تومان کسری واریزی به خزانه خواهد داشت.

وی ادامه داد: این که باید جامعه آرام باشد و افراطی گری را کنار بگذاریم و سرمایه خارجی جذب شود، یک هدفش اشتغال جوانان است.

وی اضافه کرد: ادعاهای آمریکایی ها در عراق تا کنون توخالی بوده است، آن چه که در عراق جلوی تروریسم را گرفته است، ملت و ارتش عراق بوده است و ایران هم در این زمینه کمک کرده است.

رییس جمهوری با بیان این که کشورهای منطقه باید روی پای خودشان بایستند، تصریح کرد: ما هم هر کمکی از ما برآید برای زندگی مردم و مبارزه با تروریسم به آن ها خواهیم داشت.

روحانی تاکید کرد: گروه های تروریستی حتما شکست خواهند خورد. همه باید تلاش کنیم هرچه سریع تر این گروه ها را در منطقه منهزم کنیم و هرچه سریع تر منطقه را ترک کنند.

وی همچنین درباره نگرانی پس از توافق و عدم اجرای آن از طرف مقابل افزود: من دلواپس نیستم و همیشه امیدوارم، البته هر احتمالی وجود دارد.

رییس شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: توافق به ضرر کسی نخواهد بود، نمی خواهیم در منطقه مداخله کنیم. ممکن است مشکلاتی پیش روی ما قرار بگیرد اما امیدوارم که پس از امضا همه دولت های امضا کننده به توافق متعهد باشند و آن را اجرا کنند.

روحانی تصریح کرد: آن هایی که می خواهند این توافق را به هم بزنند، اگر آثار خوب این توافق را ببینند در اعتقاد خودشان هم تجدید نظر می کنند.

رییس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنان خود درباره تخریب علیه دولت هم اظهار داشت: خیلی ها تلاش می کنند که این توافق امضا نشود، برای ما معیار در این مسایل افکار عمومی و خواست ملت ماست، ملت خواهان توافق عزتمندانه حاصل شود.

روحانی تصریح کرد: این که عده ای تحت عنوان نقد به دنبال تخریب هستند متاسفانه وجود دارد، ما باید تخریب گران را به نقد دعوت کنیم، عکس العمل مردم ما بهترین راه است، اگر دربرابر تخریب عکس العمل درست نشان دهند، تخریب گر را مایوس می کنند.

وی تاکید کرد: دولت وظیفه روشنگری دارد اما تشویش اذهان عمومی کار نادرستی است. مردم با عکس العمل و دولت با روشنگری خود جلوی تخریب را بگیرند.

رییس جمهوری هم چنین درباره تجزیه کشورهای منطقه گفت: تغییر جغرافیای منطقه به ضرر همه خواهد بود. هرگونه جدایی و تجزیه با ادامه درگیری ها و جنگ داخلی جدید مساوی است.

روحانی افزود: باید با کشورهای منطقه گفت و گو کنیم و افکارمان را نزدیک کنیم. همچنین باید قدرت حکومت مرکزی را در عراق و سوریه افزایش دهیم.

رییس جمهوری وعده داد که مصاحبه دیگری در هفته دولت خواهد داشت تا فعالیت های دولت را به عرض اصحاب رسانه و مردم برساند.

منبع : ایرنا