پل جهاد مراغه که بیشترین دلیل احداث آن نام گرفتن به عنوان اولین و تنها ترین پل رو گذر چنوبی استان آذربایجانشرقی بوده است ، امروز باعث ایجاد ترافیک سنگین در ضلع شرقی شهر مراغه شده است که مسئولان امر باید فکری برای حل این معضل بکنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رصدمراغا ؛ ترافیک یکی از مشکلات اساسی مردم در شهرهای بزرگ و صنعتی است که به دلیل افزایش بی رویه خودرو و عدم ایجاد زیرساخت برای حمل و نقل عمومی و یا عدم فرهنگ سازی برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی باعث می شود روزانه چندین ساعت از وقت مردم در ترافیک سپری شود و این خود باعث بروز مشکلات بعدی می شود .

اما این مشکل در شرایط حاضر گریبان گیر شهرهای کوچک نیز شده است که اصلی ترین عامل به وجود آمدن آن عدم مدیریت ترافیک شهری در این شهرها است .

مشکلی که با ایجاد مسیرهای جایگزین شاید بتواند علاوه بر حل مشکل ترافیک شهری راه دسترسی شهروندان را نیز به نقاط دیگر شهر به راحتی و در کمترین بازه زمانی ایجاد کند .

یکی از شاه راه های اصلی شهر تاریخی مراغه که محل عبور خودروهای مسافرین از شهرهای دیگر نیز به حساب می آید پل جهاد است که به دلیل عدم مطالعه دقیق در احداث آن این روزها باعث ترافیک شدید در ضلع شرقی شهرستان شده است .

علاوه بر آن این مسیر باعث اتصال بین شهرک امیرکبیر و شهرک گلشهر که احتمالاً یک سوم جمعیت ساکن شهری را داشته باشند با دیگر مناطق شهر است که این خود باعث بروز ترافیک سنگین در میدان پل جهاد می شود .

متاسفانه در احداث این پل کار کارشناسی صورت نگرفته است و تمام ماشین هایی که از شهرهای اطراف به پل جهاد می رسند باید در تک لاین منتهی به سمت راه آهن صف ببندند که این نشان گر این است که هیچ گونه نگاه عاقلانه و مسئولانه و متعهدانه و دور اندیشانه در ساخت این پل که نبودنش به مراتب از بودنش بهتر است وجود نداشته است .

البته این مشکل هنوز در برهه ای ایجاد می شود که آزاد راه مراغه و هشترود احداث نشده است ، که اگر تا زمان پایان این پروژه فکری به حال این وضعیت نشود احتمالاً شاهد بروز ترافیک چند کیلومتری در یک شهر نسبتاً کوچک به نسبت شهرهای بزرگ باشیم .

یک راننده تاکسی در رابطه با مشکل ترافیکی پل جهاد گفت : متأسفانه روزانه چندین ساعت پشت چراغ قرمز پل جهاد در ترافیک می مانیم و بعضاً هم به دلیل رعایت نکردن برخی رانندگان درگیری ایجاد می شود

وی افزود : روزی نیست که حداقل یک تصادف در این میدان اتفاق نیفتد و در این شرایط مشکل ترافیکی چندین برابر می شود .

وی با گلایه از راهنمایی و رانندگی خاطرنشان کرد : متأسفانه در برخی مواقع حتی یک افسر راهنمایی هم در این میدان حاضر نیست و به دلیل عدم رعایت برخی رانندگان مشکلات ترافیکی سنگین ایجاد می شود .

احداث خیابان بین شهرک‌های امیرکبیر و گلشهر با شهرک ولی عصر از میدان مادر می تواند بار ترافیکی شهر را نسبت به شرایط موجود بسیار پایین بیاورد و شاید به کلی حل کند .

علاوه بر این ها مسئولان شهر باید فکر اساسی در خصوص فرهنگ سازی استفاده صحیح از وسایل نقلیه عمومی و یا جایگزینی و استفاده از دوچرخه و … را در برنامه کاری خود قرار دهند چرا که اگر با این شرایط به پیش برویم امکان تردد در خیابان های شهر برای شهروندان به سختی امکان پذیر خواهد بود .

شهروند دیگری در گفت و گو با خبرنگا ما گفت : شهرداری و اداره راه و شهرسازی باید فکری برای حل این مشکل بکنند که علاوه بر ترافیک مشکلات دیگری چون تصادف ، درگیری ، انتقال یک چهره بی نظم از شهر به مسافران و ده ها مشکل دیگر می شود .

وی افزود : به نظر من اهمیت حل این مشکل با ایجاد خیابان بین شهرک گلشهر و شهرک ولی عصر بیشتر از ایجاد فضای سبز و یا کارهای دیگر است که شهرداری باید به آن توجه کند .

البته مطرح کردن مشکل ترافیکی داخل شهر که معضل دیگری به حساب می آید روزانه چندین ساعت از وقت شهروندان را می گیرد در این گزارش امکان پذیر نیست که در یک گزارش کامل به آن نیز خواهیم پرداخت .

انتهای پیام /