به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رصدمراغا ، آئین سنتی عَلم بندی به صورت کاملاً سنتی در استان آذربایجان شرقی در سومین روز محرم در شهر مراغه واقع در محله دروازه مراغه برپا می شود که همه ساله بازدید کنندگان مخصوص خود را دارد . علم مراغه تقریباً ۵۰ متر است که توسط سرپرست هیاتهای مراغه […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رصدمراغا ، آئین سنتی عَلم بندی به صورت کاملاً سنتی در استان آذربایجان شرقی در سومین روز محرم در شهر مراغه واقع در محله دروازه مراغه برپا می شود که همه ساله بازدید کنندگان مخصوص خود را دارد .
علم مراغه تقریباً ۵۰ متر است که توسط سرپرست هیاتهای مراغه با انواع پارچه ها و روسری ها نصب می گردد.  بعد از نصب پارچه ها و استحکام بخشی علم توسط سیم ها چند نفر از بالابر استفاده کرده و مابقی دستمالها را بر روی آن نصب می کنند. در حین نصب علم هزاران راس گوسفند در زیر پای علم قربانی می شود و هر کس نذری دارد در این روز و در بین اهالی حاضر پخش می کنند. نذورات هر چه است احسان امام حسین است از چای و خرما گرفته تا نان و پنیر. این رسم از آئین های کهن شهرستان مراغه است و تقریبا این عَلم تا اربعین به همان صورت برافراشته می ماند و ۲۸ ماه صفر توسط سینه زنی و نوحه خوانی هیاتهای مراغه علم واچیده می شود.
تصاویر زیر ازمراسم علم بندی سال ۹۶ ، از نگاه عکاس رصدمراغا ثبت شده است .