دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه طرح استانی شدن انتخابات مجلس از سیاست‌های کلی انتخابات خارج شد، گفت: ممنوعیت ورود قوای سه‌گانه در دسته‌بندی سیاسی انتخاباتی تصویب شد. محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که صبح امروز در دفتر این مجمع برگزار شد، گفت: در ابتدای جلسه مجمع […]

۱۳۹۳۰۶۲۹۱۴۰۴۰۰۳۴۱۳۶۷۰۹۷۳

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه طرح استانی شدن انتخابات مجلس از سیاست‌های کلی انتخابات خارج شد، گفت: ممنوعیت ورود قوای سه‌گانه در دسته‌بندی سیاسی انتخاباتی تصویب شد.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که صبح امروز در دفتر این مجمع برگزار شد، گفت: در ابتدای جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام ابتدا رئیس مجمع و اعضای آن به روح بلند امام خمینی(ره) درود فرستادند و خاطراتی را از ایشان نقل کردند و همچنین سالگرد رهبری مقام معظم رهبری را تبریک گفتند.

وی ادامه داد: اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام حادثه ۱۵ خرداد را گرامی داشتند و خاطراتی را که تا به حال در کشور گفته نشده بود مطرح کردند و گفتند که چگونه امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی ایران را از ۱۵ خرداد سال ۴۲ آغاز کرد و به این مرحله رساند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: دو بحث مهم یعنی سیاست‌های کلی انتخابات و طرح استانی شدن انتخابات را بررسی کردیم؛ در جلسه امروز طرح جدید مجلس شورای اسلامی درباره استانی، شهرستانی شدن انتخابات مطرح شد و مجلس پیشنهاد داده بود که این طرح به‌عنوان بندی در سیاست‌های کلی انتخابات ارائه شود.

رضایی گفت: بحث درباره این طرح زمان زیادی را به خود اختصاص داد و موافقان و مخالفان این طرح نظرات خود را مطرح کردند؛ موافقان درباره مناقب این طرح می‌گفتند که طرح استانی، شهرستانی شدن موجب می‌شود افراد نخبه با قابلیت بیشتری وارد مجلس شوند، اما مخالفان معتقد بودند که روی این طرح باید مطالعات عمیق‌تری صورت گیرد و مراکز پژوهشی و دانشگاهی نیز روی آن مطالعه کنند.

وی درباره سرنوشت این طرح یادآور شد: در مجموع رأی‌گیری انجام شد و این طرح حذف شد و قرار شد که فعلاً طرح استانی، شهرستانی شدن در سیاست‌های کلی انتخابات گنجانده نشود، بنابراین این طرح از سیاست‌های کلی انتخابات خارج شد، چرا که موافقان آن نتوانستند بقیه اعضا را قانع کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: طرح استانی شدن به‌عهده مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است و اصلاً اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام ضرورتی برای طرح مسئله به‌عنوان بندی از سیاست کلی انتخابات تشخیص ندادند.

رضایی با اشاره به ادامه بررسی سیاست‌های کلی انتخابات گفت: دومین موضوعی که امروز در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بحث و بررسی قرار گرفت، ادامه سیاست‌های کلی انتخابات بود و اینکه چگونه باید از دخالت قوای سه‌گانه در انتخابات جلوگیری شود، چرا که یکی از اشکالات ورود قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها به بحث انتخابات بود.

وی تأکید کرد: ما در جلسه امروز بندی را با عنوان ممنوعیت ورود قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی در دسته‌بندی سیاسی و جناحی انتخاباتی و جانب‌داری از داوطلبان تصویب کردیم، البته ورود افراد و قوای سه‌گانه به‌صورت شخصی و بدون استفاده از موقعیت قانونی بلامانع است و دستگاه‌های عمومی مانند مجلس، وزارتخانه‌ها و قوه قضائیه به‌عنوان یک قوه و نهاد نمی‌توانند از لیست یا جناح خاصی حمایت کنند و هرگونه حمایت تشکیلاتی قوای سه‌گانه در انتخابات ممنوع شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: مجریان و ناظران انتخاباتی حق جانبداری از داوطلبان را ندارند.

وی درباره حوادث منطقه یادآور شد: ما امروز در منطقه شاهد کشتار ملت یمن به‌دست ارتش عربستان سعودی هستیم و سازمان‌های بین‌المللی و دبیرکل سازمان ملل در سکوت غیرقابل قبولی به سر می‌برند و تلاشی برای جلوگیری از ادامه این جنگ نمی‌شود.

رضایی با اشاره به آماری از آواره‌های جنگ‌های منطقه، گفت: ۱۰میلیون نفر از مردم سوریه و ۶میلیون نفر از مردم عراق در پی این جنگ‌ها آواره شده‌اند و جنگ‌هایی که هم‌اکنون در منطقه رخ داده بی‌سابقه‌ترین حوادث ناامنی در منطقه خاورمیانه است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه سازمان‌های بین‌المللی باید به این خونریزی‌ها پایان دهند، خاطرنشان کرد: باید از بروز جنگ‌های جدید در منطقه جلوگیری شود. منطقه ما آبستن گسترش این جنگ‌هاست و باید از گسترش ناامنی در خاورمیانه جلوگیری کرد و ما در این زمینه نیازمند بسیج همگانی بین‌المللی خصوصاً کشورهای اسلامی هستیم که از وقوع جنگ‌های جدید جلوگیری کنند.

وی تأکید کرد: امروز جهان اسلام و منطقه از پیشرفت اقتصادی عقب افتاده است.

رضایی درباره فرمایشات مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سالگرد رحلت امام خمینی(ره) فرمایشات مهمی را مطرح کردند و ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام در سیاست‌های کلی رهنمودهای ایشان را در نظر گرفته و در سیاست‌های جدید اعمال می‌کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تحریف شخصیت امام، تصریح کرد: هرگونه تحریف از راه امام خمینی(ره) جز اینکه پیشرفت ملت ایران را عقب بیندازد، نتیجه‌ای ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا هزینه‌های انتخابات نامزدها قرار است در سیاست‌های کلی انتخابات در نظر گرفته شود، گفت: در سیاست‌های کلی انتخابات نظارت دقیقی بر هزینه کاندیداها صورت می‌گیرد و قرار است قوانین آن در مجلس نوشته شود.

رضایی ادامه داد: امروز شاهد هستیم که منابع تبلیغاتی داوطلبان مبهم و آسیب‌پذیر شده، به‌گونه‌ای که هر کسی هر چیزی را به داوطلبان نسبت می‌دهد و ما در یک بند سیاست‌های کلی انتخابات شفاف‌سازی هزینه‌های داوطلبان را گنجانده‌ایم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش “آقای آشنا در اظهار نظری گفته‌اند: “باید مراقب باشیم عملیات ۱۱ تیر مانند عملیات کربلای۴ لو نرود» ارزیابی شما چیست؟” افزود: طرفداران و اعتراض‌کنندگان به تیم مذاکرات هسته‌ای جزیی از مذاکرات هستند و موافقان و مخالفان عقاید خود را مطرح می‌کنند، لذا نباید فکر کرد که این موافقت‌ها و مخالفت‌ها بیرون از مذاکرات است.

وی خاطرنشان کرد: موافقان و مخالفان می‌توانند نظرات خود را مطرح کنند و نباید به هیچ کدام اهانتی صورت گیرد، لذا طرفداران و معترضان اعتقادات خود را می‌گویند و آنها بخشی از ملت ایران هستند.

رضایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر “رسانه‌های خارجی مدعی شدند که ایران به‌صورت رسمی قصد ورود به جنگ سوریه و حوادث منطقه‌ را دارند، آیا تأیید می‌کنید؟” گفت: چنین بحثی بین مسئولان ایران به‌هیچ‌وجه صورت نگرفته و سیاست ما از اول تاکنون روشن بوده و ما به کشورهای منطقه کمک‌های انسانی و بشردوستانه می‌دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در این خصوص که ایران مستقیم نیرو به کشورهای اسلامی بفرستد، چنین بحثی صورت نگرفته است.

انتهای پیام/*

منبع : تسنیم