کشتار غیر مجاز دام و خارج از کشتارگاه بدون نظارت کارشناسان دامپزشکی و بهداشت یکی از عوامل مهم در شیوع و بروز بیماری تب کریمه کنگو به شمار می رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رصدمراغا ؛ رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت : تاکنون هیچ گونه مورد ی در خصوص این بیماری در استان ایلام نداشته ایم و مشاهده نشده است   ولی این دلیل نمی شود اقدامات پیشگیرانه صورت نگیرد .

علی جنتی با اشاره به هشدارهایی در خصوص بیماری تب کریمه کنگو افزود : با توجه به شروع فصل گرما و همچنین فصل تکثیر کنه‌ها به‌عنوان شایع‌ترین راه انتقال این بیماری به‌تمامی همشهریان توصیه می‌شود با رعایت موازین بهداشتی از شیوع و انتقال در سطح جامعه پیشگیری کنند.

وی بیماری تب کریمه کنگو را یک بیماری ویروسی خونریزی دهنده تب‌دار معرفی کرد و گفت: این بیماری بیشتر به‌وسیله کنه منتقل می‌شود و مبارزه با کنه‌ها در سطح دامداری‌ها نقش بسزایی در مبارزه و پیشگیری از این بیماری دارد.

جنتی ادامه داد: متاسفانه در این شهرستان استقبال شهروندان از خرید آلایش های دامی به ویژه جگر در مراکز غیرمجاز و دستفروشی ها زیاد بوده و با توجه به عدم رعایت برخی موازین بهداشتی این امر نگران کننده است.
وی اضافه کرد: ساماندهی دستفروشان و مرکز عرضه آلایش های دامی با نظارت دامپزشکی و بهداشت محیط و همکاری شهرداری و سایر نهادهای خدمات رسان شهری و نیز با ایجاد مکان مناسب برای این منظور، می تواند مانع از بروز یا شیوع احتمالی بیماری های خطرناکی چون تب کریمه شود.

رئیس شبکه دامپزشکی مراغه نیز در این نشست با اشاره به نظارت گروه های نظارتی بر مراکز تهیه، توزیع و عرضه گوشت و محصولات دامی گفت: هم اکنون به صورت مستمر بر ذبح در کشتارگاه و نیز عرضه محصولات و آلایش های دامی در مراکز مجاز نظارت می شود.

علی پاشائی افزود: برگزاری کلاس های ویژه برای کارکنان کشتارگاه ها، قصابی ها و پرورش دهندگان دام در مناطق مختلف شهری و روستایی از جمله اقدامات انجام شده برای آگاه سازی در راستای پیشگیری از شیوع تب کریمه در این شهرستان انجام می شود.

علی پاشایی افزود : طرح پیش سرد کن گوشت برای اولین بار در استان در مراغه انجام می گیرد و گوشت پس از ذبح در کشتارگاه به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه باقی می ماند تا هر گونه ویروسی در این مدت از بین برود .

وی ادامه داد: مردم شهرستان از خرید گوشت از مراکز غیرمجاز خودداری کنند و در صورت تهیه گوشت از مراکز مجاز حتما از دستکش استفاده کرده و بعد از قرار دادن در یخچال به مدت ۱۸ الی ۲۴ ساعت سپس آن را مصرف کنند.

انتهای پیام/