گنبدهای تاریخی کبود و مدور مراغه که به عنوان نماد و هویت چند صدساله این شهر به شمار می روند ، در سایه منفعت طلبی برخی ها در معرض آسیب جدی قرار گرفته اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رصدمراغا ؛  چند وقتی است در فضای مجازی شاهد اعتراض کاربران آن نسبت به آوار برداری غیر اصولی محوطه برج های کبود و مدور بوده ایم ، نوشتار زیر نقدی بر این بی مهری ها به هویت و شناسنامه یک شهر است .

 

در این دنیای بود و نبود

زیر گنبد کبود ، گنبدی بود کبود

توی حصار برجا گم شده بود

 

زمانی در جایی میخواندم که مردم شهر در زمانهای قدیم آجرهای رصد خانه مراغه را حمل میکردند و با آنها خانه میساختند همیشه این سوال در ذهنم بود که واقعا چرا اینگونه میکرده اند ، برای منافع خودشان بنایی که هویت یک شهر و تاریخ شهر در آن جلوه دارد را ویران میکنند ؟

ایام گذشت تا اینکه چندی پیش خبر رسید که حاشیه برجهای کبود و مدور را آزادسازی شده و خانه ها و مدرسه ای که محاصره اش کرده بودند تخریب شدند ؛ خبر مسرت بخشی بود برای همه دوستداران شهر ،همه در این فکر بودند ، که لودرها و ماشین آلات سنگین شروع به کار کردند و در کمال تعجب و در مقابل چشم همگان دیدیم که اقدام به پی کنی تا عمق ۵ متری می نمایند ! جویای خبر شدیم و فهمیدیم که بله حدسمان درست بود و در کمال تعجب در جوار هویت شهر،  برج تجاری می سازند

حال با کدام توجیه این مجوز را صادر کرده اند جای بسی تامل است !

در حالی که اکثر واحدهای پروژه جام جم مراغه فعالیتی ندارند یا بازار کبود در جوار همین برجها در طبقات فوقانی اکثر واحدها خالیست ، چرا بدون انجام مطالعات و نیاز سنجی اقدام به ساخت واحد تجاری دیگری میکنیم که شاید در ۳۰ سال آینده هم نیاز نباشد ؟ از مصادیقش پاساژ امیرکبیر با وجور قدمت سی و چند ساله هنوز طبقات فوقانی اکثر مغازه ها خالی یا جنبه انبار دارد و یا در پاساژ امیر که واحدهای نوساز اکثرا خالی است !!

اصلا یک شهری همچون مراغه چقدر کسب و کار نیاز دارد که این همه واحد تجاری ایجاد میکنیم !؟

چه منافعی وادار کرده تا این اقدام را انجام دهند یا اصلا با نگاه مثبت نگاه کنیم  در زمانه ای که اکثر شهرها در تلاشند نمادهای مدرنی برای شهرشان تولید کنند ما همین نمادهای ۷۰۰ ساله را هم نمیتوانیم حفظ کنیم ؟

جای تعجب اینجاست که از هیچکس صدایی بلند نشده است حتی کاندیداهای شورای شهر که همه روزه عکسهایشان را در فضای مجازی پخش میکنند نیز در سکوت خبری به سر می برند .

در آخر پیشنهاد میشود در زمانه ای که رکود در بازار شهر موج میزند و  به جای ایجاد واحد تجاری  به بهانه نوسازی بافت فرسوده فکری به حال توسعه گردشگری شهری انجام دهند که هم پتانسیلش را داراست (البته به شرط حفظ)و هم خود عاملی برای اشتغال جوانان و رونق این واحدهای ایجاد شده خواهد بود

بر کسی پوشیده نیت که مراغه دارای پتانسیل های زیادی در بخش های آثار تاریخی و مناطق گردشگری است ؛ ولی متاسفانه هیچ اقدام جدی برای توسعه گردشگری این شهر دیده نمی شود .

توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال با توسل به این صنعت بزرگترین حلقه مفقودی شهر تاریخی مراغه است که باید مورد توجه مسئولان باشد .

چندی بعد میلیاردها ریال برای انتخابات و پیروز شدن در این رقابت سیاسی توسط کاندیداهای مجلس و شورای شهر هزینه خواهد شد و در آخر نیز فقط یک نفر راهی مجلس خواهد شد ، ایا این کاندیداها هیچ وقت با خود فکر کرده اند که تنها راه خدمت کردن نماینده مجلس و یا شورای شهر شدن نیست ؟ اگر واقعا به فکر توسعه شهر و خدمت به جوانان هستند آن هزینه های اضافی را در همین بخش گردشگری هزینه کنند و بهترین خدمت را به شهر داشته باشند .

در آخر باید افزود مشکل اساسی این شهر نبود مجتمع های تجاری و پاساژهای جدید نیست ؛ مشکل اصلی این شهر نبود شغل مناسب برای جوانان است که با یک برنامه ریزی دقیق و نوشتن چشم انداز چند ساله و توسعه گردشگری است که سال ها مورد توجه قرارنگرفته است .

احسان باباخانی

کارشناس برنامه ریزی شهری