محمد قنادی مراغه با اشاره به موفقیت بی نظیز دانشمندان کشور در فناوری هسته ای گفت : تلاش خستگی ناپذیر جوانان کشور در به نتیجه رسیدن فناوری صلح آمیز هسته ای غیر ممکن ها را ممکن کرد و قدرت های بزرگ دنیا را انگشت به دهان نگه داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رصدمراغا ؛ قائم مقام سازمان انرژی اتمی کشور شامگاه سه شنبه در آیین نکوداشت نام آوران علم و فرهنگ مراغه که در دانشگاه مراغه برگزار شد با اشاره به مقام علمی خواجه نصیر الدین طوسی گفت : این مرد بزرگ اسطوره زمان خود بود که مثل او در عرصه علم به دنیا نیامده است ، نظرات خواجه که ۹ قرن پیش بیان کرده است که امروز برای بسیاری از صاحب نظران منبع و سندی ارزشمند است.

محمد قنادی مراغه افزود :  نظریه فنا ناپذیری ماده اولین بار از سوی خواجه نصیر مطرح شده است که ماده هیچ وقت از بین نمی رود بلکه از صورتی به صورت دیگر تبدیل می شود که این را بعد ها دانشمندان غربی مطرح کردند و جایزه نوبل گرفته اند .

وی در ادامه با اشاره به اهمیت فناوری هسته ای در پیشرفت علمی کشور خاطرنشان کرد : فناوری هسته ای در سه بخش تولید انرژی ، صنعت کشاورزی و پزشکی در چند دهه اخیر بیشترین خدمت را به بشریت کرده است ؛ از بابت تولید انرژی می توان گفت پاکترین و پر بازده ترین انرژی محسوب می شود ، در عرصه پزشکی، تشخیص و درمان بیماری های سرطانی ، قلبی و استخوانی همه به وسیله انرژی هسته ای قابل شناسایی و درمان است .

رییس سابق پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای درخصوص نقش قابل انکار فناوری هسته ای در صنعت یادآور شد : صنعت مدرن امروز وابسته به فناوری هسته ای است و هیچ صنعتی چه بزرگ و چه کوچک بدون فناوری هسته ای کاربرد چندانی ندارد .

وی تصریح کرد : فناوری هسته ای باعث شد ۶ کشور قدرتمند دنیا در مقابل ایران بر سر میز مذاکره بنشینند و حرف های ما را بشنوند ، این فناوری ایران را به عنوان یک کشور صنعتی در دنیا مطرح کرد .

قنادی مراغه با اشاره به اینکه کلید موفقیت در دست یابی به فناوری هسته ای در راه اندازی پروژه ucf  زده شد اظهار کرد : این پروژه تا سال ۷۵ هیچ حرکتی نداشته و در آن زمان چینی ها ۴۵ میلیون دلار از ایران برای چند نقشه اولیه از ایران پول گرفته بودند ؛ بارها با وزیر انرژی اتمی روسیه جلسه گذاشته شد که این پروژه را در ایران راه‌اندازی کنند که هرگز قبول نکردند چرا که نمی خواستند در منطقه برای خود رقیب بتراشند .

وی ادامه داد : در سال ۷۹ حدود ۴۰۰ نفر از مهندسان جوان کشور را جمع کردیم و عزممان را جزم کردیم که این پروژه راه اندازی شود و جالب اینجا است که هیچ کس ما را قبول نداشت چه در داخل کشور و چه خارج از کشور حتی در خود سازمان ؛ اما به کمک همین جوانان پروژه ucf  که نقطه عطفی در فناوری هسته ای ایران بود در عرض سه سال به بهره برداری رسید در صورتی که چینی ها ۱۱ سال وقت داده بودند .

قائم مقام سازمان انرژی هسته ای اضافه کرد : به دنبال کسب موفقیت در پروژه افتخار آفرین تولید uf6  در تأسیسات ucfدر سال ۸۱ که در نوع خود در سطح جهانی کم نظیر بود و ما را در زمره هفت کشور دارنده تأسیسات تولید uf6  قلمداد نمود ، پروژه های افتخار آفرین دیگری از جمله تولید کیک زرد ، ساخت میله های مجتمع سوخت راکتور آب سنگین ، غنی سازی و … به مرحله ظهور رسیده و کشورمان را جزء دارندگان چرخه سوخت در جهان قرارداد .

وی افزود : با تلاش و جدیت جوانان این مرز و بوم حتی بازرسان آژانس انرژی اتمی نیز متعجب مانده بودند که چطور نیروهای جوانی که حتی یک آزمایشگاه انرژی هسته‌ای را ندیده‌اند توانستند در مدت کم به این فناوری دست بیابند و این باعث شد بنده اولین فردی باشم که از سوی آژانس تحریم شوم .

قنادی مراغه تأکید کرد : ایمان و اعتقاد جوانان کشور به اینکه می‌توانند با تلاش و جدیت به سخت‌ترین پروژه‌ها نیز دست بیابند باعث شد کشور در غنی‌سازی اورانیوم جزو چند کشور اول دنیا ، در رادیو دارو اولین کشور منطقه و چند کشور اول دنیا باشد .

به گزارش رصدمراغا ؛ پروفسور محمد قنادی مراغه متولد ۱۳۳۱ در مراغه است که پس از دریافت مدرک لیسانس در ایران ، فوق‌لیسانس و دکتری رادیو شیمی خود را در دانشگاه سالفورد انگلستان گذراند و اوایل انقلاب به کشور بازگشت و مدتی سرپرست اداره کل امور دانشجویان خارج از کشور وزارت علوم را بر عهده گرفت ؛ با ورود به سازمان انرژی هسته ای  در سمت های مهمی همچون رئیس مرکز تکنولوژی هسته ای اصفهان ، معاون سازمان و مدیر عامل شرکت تولید مواد اولیه سوخت هسته ای ، مؤسس و رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای و سایر منصب های دیگر خدمت کرد .

وی تاکنون ۲۷ جلد کتاب ترجمه و تألیف نموده و بالغ بر ۱۰۰مقاله در کارنامه فعالیت علمی خود دارد.

در حال حاضر قائم مقام سازمان انرژی اتمی و همچنین سردبیر و هیئت تحریریه مجله علمی پژوهشی علوم و فنون هسته ای است .