افزایش قیمت خودرو به بهانه گرانی ارز این سوال را در اذهان ایجاد کرده که مگر چه زمانی از نوسانات و گرانی ارز گذشته که به این سرعت در بازار خودرو تاثیر بگذارد و سبب گرانی خودروها شود.

به گزارش رصدمراغا به نقل از  راه دانا؛ خودروسازان طی روزهای اخیر این بار به بهانه گرانی ارز خودرو را گران کردند. به گزارش خانه ملت، پیش از این خودروسازان به بهانه های مختلف گاهی به بهانه تحریم‌ها،گاهی هدفمندی یارانه‌ها و افزایش هزینه‌ها بهانه‌ای برای قیمت خودروها را افزایش دادند و گاهی هم اضافه کردن استاندار‌ها و امکانات ویژه مانند استاندارد یورو ۴ که در واقع اضافه کردن آن وظیفه شرکت‌های خودرو سازی است، سبب افزایش قیمت خودروهای داخلی شده است.

نرخ ارز طی روزهای گذشته نوسان داشته و خودروسازان از این فرصت برای افزایش قیمت خودروهای خود هر چند اندک استفاده کرده اند، اما افزایش قیمت خودرو به بهانه گرانی ارز این سوال را در اذهان ایجاد کرده که مگر چه زمانی از نوسانات و گرانی ارز گذشته که به این سرعت در بازار خودرو تاثیر بگذارد و سبب گرانی خودروها شود.

حداقل از زمان سفارش قطعات و لوازم خودرو تا تحویل حدود ۴۵ روز زمان می برد، بنابراین طرح مسایلی همانند اینکه قیمت خودرو به دلیل گرانی ارز افزایش یافته منطقی به نظر نمی رسد.

اسماعیلی:افزایش قیمت خودرو با توجیه  گرانی ارز بنیان خودروسازی کشور را زیر سوال می برد

داریوش اسماعیلی، با اشاره به افزایش قیمت خودرو گفت:افزایش قیمت خودرو به بهانه گرانی ارز به هیچ وجه منطقی نیست، مگر ارز از چه زمانی افزایش یافته است،که با این سرعت در افزایش خودرو تاثیر داشته باشد، اگر به این صورت باشد روزانه با نوسانات نرخ ارز قیمت خودرو باید افزایش و کاهش داشته باشد.

نماینده مردم سروستان،کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی،افزود: مگر فرض بر این نیست که خودروها در داخل تولید می شوند و مقرر نشده که تولید خودرو داخلی شود، اگر خودروسازی به این میزان به ارز وابسته باشد، که اصل بنیان آن زیر سوال است.

تولید خودرو نیازمند نگاه صادراتی است

اسماعیلی با بیان اینکه خودروسازی به تنهایی بدون همکاری سایر کشورها نمی تواند فعالیت کند، ادامه داد:خودروسازان باید با مشارکت کشورهای دیگر تولید را دنبال کنند، البته درصد بیشتر تولید باید متعلق به ایران باشد و از حداکثر توان قطعه سازان داخلی برای تولید استفاده شده و طراحی و پلت فرم داخلی بهره برده شود.

وی با اشاره به تولید بی.ام.و در آلمان و منونتاژ آن در آمریکا، یادآور شد:اگر مقرر شده صنعت خودرو با برنامه ریزی سرپا نگه داشته شود و آینده خوبی داشته باشد، نیازمند نگاه صادراتی است و نگاه صادراتی به معنای فعالیت مشارکتی با برندهای صاحب نام است.

ضرورت تحقیق و توسعه و استفاده از پتانسیل دانشگاه ها در تولید خودرو

اسماعیلی با تاکید برضرورت تحقیق و توسعه و استفاده از پتانسیل دانشگاه ها در تولید خودرو افزود: متاسفانه در ایران به ویژه صنایع خودرویی R&D معنایی نداشته و با جدیت به آن پرداخته نمی شود است،در بسیاری از کشورهای صنعتی دنیا حداقل ۴۰ درصد پرسنل آنها در تحقیق و توسعه فعالیت می کنند و بیش از ۱۰ درصد فروش خود را صرف تحقیق و توسعه می کنند.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه تحقیق و توسعه مقدمه ای برای افزایش کیفیت خودروها است، تصریح کرد:تا زمانی که صنایع از جمله صنعت خودرو به تحقیق و توسعه و استفاده از پتانسیل دانشگاه ها روی نیاورند، نه تنها به کیفیت آنها افزوده نشده بلکه از کیفیتشان کاسته می شود.

باستانی: گرانی خودرو به بهانه افزایش نرخ ارز هیچ توجیهی ندارد/ خودروسازان برای افزایش نگاه صادراتی به سراغ تنوع و کیفیت بروند

سعید باستانی، با اشاره به گرانی خودرو در روزهای اخیر گفت:گرانی خودرو به بهانه افزایش نرخ ارز هیچ توجیهی ندارد و استدلال چنین موضوعی از سوی خودروسازان به هیچ وجه صحیح نیست.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عملا خریدهای خودروسازان با بازه زمانی حداقل ۴۵ روزه وارد کشور می شود، افزود:اینکه به فاصله چند روزه از افزایش قیمت دلار قیمت خودرو افزایش پیدا کند و استدلال گرانی افزایش نرخ ارز باشد، قابل پذیرش نیست و اگر استدلال خودروسازان براساس کار کارشناسی و افزایش رقابت بود؛شاید افزایش قیمت برای مردم قابل پذیرش بود.

نگاه خودروسازان در قرارداهای جدید باید نگاه صادراتی باشد

باستانی با بیان اینکه نگاه خودروسازان در قراردادهای جدید باید نگاه صادراتی باشد،ادامه داد: تنوع در تولید در رِنج های قیمتی متفاوت و کیفیت بالا می تواند در توسعه بازارهای صادراتی و رقابت پذیری و همچنین رشد تیراژ تولید نقش موثری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه خودروسازان برای افزایش نگاه صادراتی باید به سراغ تنوع و کیفیت محصول بروند، یادآور شد:چنانچه خودروسازان به سمت توسعه بازارهای صادراتی حرکت کنند، تیراژ نیز افزایش می یابد،چرا که با توسعه بازارهای خارجی و مطالبات در این بخش، طبعا همراه با تنوع ، تیراژ تولید با رشد همراه خواهد شد.

داخلی سازی محصولات جدید باید افزایش یابد

باستانی با بیان اینکه باید درصد داخلی سازی محصولات جدید نیز افزایش یابد،افزود: به تدریج باید خودروهایی تولید شود که سهم قطعات داخلی آن افزایش یافته و ازسویی سهم صادرات محصولات مشترک نیز در قراردادهای جدید افزایش یابد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،باتاکید براینکه مشکل خودروسازی داخلی عدم توانایی رقابت درقیمت و کیفیت است،تصریح کرد:در قراردادهایی به صورت جوینت ونچر است و سرمایه گذاری صورت می گیرد،طبعا به تدریج می توان بازارهای خارجی را در اختیار گرفت و به بازارهای هدف مشخصی صادرات کرد.

سبحانی فر: افزایش قیمت خودرو به بهانه گرانی ارز مبنای اقتصادی ندارد/بازار انحصاری  مانع  ورود خودروسازان به بازار رقابت جهانی

رمضانعلی سبحانی فر، با اشاره به افزایش قیمت خودرو به بهانه گرانی ارز، گفت:افزایش ارز در مدت چند روز گذشته رخ داده و پایدار نیست و تاثیری برخرید کالاهای وارداتی خودروسازان نگذاشته است، بنابراین افزایش قیمت خودرو به بهانه گرانی ارز توجیه اصولی و اقتصادی ندارد.

نماینده مردم سبزوار و جوین در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه گرانی ارز در مدت زمان کوتاه بر خرید قطعات خودرو تاثیری نداشته است، افزود:خودروسازان نباید از چنین توجیهاتی همانند گرانی ارز برای گرانی خودرو استفاده کنند و برای افزایش قیمت خودروهای خود دلایلی منطقی ارائه دهند.

لزوم توجه به افزایش داخلی سازی و استفاده از توان قطعه سازان

سبحانی فر با اشاره به اینکه انتقال دانش و تکنولوژی جدید در جریان همکاری با شرکت های صاحب برند می تواند شرایط مناسبی را برای مصرف کنندگان داخلی فراهم کند،ادامه داد: با رعایت شروط همکاری در مشارکت های اخیر باید شاهد کنترل و کاهش هزینه تولید و قیمت خودرو در کشور باشیم و در همکاری های جدید باید تولید خودروهایی با قیمت مناسب و اقتصادی مورد توجه قرار گیرد تا متقاضیان بیشتری در داخل امکان خرید این محصولات جدید را داشته باشند.

وی با تاکید برلزوم توجه به افزایش داخلی سازی و استفاده از توان قطعه سازان، یادآور شد:البته این همکاری ها مستلزم ایجاد فضای مناسب برای حضور قطعه سازان داخلی است تا همزمان با آن زمینه انتقال و ارتقای دانش و تکنولوژی تولید قطعه سازان نیز فراهم شود.

بهره وری در شرکت های خودروساز باید افزایش یابد

سبحانی فر با اشاره به نقش بهره وری در کاهش هزینه تولید خودرو در ایران، افزود: باید بهره وری در شرکت های خودروساز افزایش یابد تا قیمت تمام شده تولید خودرو نیز کاهش یابد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حاکمیت بازار انحصاری  بر صنعت خودرو خودروسازان را از ورود به بازار رقابت جهانی باز داشته است، تصریح کرد:حق مصرف کننده داخلی است که بتواند از تنوع بالای خودروهای داخلی برخوردار شده و قدرت انتخاب داشته باشد همان گونه که این حق در بسیاری از کشورها برای مصرف کنندگان وجود دارد.