پایگاه اطلاع رسانی کنگره آمریکا از افزایش احتمال درباره تصویب تحریم های جدید این کشور علیه ایران خبر داد.

Files_Upload_135880به گزارش رصد مراغه،به نقل از رجانیوز، پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا با اشاره به تصمیم کنگره برای به رأی گذاشتن لایحه تحریم‌های ایران گزارش کرد که حامیان این لایحه اطمینان دارند که می‌توانند ۶۷ رأی لازم برای تصویب این لایحه را به دست آورند که در آن صورت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند آن را وتو کند.

در این گزارش آمده است: سناتور «رابرت منندز» دموکرات و سناتور «مارک کرک» جمهوری‌خواه به سرعت در تلاش هستند تا لایحه تحریم‌های ایران را در سنا به رأی‌ گذارند و هیچ توجهی به هشدارهای مقامات دولت اوباما ندارند که تأکید دارند تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند مذاکرات هسته‌ای با ایران را از مسیر اصلی خارج کند.

یکی از مشاوران ارشد کنگره روز دوشنبه  در اینباره گفت: «ما همچون گذشته، شانس مبارزه برای جلب حمایت محکم و گسترده (نمایندگان کنگره) را در اختیار داریم».

کمیته امور بانکداری، مسکن و امور شهری در صدد است روز پنجشنبه هفته جاری در خصوص لایحه تحریم‌های ایران به بحث و گفت‌وگو نشیند و آن را به رأی گذارد.

در حالیکه هنوز مشخص نیست که این لایحه چه زمانی در سنا به رأی گذاشته می شود، اما سناتور «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان سنا خواستار رأی‌گیری هرچه سریعتر بر روی این لایحه است.

این در حالی است که مقامات کاخ سفید ادعا می کنند با این لایحه مخالف هستند و ابراز نگرانی‌ کرده‌اند که تصویب این لایحه، فرصت‌های رسیدن به توافق طولانی‌مدت با ایران در زمینه برنامه هسته‌ای تهران را از بین ببرد.

طرفداران این لایحه بدون توجه به این هشدارها استدلال کرده‌اند که این اقدامات تنبیهی تنها زمانی اجرایی می‌شود که ایران از مذاکرات کناره‌گیری کند یا اینکه مفاد هرگونه توافق احتمالی را نقض کند.

پیش از این «مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه برای اولین بار تصریح کرد که حتی اگر تحریم‌های کنگره علیه ایران، در قالب «اجرای مشروط» تصویب شود، باز هم نقض توافق موقت هسته‌ای با ایران به شمار می‌آید : «یک طرح تحریمی، مشروط یا غیر مشروط، که توسط رئیس‌جمهور امضا شود، که البته ما قبلا هم گفته‌ایم این کار را نمی‌کنیم… نقض برنامه مشترک اقدام است. اگر توافق نشد، آن وقت می‌توانیم ظرف ۲۴ ساعت، تحریم‌های اولیه علیه ایران را اعمال کنیم».

اگر تمامی ۵۴ جمهوری‌خواه سنا به این لایحه رأی‌ دهند، تنها به ۱۳ رأی دموکرات‌ها برای جلوگیری از حق وتو اوباما نیاز دارند و این در حالی است که ۱۲ نفر از دموکرات‌ها از جمله منندز پیشتر از نسخه قبلی همین لایحه حمایت کرده بودند و همچنان این ۱۲ نفر در سنا فعالیت دارند.

در همین حال روزنامه محافظه کار وال استریت ژورنال در گزارشی به تنشهای ظاهری اخیر کاخ سفید و کنگره آمریکا در قبال تصویب تحریم‌های جدید ایران پرداخت و با رد اظهارات دولت باراک اوباما تصویب تحریم‌‌‌های تازه را برای موفقیت مذاکرات مفید و لازم خواند.

نمایندگان سنای آمریکا، که از ابتدای سال جدید میلادی رسما کار خود را با اکثریت جمهوری‌خواه آغاز کرده، در حال حاضر دو طرح ضدایرانی را در نوبت معرفی دارند. طرح اول را «مارک کرک» و «رابرت منندز» در نظر دارند که خواهان تصویب تحریم‌های مشروط علیه ایران است.

طرح دوم هم متعلق به «باب کورکر» و «لیندسی گراهام» است که خواهان تصویب هرگونه توافق با ایران، پیش از اجرایی شدن آن، در کنگره است. بر اساس طرح کرک-منندز که گفته می‌شود حمایت بسیاری از سناتورها در هر دو حزب را به همراه خود دارد، تحریم‌هایی را به تصویب می‌رساند که در صورت «شکست مذاکرات یا عدم پایبندی ایران به توافق» اجرایی می‌شود. حامیان این طرح در تلاش هستند تا حد نصاب کافی برای «ضد-وتو» کردن آن را در میان نمایندگان سنا جلب کنند. بر اساس قوانین آمریکا، رئیس‌جمهور امکان وتوی مصوباتی که آرای دو سوم نمایندگان سنا را به دست آورده باشد، ندارد.

کنگره آمریکا در حالی به دنبال تصویب تحریم های جدید علیه ایران است که بر مبنای استراتژی آمریکا در قبال ایران یک تقسیم کار مشخص میان کنگره و دولت طرح ریزی پس از روی کار آمدن دولت آقای روحانی صورت گرفته است . رجانیوز آبان ماه سال گذشته در گزارشی به بررسی این سیاست آمریکا پرداخته بود

تدوین این استراتژی با این هدف صورت گرفت که ایالات متحده بتواند از تمام ظرفیت ها برای تحت فشار گذاشتن ایران بهره گیرد.

مذاکرات هسته ای و رویکرد تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات هسته ای نیز نشان داد که دولت و کنگره یک هدف مشترک و آن تعلیق فعالیت های هسته ای ایران را دنبال می کنند که برای رسیدن به این هدف با یک تقسیم کار حساب شده، تدوین فشارهای جدید بر عهده کنگره و بازی با برگه “تحریم و فشار” و امتیاز گیری حداکثری از ایران به عهده دولت است.

این بازی به نحوی ماهرانه از سوی طرف مقابل در حال انجام است که برخی زمزمه ها را نیز در داخل تیم سیاست خارجی دولت یازدهم بوجود آمده بود که شاید بتوان دولت امریکا را با مصالحه راضی کرد اما هرگز نمی توان با کنگره یا سنا کنار آمد.

بازی خوردن در زمین “چماق – هویج” چشم انداز روشنی برای ایران در نتیجه مذاکرات گام نهایی را به دنبال نخواهد داشت.

هر چند این سئوال تکراری به نظر برسد اما آیا رویکرد تیم هسته ای با مشاهده شواهد غیرقابل انکار مبنی بر سیاست خصمانه آمریکا در موضوع هسته ای تغییر می کند؟